– Tavaly a társművészetek volt a fő téma a JAK-táborban, ehhez képest idén sokkal gyakorlatiasabb vonalat képviseltetek: volt szó e-könyvről, az ezzel kapcsolatos szerzői jogi kérdésekről, a könyvkiadás változásairól. Miért döntöttetek így?
– A JAK mindig is a progresszív, aktuális kérdésekkel foglalkozott, ilyen értelemben adta magát a téma. A digitális kultúra átrendezi napjaink társadalmi szerkezetét, és ez hosszú távon az irodalmat is érinti. Nemcsak a könyvkiadás alakul át, hanem minden, amit a könyvről gondolunk. Már most is sok szó esik az e-könyvekről, de úgy látom, hogy ez eddig kevésbé szűrődött be az irodalmi életbe. A webkettő, a közösségi oldalak és a saját weboldalak használata bevett dolog, ilyen értelemben már megjelent ugyan a digitális kultúra az irodalomban is, de még mindig ritka az olyan szerző, aki alkotóként is foglalkozik ezzel a lehetőséggel. A kilencvenes évek második felében voltak ugyan próbálkozások, Farkas Péter csinált például egy Gólem című hipertextet, de ez a mai napig fehér holló maradt a pályán, nem nagyon követték a példáját.
– Most hogy viszonyulnak a fiatal írók és költők az e-könyvhöz?
– Egyénfüggő, de többnyire még megvan bennük a hagyományos könyvhöz való ragaszkodás. A legtöbb szerző úgy gondolja: akkor indul el a pályája, ha lesz egy rendes, nyomdai úton előállított, könyvformátumú kötete. Mégis érdemes elnézelődni ebbe az irányba, mert sok lehetőséget rejt magában például a dizájn szempontjából is. A JAK-táborban úgy mutatjuk be az e-könyvet, mint egy újfajta technológiát, amit sok mindenre lehet használni.
– Első este a vajdasági fiatal írói csoport, a Híd Kör mutatkozott be a táborban. A határon túli műhelyek közül miért pont ők voltak itt?
– A JAK-táborba rendszeresen meghívunk különböző műhelyeket, csoportokat, amúgy pedig a JAK időről időre részt vesz határon túli programokon is, legutóbb például a Félsziget Fesztiválon voltunk Marosvásárhelyen. A vajdasági irodalom esetében pedig – bár nagyon sokat beszélünk a Symposion folyóiratról és a hozzá kötődő szerzőkről – az ottani fiatal szerzőkről kevesebbet tudunk Magyarországon. A kapcsolat úgy kezdődött, hogy rendszeresen járunk a kishegyesi Dombos Fest irodalmi és zenei fesztiválra, amelynek ők a házigazdái. Nagyon szimpatikusnak találom a kezdeményezéseiket és a gondolkodásmódjukat, ami eléggé eltér a megszokottól. Talán a Symposion folyóirat hatásának is köszönhető, hogy érzékenyebbek a képzőművészet, a medialitás témájára, a képzőművészeti alkotásokkal egybekötött szövegek sokszor megjelennek náluk. Olyan irodalmi-képzőművészeti társulásra, mint a Jelfolyam, nem sok példát lehetne mondani a mai magyar irodalmi palettán.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!