– Többször is fellépett a Trafóban, mindig kötődött hozzá. Művészként mit jelentett önnek ez az intézmény?
– Részese voltam a múltnak is: művészként számos alkalommal vendégszerepeltem itt, és amennyire csak tehettem, figyelemmel kísértem a programokat, a művészeti tendenciákat. A Trafó fontos szócsöve volt mindig a hazai kortárs kultúrának, remélem, ez a jövőben is megmarad.
– Furcsa helyzet állt most elő. A Trafó neve összeforrott az alapító-igazgató Szabó György alakjával, aki önnek régi barátja.
– Még mindig összeszorul a gyomrom, ha arra gondolok, hogyan változott meg minden egyik pillanatról a másikra a Trafóban. A Trafó körüli történések kapcsán keserűen tapasztalom, hogy mivé vált itthon a kulturális közeg, hogy mennyire átitatódott a politikával. Franciaországban nem szoktam ehhez hozzá. A művészet a jellegénél fogva felette kell hogy álljon az aktuálpolitika elvárásainak. Én a Trafóban csakis a művészetről akarok beszélni.
– Ön már Bozsik Yvette pályázatában is szerepelt művészeti tanácsadóként, de aztán eltűnt a neve a pályamunkáról.
– Az egy szerencsétlen félreértés volt. Egy baráti beszélgetéskor vetődött fel, hogy a nemzetközi kapcsolataim és a szakmára való rálátásom miatt tudnék-e nekik ötleteket adni, segíteni a műsorterveket kiépíteni. Természetesen segítettem volna nekik, de nem mértem fel ennek a súlyát, nem is gondoltam arra, hogy a csapatuknak a tagja legyek. Részemről ez nem volt járható út, így megkértem őket, engem ne tüntessenek fel.
– Végül is miért döntött úgy, hogy megpályázza az igazgatói posztot?
– A segítő szándék vezérelt: talán a jelenlétem, hogy kívülről érkezem, segíthet mielőbb rendet, nyugalmat teremteni. A széthúzás helyett az egymásra figyelésre kell most koncentrálni.
– Ahogy Bozsik Yvette, az ön személye kapcsán is felmerült, hogy a hivatalos kultúrpolitika szemelte ki erre a pozícióra.
– Kívülről így értelmezik. Én erről nem tudok. Soha nem voltam és nem is leszek semmilyen politikai pártnak a tagja. Mindig függetlenként teszem a dolgom és hozok döntéseket.
– Mi a terve a Trafóval? Megmaradna az intézmény profilja?
– Szabó Györgyék a kísérletező előadó-művészeti szférának adtak itt otthont, ezt nem kívánom bolygatni. Az itthoni és a Kárpát-medencei alkotókra, független társulatokra szeretnék nagyon odafigyelni, de az ő művészetüket elengedhetetlenül fontos nemzetközi kontextusba helyezni. Megdöbbentő viszont számomra az a fajta kategorizálás, amelyet itthon a művészet terén alkalmaznak. Meg kell értenem, hogy mindez miért alakult ki, az átjárások ellenére hogyan lehet ekkora szakadék a kőszínházak és a kísérleti csoportok között. Véleményem szerint nem elég ez a két alternatíva. Egy nem létező struktúrát kell kidolgozni a két rész között: úgy vélem, éppen itt az ideje, hogy a független szféra megizmosodjék, elég támogatást kapjon, és megújulva tehesse a dolgát. Párbeszédre van szükség, és ezt csak közösen lehet véghezvinni. Azt hiszem, a kint szerzett tapasztalataim alapján jelentős segítséget tudnék nyújtani ebben a folyamatban. De erre nyitottnak kell lenniük az alkotóknak, valamint a politikának is.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!