Öreg Bond nem vén Bond – mozikban a Skyfall

A Sam Mendes rendezte Skyfall csattanós választ ad a kérdésre: érdemes-e még a sármos gyilkológépet akcióba küldeni?

thy
2012. 10. 26. 6:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Viszonylag könnyű helyzetben vagyok: nem tartozom a James Bond-sorozat elkötelezett hívei közé, éppen ezért cseppet sem nyomasztottak a rajongókat sújtó elvárások, a filmet megelőző lelkesedést pedig elkönyveltem kötelező marketingrítusnak és nem hagytam, hogy rám ragadjon. Ehhez képest elégedetten és meglehetősen lelkesen távoztam a moziból, és ha a szuperlatívuszokkal azért spórolnék is a film kapcsán, merem állítani, hogy hatásos és átgondolt filmmel ünnepelhetjük a közismert karakter ötvenedik születésnapját.

Nehéz a film cselekményéről anélkül beszélni, hogy fontos fordulatokat ne árulnánk el, ezért talán érdemesebb kiemelni néhány olyan vonását a Skyfallnak, ami a fenti pozitív véleményt alátámaszthatja. Mindenekelőtt szerencsés döntés volt, hogy az alapvetően „keményvonalas”, a korábbi, alapvetően playboyos kiállású színészeknél fizikailag és mentalitásra is durvábbnak ható Daniel Craig karakterét kicsit fellazították, többek között azzal, hogy az öregedés motívumát, és az ezen való humorizálást is beemelték a történetbe.


Talán még ennél is kifizetődőbb választás volt Javier Bardemet felkérni a főgonosz szerepére: hátborzongató és rendkívül erős jelenléte a vásznon már maga félsiker. Egyszerre tébolyult és félelmetesen okos, és bár szélsőségesen egzaltált, a pojácaságig nem megy el, ugyanakkor mégiscsak képes jelezni azt is, hogy a Bond-univerzum azért eredendően képregényszerűen szélsőséges és elnagyolt.

Az új Bond-film ezen felül hangulatában is hoz újat: kissé elégikus, helyenként egészen komor, iróniája pedig jóval finomabb a szokottnál, amibe belefér az is, hogy az alkotók visszafogottan élcelődjenek a korábbi filmekből már unalomig ismert kliséken is. Élhetünk a gyanúperrel, hogy ezek a változások nagy mértékben köszönhetőek a rendező személyének is. Az elsősorban az Amerikai szépség című filmjével nevet szerző Mendes képes volt új vonásokkal és árnyalatokkal gazdagítani az erősen sematikus zsánerfilmes műfajt, miközben nem lehet panaszra oka a látványos akciók kedvelőinek sem – robbantásból, vérből és üldözési jelenetekből ezúttal sincs hiány.
Van egy erősen retrospektív jellege is a huszonharmadik hivatalos Bond-mozinak: a főszereplő életútjának meghatározó mozzanataira is fény derül, és komoly, a folytatásokat is befolyásoló veszteségekkel lesznek kénytelen számolni a rajongók. Ennek ellenére korai lenne még búcsúztatni az elmúlt fél évszázad egyik legismertebb popkulturális ikonját: bár az eredeti és még nem megfilmesített Ian Fleming történetek száma erősen megcsappant, a Skyfall esetében az is kiderült, hogy új történettel is hozzá lehet járulni a mítoszépítéshez.

Újszerű vonás az is, hogy a film meghatározó része ázsiai helyszíneken játszódik, ennek ellenére ázsiai Bond-lányt hiába keresnénk a filmben. Női fronton mintha amúgy is visszafogottabb lenne a film: bár Bond ezúttal is megbízhatóan teljesít, ami a flörtölést és a lepedőakrobatikát illeti, energiáinak jó részét most sokkal prózaibb, ám annál húsbavágóbb küzdelmek kötik le. Nemcsak saját múltja kísérti, de a cselekmény mozgatórugói is a múltban elkövetett bűnökkel állnak összefüggésben.

Kár tovább szaporítani a szót: a Skyfall jó szívvel ajánlható, és nem csak az eltántoríthatatlan rajongóknak. A tucatakciófilmeknél messze érdekesebb, a sorozat hagyományait elegánsan újraértelmező mozival van dolgunk.

(007 - Skyfall. Színes, magyarul beszélő, angol-amerikai akciófilm, 140 perc, 2012. Rendező: Sam Mendes. Forgalmazó: Fórum Hungary)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.