Segíthet az Arany Oroszlán

A velencei filmfesztivál Arany Oroszlán-díját elnyert Kim Ki-duk szerint az elismerés hatására nagyobb eséllyel fogják vetíteni az ő és más független filmesek munkáit a dél-koreai mozitulajdonosok.

Grund
2012. 09. 12. 11:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A rendező a hazatérése után első alkalommal, kedden tartott sajtóértekezleten beszélt arról, hogy a díj milyen fontos lehet. – Úgy gondoltam, a moziüzemeltetők és a tulajdonosok egy kicsit nagyobbra nyitják a kapuikat, ha megkapom a díjat – mondta. Kim Pieta című alkotása egy irgalmat nem ismerő uzsorásról szól, aki megnyomorítja adósait a tartozások fejében. Csak akkor változik meg, amikor felkeresi egy asszony, azt állítva, hogy ő az anyja, aki csecsemőkorában magára hagyta. A filmdráma szombaton nyerte el a 69. Velencei nemzetközi Filmfesztivál Arany Oroszlán-díját.

Bár Kim eddigi tizenhat éves rendezői pályafutása alatt számos nemzetközi filmfesztiválon megfordult, a többek között Velencében és Berlinben díjazott filmjei ellenére munkái nem lettek kasszasikerek Dél-Koreában. Kritikusai szerint az erőszak sokkoló ábrázolása, valamint a nők áldozatszerepben, a férfiaknak alárendelten való bemutatása eltántorította a közönséget. Dél-Koreában egy két évvel ezelőtti felmérés szerint a mozik 83 százaléka néhány nagyvállalat tulajdonában van. A független filmek számára kevés vetítővászon akad. Kim filmjei között akadt olyan, amit ötnél kevesebb moziban mutattak be.

– Egy jó természetű embert is felháborítana ez az igazságtalan monopólium – kommentált a rendező.
Az 51 esztendős filmes azzal a gondolattal is foglalkozik, hogy inkább olyan országba költözik, ahol örömmel fogadják munkáit. Csalódottsága ellenére a velencei díjátadó gálán mégis egy dél-koreai népdal eléneklésével színesítette köszönőbeszédét. Kim csak az általános iskolát végezte el, mint mondta, kisebbrendűségi érzése és bizonytalansága gátolta a továbbtanulásban. Tizenöt éves korában inkább kétkezi munkásként kezdett dolgozni. Első filmjét harmincas éveiben járva készítette. Előtte rövid ideig vallási tanulmányokat folytatott, Franciaországban utcai festőként kereste kenyerét, és besorozták a dél-koreai hadseregbe is.

A Pietával a pénzközpontú világról, valamint a bosszú, a család és a megbocsátás kérdéseiről akart beszélni. – Úgy éreztem, a pénz romba tudja dönteni az életünket – hangsúlyozta, ugyanakkor hozzátette, filmjével azt is meg akarta mutatni, hogy a megváltás, a jóvátétel nem csak a halál után lehetséges. A rendező kijelentette: a díj után sem hajlandó nagynevű befektetők pénzét elfogadni további munkáihoz. Ezek után is saját zsebből, illetve korábbi munkái bevételéből finanszírozza filmjeit. A Pietát 30 millió forintnak megfelelő összegből forgatta.

Kim Ki-duk Bin-jip – Lopakodó lelkek című filmje 2004-ben négy díjat nyert a Velencei Filmfesztiválon, Az irgalmas lány című munkáját szintén 2004-ben díjazták a Berlinalén, Tavasz, nyár, ősz, tél... és tavasz című filmje pedig 2003-ban többek között a Locarnói és a San Sebastian-i Filmfesztiválon kapott díjat.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.