A bombasztikusság törvényei – a Muse új lemeze

Új lemezzel rukkolt elő napjaink egyik legnagyobb, de legfurcsább rockzenekara, a Muse. A brit progrock trió a The 2nd Law-val bombasztikusabb, mint valaha.

Rajcsányi Gellért
2012. 10. 01. 13:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1994-ben alakult, első lemezét még 1999-ben kiadó Muse a rock legsivárabb évei alatt nőtte ki magát, hogy a kétezres évek első évtizedének végére a plasztikpopban elmerült könnyűzenei mainstream legnagyobb rockbandájává váljon. Ki gondolta volna ezt az ezredfordulón, amikor a leáldozóban lévő britpop és a rock különböző régi korszakait egy az egyben megidéző suhancbandák fémjelezték az elektronikus zenei áttörés miatt megroggyant rockzenét. A Muse akkoriban egy Radiohead-epigon, futottak-még-zenekarnak számított. A brit trió csak lassan bontotta ki teljes zenei világát, amely az első években egyáltalán nem passzolt az akkor uralkodó közízléshez. A legfőképpen a hetvenes-nyolcvanas évekbeli progrockból táplálkozó Muse egymás után idézte meg a rockzene teljes történetét (és azon belül a leghatásvadászabb műfajokat), hogy aztán futurisztikus, néhol politikus, néhol kissé egzaltált szövegeikkel lenyűgöző zenei kevercsként kínálják azt a nagyközönségnek és az eleinte fintorgó vájtfülűeknek.

 

Mindegy, hogy hardrock, musical, Queen, metál, szimfonikus vagy elektronikus zene – a Muse gátlástalanul felhasznál mindent, amivel hatást tud elérni. Nem is meglepő, hogy a zenekar megosztja a hallgatókat. Van, aki tántoríthatatlanul rajong értük, s van, aki ki nem állhatja őket. Mi megpróbálunk a keskeny középúton járni, s elismerni teljesítményüket. A zenekarvezető Matthew Bellamy mind gitártudásával, dalszerzői és hangzásügyi kísérletező kedvével, mind egyre javuló énekhangjával egymagában egy XXI. századi rockzseni, ráadásul úgy, hogy megjelenése minden, csak nem rocksztáros. A Muse lépésről lépésre hódította meg a világot, s azon kevés mai zenekar egyike, amely a Pink Floydot és a U2-t megközelítő, gigantomán koncerteket képesek adni a világ stadionjaiban (Budapesten legközelebb november 20-án lépnek fel.)

Az 1984 orwelli rémvilágából táplálkozó, 2009-es Resistance című lemez után most itt a The 2nd Law, amely szövegeivel nagyrészt újra a jelenkor negatív tendenciáit, a technológia, a fejlődés, a posztmodern kor veszélyeit veszi számba. A sokszínű „dalpark” hallgatása közben lehet vadászni a különböző hatásokat, amelyekből a Muse fél-eredeti hangzása összeáll.

Muse: The 2nd Law, a teljes lemez egy videóban

A Supremacy a Led Zeppelin Kashmirját idéző súlyos ütemekkel és nagyzenekari kísérettel nyitja meg a lemezt. A már a rádiókban is hallható, visszafogott Madness elektronikusra hangszerelt gospelje a Depeche Mode Condemnationjére és a U2 Still Haven't Foundjára emlékeztet, sőt, Matt Bellamy még hangjával is egyszer Dave Gahanre, másszor Bono falzettójára hasonlít.

Madness (Live @ Jools Holland)

A Panic Station nyolcvanas évek hangulatú funkrockot szállít. Felbukkan a lemezen a londoni olimpia hivatalos dala, a Survival is, ami ötvözi a musical- és Queen-hatásokat, mielőtt a versengő ember belső feszültségét megidézni kívánó, súlyos, ziháló hardrockba fordul. A Follow Me elidegenedett elektropop; az Animals egy radioheades, jazzrockos szöszmötölés; az Explorers nagyzenekari kísérettel ellátott zongorás ballada; a középtempós Big Freeze – meglepetés – leginkább a Muse-ra emlékeztet. A lemez vége felé Chris Wolstenholme basszgitáros átveszi a dalszerzést és az éneket Matt Bellamytól: a Save Me egy szép, atmoszférikusambient-ballada; a Liquid State pedig stoner rockos reszelés az amúgy is kaleidoszkópszerű zenei anyagban. A Muse hatodik lemeze egy, a fenntartható és a fenntarthatatlan fejlődés törvényeit dallamokba öntő, különös zenei kísérlettel zárul: a The 2nd Law: Unsustainable vonószenekart, musicalt, géphangokat vegyít hangszerrel feljátszott, gitárnyúzó dubstep ütemekkel; a bombasztikus epizódot és a Muse egész lemeznyi extrém zenei kavalkádját végül a The 2nd Law: Isolated System nyugalmas ambientje zárja le.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.