Anyegin újraálmodva az Operaházban

Az Anyegin című három felvonásos balett premierjét november 3-án este hét órától tartják az Operaházban.

Grund
2012. 10. 30. 17:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezen az alkalmon debütál az a két új kivetítő is, amely a kakasülő úgynevezett „nem látó” ülőhelyeit vonja be az előadás látványába, ezzel az eljárással az említett székeken mostantól a balettelőadások is élvezhetővé válnak. Fontos hangsúlyozni – mivel csak a téma ismerői körében közismert –, hogy bár Csajkovszkij zenéjét halljuk, nem az Anyegin című operája dallamait. Az Anyegin balett nem az opera táncra alkalmazott változata, hanem egy 1965-ös stuttgarti koreográfia, amelyet John Cranko álmodott színpadra.

A zene nagyja Csajkovszkij kevésbé ismert műveiből áll össze, többek között az Évszakok zongoraciklus, a hazánkban kevésbé ismert opera, A cárnő cipellőcskéje, valamint a Francesca Rimini részleteiből. A koreográfus Cranko ugyanis ragaszkodott ahhoz, hogy az Anyegin operából ne kerüljön bele semmi. A zenét egyébként Kurt Heinz Stolze állította össze, ő is hangszerelte, közvetlenül a Puskin-mű történetét követve, egészen különleges dramaturgiai érzékkel. A világ nagy balett-társulatainak szinte kötelező repertoárdarabja ez a közel fél évszázados koreográfia, és a Magyar Nemzeti Balett is bemutatta már 2002-ben, akkor Solymosi Tamás, a mű felújításának ötletgazdája, az Operaház balett-igazgatója címszereplésével és Hágai Katalinnal, mint Tatjanával.


Annyiban lesz más a felújítás a 2002-től néhány éven át futott előadásokhoz képest, hogy a díszleteket és a jelmezeket Thomas Mika álmodta újra. Thomas Mika elmondta, hogy a kor stílusát továbbra is megőrizte, így ez is kosztümös változat lesz. A budapesti előadás részleteit a stuttgarti csapat ellenőrizte és engedélyezte.

A szombati premiert Héja Domonkos vezényli, aki hangsúlyozta: azt vallja, hogy egy fő-zeneigazgatónak évente legalább egyszer balettet is kell dirigálnia, többek között azért, mert az a koreográfia kötöttségei miatt alázatra és kompromisszumkészségre tanítja a karmestert. Ezen a napon az első szereposztásban Tatjanát a már említett Aliya Tanykpayeva, a címszerepet Oláh Zoltán, Olgát Felméry Lili, Lenszkijt Leblanc Gergely, Gremint Apáti Bence, Madame Larinát Kőszegi Katalin, a Dada szerepét pedig Soós Erika táncolja. A második szereposztást Csányi Valéria vezényli, a táncosok között pedig Radinya Dace-t, Liebich Rolandot, Pap Adriennt, Medvecz Józsefet illetve Majoros Balázst, valamint Szirb Györgyöt láthatjuk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.