Mi van a boszorkányok múzeumában?

Lidércnyomás a belváros szívében: a budapesti Boszorkánymúzeum széles merítést kínál az ártó lények, vasorrú bábák, sámánok és a vajákosok témájában.

thy
2012. 09. 03. 7:09
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha nem szeretnénk spórolni a bombasztikus közhelyekkel, azt is mondhatnánk: az emberiség kultúrtörténete a boszorkányság vagy még inkább a mágia történetén keresztül is elmesélhető. Ám mint minden alaposan felhizlalt közhelynek, úgy ennek is köze van a valósághoz, és ebben a Boszorkányseprű Kulturális Egyesület által üzemeltetett Boszorkánymúzeum föld alatti termei is megerősítik a látogatót.


Ősi révület

A szándékosan félhomályos szobákat végigjárva kronologikus sorrendben tárul fel annak a hatalmas elbeszélésnek több fontos fejezete, ahogy az emberiség makacsul uralma alá akarta hajtani a természet erőit és a maga boldogulására – meg mások elkeserítésére – felhasználni a mágikus erőket. A Boszorkánymúzeum is igyekszik messziről indítani a barangolást: az első terem a mágikus gondolkodás kezdeteit, az animizmust és a totemizmus kialakulását majd a táltoskultúra alapvető eszközeit mutatja be.

Külön szoba foglalkozik az ókori és a középkori mágia között kapcsolatot teremtő alkímiával: itt nemcsak az aranycsinálásról, hanem Da Vinci működéséről és a nyugati orvoslás fejlődéséről is szó esik, és ahogy már az előző résznél, így itt is tárgyak és installációk teszik az elmondottakat élményszerűvé. Még egy kis UV-fény is bejátszik, bár ez állítólag inkább csak elvonja a látogatók figyelmét, akik percekig képesek élvezni ruhájuk vagy ékszereik újszerű megvilágítását.

A boszorkányüldözések krónikája is különtermet kapott – a falra festett, azért kissé túlzónak ható vérnyomok kellőképpen hangsúlyozzák a téma erőszakos jellegét. A fontosabb évszámokkal és idézetekkel teletűzdelt szobácskában kicsit elmerülünk a salemi boszorkányok történetében – tárlatvezetőnk, Iván Anita több magyarázatot is megemlít, ezek egyike szerint az élelembe keveredő anyarozs okozott hallucinációt, és ez vezetett a tömeghisztériához. Az utolsó, legnagyobb teremben két nagyobb egység néz farkasszemet egymással: a magyar népi hagyományokat bemutató gyűjtemény és a még mindig igen divatos, a neopogányság körébe tartozó Wicca rövid bemutatása. (Ez utóbbiról diplomatikusan csak annyit mond Iván Anita, hogy kissé olyan, mintha valaki ókori alapokra akarna high-tech épületet felhúzni).

Szóval egyfelől egy nagyon is hagyományos múzeumi elgondolás kapott helyet a Bajnok utca alatt rejtőző vállalkozás területén – már amennyiben a kronologikus, alapvetően illusztratív tálalásra gondolunk –, másfelől mégiscsak árukapcsolásról van szó, hiszen a boszorkánylás iránt feltámadt érdeklődésünket mindenféle kiegészítők és termékek megvásárlásával is tovább táplálhatjuk.

Ha jön a lidérc

Ez a kettősség Iván Anita esetében is áll: bár nem néprajzos, de alaposan elmélyedt a témában, miközben hivatásszerűen foglalkozik népi gyógyászattal, és afféle nagyvárosi vajákosként lelki tanácsadást is vállal. A tárgyak és a dekorációk nagy része az ő és munkatársai keze nyomát viselik. Ez azt is eredményezi, hogy nem kell hűvös távolságtartással méregetni ezeket, hanem nyugodtan interakcióba is bocsátkozhatunk mondjuk a falon függő táltos- vagy sámándobokkal.



Bár először hívtak szakavatott dobkészítőt, később már ezek is magánszorgalomból készültek el. Egy-egy kiállított tárgy egész néprajzi és hiedelemtörténeti elbeszéléslavinát képes elindítani. Az említett dobok esetében például kiderül: rezgéseiknek a gyógyításban, míg a dobolás által az agyban kiváltott, úgynevezett tétahullámoknak a révületi állapot előidézésében van szerepe. Ezek a hangszerek szarvas- vagy lóbőrből készültek, és érdekes adalék, hogy a mesékben felbukkanó öreg gebe, akit parázzsal kell etetni, valójában annak a metaforája, hogy a dobkészítés során a bőrt tűz felé kellett tartani, hogy kifeszüljön.

De Anita nemcsak elkészítette a tárgyak egy részét, örökölte is, mégpedig családi vonalon. Ezek a múzeum – számunkra – legérdekesebb részében, a magyar hagyományokat bemutató gyűjteményben kaptak helyet. A falon jelek: erdélyi istállókon láthatók állítólag hasonlók, a kereszt- és életfamotívumok felismerhetők a témában nem annyira jártasak számára is, a többi pedig elvileg gonosz, valamint a lidérc elűzésére szolgál. És ha már lidérc: ő az egyik legfontosabb szereplő, aki ellen komoly apparátust voltak kénytelen csatasorba állítani eleink. A magyar hagyomány szerint ez a rossz szándékú – és a boszorkánnyal rokonítható – lény a fekete tyúk első tojásából kelt ki.

A Boszorkánymúzeumban is látható az ellene fejlesztett egyik védelmi eszköz: a kifújt fekete pulykatojás, amit azért függesztettek a bejárat fölé, hogy a nem várt konkurencia láttán az igazi lidérc gyáván kereket oldjon. Szintén hasznos lehet, ha kiakasztunk fejjel lefelé egy széket, akkor ugyanis a kellemetlen vendég nem a mellkasunkra fog ülni, hanem arra. És hogy fokozható a lidércellenes készenlét, azt jól mutatják az úgynevezett lidércfogók: ezek a kosárszerűségek az ágy mellé helyezve arra szolgálnak, hogy a rossz álmokat – amiket ezek szerint a lidérc hoz – összegyűjtsék. A módszer pofonegyszerű: onnan tudhatjuk, hogy megtelt az alkalmatosság, hogy ismét rosszakat álmodunk, ilyenkor nem árt üríteni azt.


Természetesen számos zajkelő eszköznek – többek között a kereplőnek – is volt olyan funkciója, hogy távol tartsa az ártó erőket, de a vasaló és a péklapát is multifunkciós eszköz: villámhárításra is alkalmazták őket, hasonlóan a fejszéhez, amit a pitvar földjébe kellett belevágni ebből a célból. Aki pedig ennél bizarrabb tárgyaktól jön izgalomba, ne felejtse el szemre vételezni az úgynevezett boszorkányflaskát. Ilyet házilag is lehet készíteni: haj, köröm, fog és szögek kerülnek bele – ezek értelemszerűen a sajátjaink kell, hogy legyenek –, ahogy a vizeletünk is, ha elkészült a különös mixtúra, a flaskát a legközelebbi fa vagy a pitvar alá kell elásni – ebből is látszik, hogy nem urbánus környezetre gondoltak a termék kitalálói annak idején

Az esetleges előítéletekkel szemben a Boszorkánymúzeum nem valamiféle gagyi ereklyepláza vagy okkult csacskaságok központja, ugyanakkor más szerepet tölt be, mint egy hivatalos múzeumi térben megálmodott, néprajzosok és történészek munkájára alapozott kiállítás a témáról. Amivel nincs is baj, hiszen a népszerű ismeretterjesztés felől nézve hasznos próbálkozásról van szó, azt pedig, hogy a végén összevásároljuk-e a hétvégi vajákoláshoz szükséges holmikat, mindenki maga döntse el.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.