A magyar karikatúra rejtélyes ősapja

A magyar karikatúra klasszikusát ismerheti meg a közönség a Magyar Nemzeti Galéria időszaki kiállításán. Faragó József senkit sem kímélt. Magát se.

Szathmáry István Pál
2012. 10. 20. 12:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Faragó József 1866-ban született, majd 1906-ban tragikus körülmények között elhunyt alkotó elképesztő rajztudással és maró gúnnyal karikírozta ki korának magyar politikusait – nem remegett a keze például, ha gróf Apponyi Albert sajátos testfelépítésén kellett egy jó ízűt gúnyolódni –, és szüntelen áradó tréfakedvéből még arra is futotta, hogy neves képzőművész barátai műveit is parodizálja.

A mára szinte teljesen elfeledett rajzoló életéről keveset tudni. A kiállítás kurátora, Földi Eszter szerint Faragó valószínűleg azt követően fordult a karikatúra felé, miután sikertelenül mutatkozott be olajképével a Műcsarnok kiállításán 1889-ben. És milyen jól tette – tehetnénk hozzá. Ha festőnek esetleg nem is lett volna elsőrangú, a magyar karikatúra műfaját sikerrel újította meg és terelte modern útra.

Az angol és francia irányzatokat követve a korra jellemző karikatúrastílust tökéletesen elsajátítva alkotott: szereplői hatalmas fejükkel és ehhez képes jelentéktelenebb testükkel már önmagukban is komikus látványt nyújtanak, a méretes fej ráadásul lehetőséget kínált az alkotónak arra, hogy felismerhetővé váljon az éppen kigúnyolt közszereplő. A képeket nézegetve egyértelmű, hogy Faragó bármilyen stílusban képes volt a magas színvonalra. Portréi remekül eltaláltak, egyes illusztrációi a korszak szecessziós jegyeit is magukon viselik, de képes volt elmenni egészen a groteszk torzításokig is, nem egyszer pedig már-már a korai képregények formavilága köszön vissza grafikáiról.

Ahová Faragó József átigazol, ott vezércikk fogadja

Nemcsak jó kezű mester volt, hanem kíméletlen elme is. A már említett gróf Apponyi hórihorgas alakja szinte tálcán kínálta magát – Faragó nem is ódzkodott attól, hogy a politikus párizsi útja kapcsán az Eiffel-toronyhoz hasonló pozitúrában örökítse meg a jeles férfiút. De a kor politikai elitjének számos más tagja megkapta tőle a magáét – a különbség a mai fricskákhoz képest leginkább az, hogy sok kép esetében van szerepe a történelmi vagy kulturális utalásoknak.


Faragó modernizálta tehát a magyar szatirikus rajzművészetet, és komoly rajongótábora alakult ki – ezzel kapcsolatban a kiállítás kurátora utalt arra, hogy amikor a mester a Borsszem Jankótól átigazolt egy másik szatirikus laphoz, a Kakas Mártonhoz, annak főszerkesztője külön vezércikkben üdvözölte érkezését. Persze ezek a karikatúrák még mindig eléggé „bőbeszédűnek” látszanak mai szemmel nézve. A rajzok nem egyszer inkább illusztrálják a szöveget, ráadásul nem ritkán rímekbe szedve kapjuk meg a mondanivalót.

Ugyanakkor Faragó esetében már érvényesült az elv, miszerint a kép önmagában többet is mondhat, mint a szöveg. Jó példa erre az a képe, amely a magyar glóbusz címet viseli, és amin egy munkás és egy paraszt tartja a földgolyót, aminek tetején az úri társaság vigad – szinte már a propaganda tömörség nyilvánul meg a képen tömören elbeszélve. Politikai állásfoglalásai gúnyosak, igaz a poénok megszületése sok esetben csapatmunka eredménye volt – hívja fel rá a figyelmet Földi Eszter.

Faragó kedvelte az „osztott képernyős” megoldásokat: Erkölcseink címen futó sorozatában az élet jelenségei felett bölcselkedett rajzos formában. Nász előtt és után: olvasható a képek alján például a felirat, az egyiken még a férfi duruzsol a nő fülébe, aztán már fordítva történik mindez – ki lehet találni a kronológiai sorrendet Ugyanilyen megoldással veri el a port a brit birodalmi politikán is, bár ezúttal leginkább a szöveg az, ami sokkol (miszerint Anglia „az indusokat még embertelenül ágyúk elé kötözte – a búr hősöket már emberségesen székre tessékeli s úgy puskázza le” – szólnak a képaláírások az Anglia halad című rajzon).

Az elégedetlen karikaturista


Szóval aki azt gondolja, hogy az akkori karikatúra óvatos és decens volt, a gúny pedig visszafogott, Faragó munkáit elnézegetve könnyen az ellenkező álláspontra juthat. Legmesszebbre talán más képzőművészek parodizálásával ment – igaz, Földi szerint ezek barátai voltak, tehát sértődésről nem volt szó –, és ezek között még a legenyhébb Ferenczy Károly Madárdal című festményének újraértelmezése. Az eredeti képen egy lány tűnődik egy fa előtt, Földinél ez Hol a macska? címmel már úgy jelenik meg, hogy a lány a fán rekedt macskáját fikszírozza.


Faragó életének számos fontos eseménye, fordulópontja homályban maradt mind a mai napig. Földi Eszter utalt például arra, hogy a grafikus 2 évig élt New Yorkban, amivel kapcsolatban elterjedt, hogy az akkori legendás szatirikus lapnak, a Puck magazinnak dolgozott volna, de ennek tulajdonképpen semmi nyoma. Öngyilkosságának körülményei sem tisztázottak teljesen, magánéleti tragédia – felesége halála – éppúgy állhatott a hátterében, mint az, hogy elégedetlen volt pályafutása alakulásával; többek között azzal, hogy „komoly” művészként nem érezte magát elismerve.
Mai szemmel nézve viszont egy olyan művészt látunk, aki kellő komolysággal és hatalmas mesterségbeli tudással jelölte ki az élc, a gyilkos szatíra és a politikai humor új lehetőségeit.


(Így éltek ti. Faragó József művészete. Karikatúrák a Borsszem Jankóból. Magyar Nemzeti Galéria.
2012. október 12. – 2013. március 3.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.