Nézzünk nem éppen szokványos Woody-filmeket!

Nem New York és nem értelmiségi önmarcangolás: A Rómának szeretettel című új Allen-mozi kapcsán számba vettünk néhány nem "átlagos" Woody-művet.

kgy
2012. 09. 01. 16:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi újság, Tigris Lily

Nincs új a nap alatt: aki azt hitte, hogy csak a kétezres évektől kezdve poén, ha filmeket utólag alászinkronizálnak jó kedélyű műszakisok (lásd a Dallasparódiát), akkor az valószínűleg némiképp meglepődve fogja konstatálni, hogy Woody Allen is vetemedett ilyesmire, mégpedig a szép emlékű, távoli hatvanas években. Ekkor történt ugyanis, hogy az eleinte még inkább (csak) komikusként jegyzett Allen fogta a japán Kulcsok kulcsa című, meglehetősen sablonos kémfilmet, és nem tett mást, mint újraírta annak dialógusait. Az így újraszinkronizált film alapvetően nem több, mint önfeledt, kissé fiúkollégium szintű marhulás, de egy-két mozzanatban azért átjön Woody sajátos humora. Az eredeti történet titkos mikrofilmjéből például ínyenc tojássaláta-recept lesz az Allen-féle változatban és a verekedések közbeni kemény beszólásokat („Te szaracén disznó, spártai kutya, római marha!”) is elég nehéz komolyan venni.


Vicky Cristina Barcelona

Talán sosem derül ki, hogy mekkora részt különített el a Katalán főváros önkormányzatának PR-osztálya Woody lefizetésére, mindenesetre bejött a titkos akció: a film valószínűleg tömegével csábította a kifinomultabb mozinézők tömegeit a tényleg csodálatos városba turistaként. És valójában a mester sem tesz más, minthogy engedi érvényesülni a helyi színeket (a helyszíneket), minden más: a nem túl komplikált szerelmi történetek az európai kalandra vállalkozó amerikai lányokkal, a mély érzésű, tesztoszterontól duzzadó spanyol festő felbukkanása, maga Scarlet Johansson – Woody akkori ügyeletes múzsája – mellékes, bár szükséges alkotóeleme a város és a mediterrán hangulatok megfestésére vállalkozására kedvet kapó Allennek. Amivel nincs is baj: nem a humor és nem a frappáns történet, ami miatt emlékezetes marad a rendező első európai kiruccanása, és valójában ilyesmikkel nem is akart kérkedni.


Match Point

Életrajzi vonatkozású megjegyzéseiből és a rendező rövid – egyébként rendkívül szellemes – írásaiból is az derül ki, hogy Woody Allen ismeri és szereti a klasszikusokat éppúgy, mint az európai filozófia hagyományait és alakjait. A görög sorsdrámák világa is több művében visszaköszön, bár legtöbbször csak utalások formájában. A Match Point viszont mintha teljesen egészében egy görög dráma filmes elbeszélése lenne: a becs- és szerzésvágy tragédiájáé. Chris Wilton feltörekvő amerikaiként Londonban próbál felfelé mászni az uborkafán, és ez az igyekezet egy szerencsésen megkötött házasságnak köszönhetően beteljesülni látszik. Csakhogy mindez nem elég: a titkos szerelmi viszony, a vad érzékiség is vonzza hősünket. Az egyre komplikáltabb érzelmi helyzet feloldása viszont véres végkifejletet vesz... a kérdés csak az, megúszható-e minden stikli, akár még a gyilkosság is. Nyomasztó, ugyanakkor krimiszerűen izgalmas film, amiből teljesen hiányzik a szerzőre oly' jellemző humor és irónia, cserébe feszes és feszült bűnfilmet kap a mozinéző.


Kasszandra álma

Ha azt mondtuk a Match Point kapcsán, hogy hiányzik belőle a humor és a könnyedség, akkor ez hatványozottan igaz a Kasszandra álmára. Egy teljesen kisszerű bukástörténet látunk, angol alsókutyák piti vergődését: egy szerencsétlen, kissé suttyó fivérpár (egyiküket a szerencsejáték-adósság, míg a másikat egy szerelmi viszony okozta anyagi gondok hajszolja a kétségbeesésbe) mindent megtenne azért, hogy kikeveredjen a slamasztikából. Lehet, hogy ez esetben is csak a gyilkosság lehet a célravezető megoldás, de ami tervként megvalósíthatónak látszik, a valóságban nem biztos, hogy működik. Sajnos a Match Pointtal ellentétben a komorság helyett inkább nyomottság, izgalmas krimijelleg helyett vontatott erőlködés jut a nézőnek, így a Kasszandra álma nem több, mint egyetlen kaptafáról ismételten lehúzott, és nem túl izgalmas bőr.


Szentivánéji szexkomédia


Woody Allen eme 1982-es darabja századfordulón játszódik, hat ember érzelmi és szexuális hullámvasutazásáról szó, méghozzá az év leghosszabb napján, Szentivánéj idején. Allen tőle szokatlan módon nem saját történetből indult ki, hanem egy Ingmar Bergman-mozit vett alapul. Az 1955-ös Egy nyári éj mosolya igazán kiemelkedő film volt, Woody a legenda szerint két hét alatt dobott össze belőle egy új forgatókönyvet, miközben egy Stephen Sondheim-musical is ihlette a Szentivánéji szexkomédia elkészültét. Bár a főszerepet Diane Keatonnak szánta, neki ekkor nagyon futott a szekér, s a helyére első alkalommal érkező Mia Farrow azért közel sem volt ideális csere.Sőt, hogy ez mennyire igaz, jól mutatja, hogy a színésznőt Arany Málna-díjra is felterjesztették. A legrosszabb színésznő elismerést végül nem kapta meg, de nincs nagyobb kritika Woody Allen-filmre ennél, mivel közismert, hogy a rendező igazi jutalomszerepeket szokott írni, amelyért legalább Oscar-jelöléseket kapnak választott színészei.


A varázsige: I Love You


Talán az egyik legmeglepőbb alkotás Woody Allentől A varázsige: I Love You, mivel soha senki nem gondolta volna, hogy az önmagát függetlenfilmesként definiáló és folyamatosan az indie vonalban tabukat döntögető direktor egyszer a legklasszikusabb hollywoodi műfajban érzékenyül el. Ráadásul a musical volt az egyik legmegvetettebb műfaj, ami ellen a fiatal Woody Allen és társai a hatvanas-hetvenes években készítették ellenfilmjeiket. A nagy hollywoodi stúdiók ugyanis nem voltak hajlandók meghallgatni az idők szavát, s még akkor is háborús és zenés filmeket készítettek, amikor már a Szelíd motorosok repesztettek a nagy prérin a kultuszba. A varázsige: I Love You klasszikus műfaji film, amelyben a címben jelöltnek megfelelően dúlnak az érzelmek, s a szereplők vég nélkül dalra fakadnak. Az all star cast olyan neveket vonultat fel, mint Edward Norton, Goldie Hawn, Drew Barrymore vagy Alan Alda, Natalie Portman és maga Woody Allen – egytől egyig kiváló választások, mivel nem hallottuk őket még a vásznon énekelni. Sőt, Goldie Hawnnak és Edward Nortonnak ez még olyan jól is ment, hogy a rendező utasította őket arra, énekeljenek kevésbé jól, mert nem hitelesek átlagemberként. Ellenben szegény Drew Barrmore-nak meg annyira nem ment, hogy jobb híján – és egyedüliként – szinkronizálni kellett fahangját. A film ettől még jól sikerült, de nagyon nem Wood Allen-es.


A rádió aranykora


Az egyik legkellemesebb, nosztalgikus Woody Allen film A rádió aranykora, amelyben a rendező a második világháború elejére kalauzol, s egy zsidó család hétköznapjain keresztül mutatja be a rádió korabeli jelentőségét. Egyértelmű, hogy ebben a filmben a kis Woody emlékei, benyomásai is beleivódnak, a rendező maga a narrátor szerepben (a szinkronban Kern Andrással) idézi fel a kort, amikor a rádióba kerülés jelentette a hírnevet és sztárságot. Az atmoszférateremtés talán sosem ment annyira a rendezőnek, mint ebben a filmben, a múltidézés szinte hibátlan. Ennek elismerése a díszlet és forgatókönyv Oscar-jelölés, a kasszáknál viszont nem szerepelt jól a film. Hiába erre 1987-ben nem voltak különösebben fogékonyak a nézők. Pedig ilyen elérzékenyültnek és elgyengültnek sem előtte, sem azóta nem láthattuk Woody Allent.


A hétalvó


Bizarr. Ezzel a szóval jellemezhetném leginkább a Hétalvót, mivel Woody Allentől nem vártam volna, hogy sci-fit fog készíteni. Persze a film a rendezőtől elvárható módon paródia, szatíra egyszerre, s a műfaji keret alkalmasint csak ürügy a mondanivaló és társadalomkritika számára, mégis szokni kell a gondolatot, hogy a szaxofonista Allen két évszázadnyi kóma után a jövőben ébred, ahol gyorsan beáll az anarchisták közé. A film egy pontján pedig háztartási bádogrobotként próbál elrejtőzni, illetve beilleszkedni a jövőben a helyét nem találó férfi. Allent egyébként egy Isaac Asimovval töltött ebéd inspirált a film elkészítésére – kit ne hozott volna lázba az a közös étkezés? A forgatás végeredménye 35 órányi leforgatott anyag, amelyből a rendező eredetileg – a kor sci-fi tablófilmjeinek megfelelően – egy két részes és összesen háromórás alkotást kívánt vágni. Végül lett egy kevesebb mint másfél órás vígjáték, ami a kétmilliós költségvetésére több mint 14 milliót hozott, így kvázi kasszasikernek is nevezhető. És A hétalvót azóta is a legjobb Woody Allen darabok között jegyzi a filmtörténet.


További filmcsokrokért klikk ide sebesen!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.