A nemzetközi tekintélynek örvendő reneszánszszakértő, különösen sokat publikáló és diákjai körében is igen népszerű művészettörténész, Prokopp Mária ötvenévi kutatói, oktatói tevékenysége elismeréseként aranydiplomát vehetett át az Eötvös Loránd Tudományegyetemen. Ennek kapcsán kereste meg október 14-én a Kossuth rádió 180 perc című műsora. Prokopp Mária 2007 júniusában Wierdl Zsuzsanna restaurátorral azzal keltett nagy feltűnést, hogy bejelentette: az esztergomi királyi vár első emeletén, Vitéz János dolgozószobájában látható négy sarkalatos erény freskójának egyikét, a Mértékletességet valószínűleg Sandro Botticelli (1445–1510) festette. Több művészettörténész akkor már a feltételezést is „kikérte magának”, bár a fáradságot nem vette, hogy megnézze a falképeket, az akkor már hét éve folyó restaurálási munkálatokat vagy figyelembe vegye az újabb kutatási eredményeket.
A Kossuth rádiónak nyilatkozó Prokopp Mária elmondta: a kutatás, a falképek tisztítása folyik, ami egyre jobban bizonyítja, hogy a föltevés helytálló: Botticelli még itáliai kiugrása előtt festhette az esztergomi falképeket. Egyre több külföldi kíváncsi a restaurátori munkálatokra, egyre kevesebb magyar, míg a nagyközönség csak időszakosan – például a múzeumok éjszakáján – láthatja a freskókat.
Okosság, Mértékletesség, Erő és Igazságosság:az ókori közgondolkodás és a keresztény tanítás ideái alapvetően különböznek a
fogyasztói társadalom látszatértékeitől
Fotó: Studiolo/Wierdl/Esztergomi Vármúzeum
A falképek a négy sarkalatos erényt ábrázolják: az Okosságot, a Mértékletességet, az Erőt (Állhatatosságot) és az Igazságosságot. A Vitéz János érsek dolgozószobájában megtalált freskón ezenkívül vannak még csillagképek és egyéb pompás töredékek is. A falképek egy hatalmas reneszánsz dolgozószoba, úgynevezett studiolo freskói, amelyhez mérhető a reneszánsz idejéből máshol nem maradt fenn. Urbino egykori hercege, Federico da Montefeltro (1422–1482) két studiolója ismert – de azok nagyságukban és jelentőségükben kisebbek.