Mi újság, Tigris Lily
Nincs új a nap alatt: aki azt hitte, hogy csak a kétezres évektől kezdve poén, ha filmeket utólag alászinkronizálnak jó kedélyű műszakisok (lásd a Dallasparódiát), akkor az valószínűleg némiképp meglepődve fogja konstatálni, hogy Woody Allen is vetemedett ilyesmire, mégpedig a szép emlékű, távoli hatvanas években. Ekkor történt ugyanis, hogy az eleinte még inkább (csak) komikusként jegyzett Allen fogta a japán Kulcsok kulcsa című, meglehetősen sablonos kémfilmet, és nem tett mást, mint újraírta annak dialógusait. Az így újraszinkronizált film alapvetően nem több, mint önfeledt, kissé fiúkollégium szintű marhulás, de egy-két mozzanatban azért átjön Woody sajátos humora. Az eredeti történet titkos mikrofilmjéből például ínyenc tojássaláta-recept lesz az Allen-féle változatban és a verekedések közbeni kemény beszólásokat („Te szaracén disznó, spártai kutya, római marha!”) is elég nehéz komolyan venni.
Vicky Cristina Barcelona
Talán sosem derül ki, hogy mekkora részt különített el a Katalán főváros önkormányzatának PR-osztálya Woody lefizetésére, mindenesetre bejött a titkos akció: a film valószínűleg tömegével csábította a kifinomultabb mozinézők tömegeit a tényleg csodálatos városba turistaként. És valójában a mester sem tesz más, minthogy engedi érvényesülni a helyi színeket (a helyszíneket), minden más: a nem túl komplikált szerelmi történetek az európai kalandra vállalkozó amerikai lányokkal, a mély érzésű, tesztoszterontól duzzadó spanyol festő felbukkanása, maga Scarlet Johansson – Woody akkori ügyeletes múzsája – mellékes, bár szükséges alkotóeleme a város és a mediterrán hangulatok megfestésére vállalkozására kedvet kapó Allennek. Amivel nincs is baj: nem a humor és nem a frappáns történet, ami miatt emlékezetes marad a rendező első európai kiruccanása, és valójában ilyesmikkel nem is akart kérkedni.
Match Point
Életrajzi vonatkozású megjegyzéseiből és a rendező rövid – egyébként rendkívül szellemes – írásaiból is az derül ki, hogy Woody Allen ismeri és szereti a klasszikusokat éppúgy, mint az európai filozófia hagyományait és alakjait. A görög sorsdrámák világa is több művében visszaköszön, bár legtöbbször csak utalások formájában. A Match Point viszont mintha teljesen egészében egy görög dráma filmes elbeszélése lenne: a becs- és szerzésvágy tragédiájáé. Chris Wilton feltörekvő amerikaiként Londonban próbál felfelé mászni az uborkafán, és ez az igyekezet egy szerencsésen megkötött házasságnak köszönhetően beteljesülni látszik. Csakhogy mindez nem elég: a titkos szerelmi viszony, a vad érzékiség is vonzza hősünket. Az egyre komplikáltabb érzelmi helyzet feloldása viszont véres végkifejletet vesz... a kérdés csak az, megúszható-e minden stikli, akár még a gyilkosság is. Nyomasztó, ugyanakkor krimiszerűen izgalmas film, amiből teljesen hiányzik a szerzőre oly' jellemző humor és irónia, cserébe feszes és feszült bűnfilmet kap a mozinéző.