Mivel a kezdetektől ide járok, és 2006-ban, valamint 2011-ben a nagyzsűriben is csücsülhettem, ezért a szeptember számomra összeforrt Miskolccal, a vas és acél városával. Vas és acél már nincsen, helyette van szépülő-viruló belváros és pusztuló kül(ipar)város, vannak romantikus közterek és macskaköves kis utcák, tele smúzoló kiskamaszokkal, cekkerjeiket szorongató kisnyugdíjasokkal és horgolt pulóvert viselő kiskutyákkal. Aztán van az Avas, úgymint a magyar politikai és szociológiai közgondolkodásban népmesei elemekkel tarkított, pr-akciókra tökéletesen megfelelő lakótelep. És a filmfesztivál felett stalkeri atmoszférát árasztó avasi pincehegy, a maga ecetfákkal benőtt, ki-be düledező hétvégi házaival, Bádogvárosával, ijesztő alakjaival, cefreillatával és elhagyott iszonyatával. Megrendít az egykor volt polgárváros, majd kommunista fellegvár ilyetén dekadenciája
Kutyasétáltatás közben készítettem egy mobilfotó-sorozatot a hely szelleméről
Na, de vissza a belvárosba, ami mindössze 5 percre van a pincehegyi apokalipszistől. Merthogy Miskolc belvárosa a tulajdonképpeni Miskolc. Az egykori történelmi mag, amely ma is csodálatosan árasztja magából a korábbi évszázadok kultúrbarát, humánus légkörét. Itt, a várost átszelő Széchenyi utcában szalad a villamos, zajlik az élet, a város úgy pezseg, mintha legalábbis északolasz lenne, a cukrászdák, kávézók, kiséttermek teraszai tele vannak egy átlagos kedd délutánon is, a helyiek pedig kifejezetten kedvesek. S mivel a CineFest is itt, a város szívében zajlik, az idelátogató külföldi alkotók egész jó képet kapnak a városról, azaz: az egész országról. Erre a mindenkori miskolci városvezetésnek is érdemes lenne odafigyelnie. A kultúrpolitikáról nem is beszélve – új ötletek kergetése helyett érdemes lenne abba invesztálni, ami már bizonyított, jól prosperál, és nemzetközi szinten is jegyzett. A CineFest pedig már többszörösen bizonyította: tökéletes filmes csúcstalálkozó és országimázs-vitamin.
A CineFest a Kossuth Art moziból költözött át ide, a néhány éve az egykori Béke moziból kialakított kulturális központba. Költöznie kellett, mert úgy volt, hogy eredeti épületéből szálloda lesz, azóta a befektető elszelelt, az épület félkészen díszeleg a sétálóutcában. Jót tett viszont a fesztiválnak az új helyszín: a Művészetek Háza előtti picike tér tökéletes fórum – s mióta a főszponzor a filmszakmai rendezvényeket előszeretettel támogató Jameson lett –, az épület körül leginkább annyira szól minden a filmművészetről, mint az ír whiskey nyeldekléséről; de ezzel az ég világon semmi baj nincsen, sőt. Ha nem lenne a főszponzor, a fesztiválnak is lőnének, hiszen sem az állami szervektől, sem a várostól csurranó-cseppenő összegekből nem lehetne életben tartani az amúgy is fapados költségvetéssel elműködő fesztivált. A brandépítés tehát úgy működik, hogy Miskolc számomra összenőtt a szeptemberrel, a szeptember a CineFesttel, a CineFest pedig a whiskey ízével, és nem győzöm hangsúlyozni a felelősségteljes szeszesital-fogyasztás fennkölt szépségét.
A CineFest jó. Egyre jobb. A Bíró Tibor fesztivál- és miskolci artmozi-igazgató mellett Madaras Péter programigazgató, Csákvári Géza művészeti vezető és Muszatics Péter koordinátor összmunkájával felépített mustra olyannyira kinőtte magát, hogy ma már nem is az ország, hanem a szélesebb régió, Közép-Kelet Európa komolyabb fesztiváljaival is felveszi a versenyt. A mezőny általában erős, több országos és régiós premier van itt, Sundance-nyertes art-kasszasiker, és régiós remekmű, emellett hagyományosan nagy meglepetések érhetik az embert a dokumentum- és kisjátékfilmes mezőnyben is.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!