Csendes horror az üdülőtelepen

A magára maradt üdülőtelep nyomasztó valósága - Hernád Géza fotósorozata az elő- és utószezon különös hangulatát dokumentálja.

thy
2012. 10. 28. 17:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Fotóművészek Szövetsége, a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója és a Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház által közösen szervezett Nemzetközi Fotóporta portfólió konzultáció legsikeresebb résztvevője minden évben bemutatkozási lehetőséget kap a Mai Manó Galériában. Idén Hernád Géza fotóművész kiállítása látható Holtidény címmel.

Csalóka kiállítás ez, ami ravaszul csalja lépre a látogatót. Először is a Ház könyvesboltjában kapott helyet – eltelik némi idő, mire a szemlélő teljesen át tudja magát adni ezeknek az elsőre szinte derűsnek tűnő „helyszíneléseknek”. Egy idő után azonban hat a képek ereje, és egy meglehetősen nyomasztó thriller jelenetei bontakoznak ki a szemünk előtt – mondhatni, a holt jelző élettel telítődik. Ahol korábban élet és vidámság volt, ott a holtszezon időn kívüli állapotában a csend és a romlás terjeszkedik el.


Pedig elsőre nem is ijesztőek ezek a helyszínek: üresen álló hétvégi ház, koncerthelyszín, funkció nélkül álldogáló, magukra hagyott reflektorokkal, az enyészet által alaposan megkóstolt, valaha szebb napokat látott rózsaszín vízibicikli. Persze a téli álmukat alvó üdülőtelepeknek létezik barátságosabb arca is, a következő szezonra váró hajók seregszemléje például jóval bizakodóbb hangulatot sugall. Összességében azonban az üdülőtelepek másik arca bontakozik ki tehát a szemünk előtt Hernád tárgyilagos dokumentációjának segítségével.


Érdemes kontrasztként összevetni ezeket a fényképeket a világhálón nagy népszerűségnek örvendő, a különféle szellemvárosokba kalauzoló fotók látványával. A méretkülönbség ez esetben tényleg számít, a magára hagyott városok látványa többek között a sajátos néma monumentalitással hat ránk, míg a magyar vidék magánya jóval meghittebbnek tűnik. És persze sokkal szelídebb is az a szendergés, amit Hernád mutat be a fotóin, bár a leharcoltságnak és a lepukkantságnak ezek a kisebb szabású terepszemléje mégis képes a nézőnek némi egyáltalán nem jóleső borzongást okozni.

Az 1978-as születésű Hernád kommunikációt és spanyol nyelvet tanult a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen, fényképészeti tanulmányait később kezdte meg. Számos lapnak fotózott, jelenleg szabadúszó.

(Hernád Géza: Holtidény. Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház. Megtekinthető november 18-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.