Szabad a pálya – élet a kiegyezés után

A magyar technikatörténet dicső korszakára kívánja ráirányítani a figyelmet a Közlekedési Múzeum időszaki kiállítása. A boldog békeidők hétköznapjai.

Szathmáry István Pál
2012. 10. 27. 8:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tűnik, a monarchia-nosztalgia és a magyar modernizáció aranykora jótékonyan masszírozza át a kulturális élet egészét: hol egy krimiben, hol egy alternatív történelmi regényben bukkan elő a korszak, és hát miért is vonnák ki ez alól magukat a tudományos ismeretterjesztés robotosai. A Közlekedési Múzeum Szabad a pálya című kiállítása ráadásul látszólag biztosra megy, hiszen a kiegyezés és az első világháború közötti korszak technikai fejlődését kívánja bemutatni, aminek imponáló ívét még a legnagyobb rosszindulattal is nehéz kétségbe vonni – még ha árnyalni azért nyilván kell és érdemes is ezt a sikerkorszakot.



Szűkszavú tárgybőség

Erről azonban itt nincs szó, és ami még további kérdéseket vet fel, az a kiállítás alcímében is szereplő mindennapok. Vagyis ez a kiállítás szándéka szerint egyszerre lenne hivatott bemutatni azt a technikai-technológiai fejlődést, amit az 1867-es kiegyezés tett lehetővé, illetve ezzel párhuzamosan szeretne betekintést nyújtani abba, hogyan is éltek decens eleink az adott korban – ami azért már csak a komoly időtávot tekintve is emberpróbáló kihívásnak tűnik.

Szóval ezekkel a kételyekkel indultam neki a kiállításnak, és sajnos a látottak nem cáfoltak rám. De rögtön az elején szögezzük is le: a kiállítást érdemes megnézni, mert bőséges anyagot vonultat fel, alaposan ki lettek pakolva a raktárak – gépek, szerszámok, makettek szép számmal akadnak itt. Még csak azt se lehetne mondani, hogy a rendezők nagyon spóroltak volna az ötletekkel, ahogy azt sem, hogy a részletekre ne jutott volna elégséges figyelem.



A probléma inkább az, hogy elnagyolt, vagy mondhatni csak halványan körvonalazott a kiállítás koncepciója. Mert az addig rendben van, hogy technikai fejlődés meg a mindennapok, de már ott hiányérzete támadhat a látogatónak, hogy az egész dicső korszak lényegében minden előzmény nélkül tornyosul elénk. Igaz, kapunk szűkszavú leírást arról, hogy a kiegyezés járult hozzá a látványos fejlődéshez, illetve arról is, hogy nagyjából mit jelentett ez a modernizáció, de aki nem a korszak szakértője, az nem feltétlenül fogja átérezni és megérteni, hogy mihez képest hozott ugrásszerű változást az 1867-es évszám. Általában nem vagyok a híve annak, hogy egy kiállításon ellepje a látogatót a szöveges információk tengere, itt viszont már-már zavaró a szűkszavúság.

A kiállított tárgyak pedig nem minden esetben „beszélnek önmagukért” – a gőzlokomobil és a különféle szerszámok persze kétség kívül hordoznak esztétikai értéket, de sajnos az egész kiállításról elmondható, hogy nem akarja feltétlenül testközelbe is hozni ezeket a tárgyakat. Magyarán elkélne kicsivel több interaktivitás. Ráadásul a kiállítás potenciális „sztárja”, a csőposta sem üzemel éppen, így hiába írnánk az emeleten régies táviratpapírra üzenetet, azt csak úgy tudjuk lejuttatni a földszintre, ha vele együtt mi is lecammogunk, ez pedig elég mérsékelten mókás.


A kivándorlóhajótól az orfeumig

A kiállítás több tematikus egységre oszlik, ezek nagyjából-egészében lefedik a címben ígért spektrumot, hiszen van itt technika és hírközlés a közlekedési eszközöktől kezdve a gépműhelyen át a telefonhírmondóig, meg a már említett mindennapok részletei, bár ebbe jó szívvel az orfeum és a mozi, illetve a postahivatal színterei sorolhatók, de például a kivándorlóhajó szépen kivitelezett részlete – bármennyire is látványos, és bármennyire is igaz, hogy milliók tántorogtak ki az országból annak idején – ha akarom, a mindennapok része, ha akarom, nem.

És valahol ez a legnagyobb baj a kiállítás koncepciójával: vállalható, de mégis úgy tűnik, nem teljesen átgondolt. Mégsem kín végignézni, egyrészt mert valóban szépek és tetszetősek a tárgyak, hangulatosak az enteriőrök, és a helyenként felbukkanó anekdotákat is örömmel olvassa az ember. Élményből viszont juthatott volna kicsivel több.

(Szabad a pálya. A kiállítás 2012 decemberéig látogatható a Közlekedési Múzeumban.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.