Úgy tűnik, a monarchia-nosztalgia és a magyar modernizáció aranykora jótékonyan masszírozza át a kulturális élet egészét: hol egy krimiben, hol egy alternatív történelmi regényben bukkan elő a korszak, és hát miért is vonnák ki ez alól magukat a tudományos ismeretterjesztés robotosai. A Közlekedési Múzeum Szabad a pálya című kiállítása ráadásul látszólag biztosra megy, hiszen a kiegyezés és az első világháború közötti korszak technikai fejlődését kívánja bemutatni, aminek imponáló ívét még a legnagyobb rosszindulattal is nehéz kétségbe vonni – még ha árnyalni azért nyilván kell és érdemes is ezt a sikerkorszakot.
Szűkszavú tárgybőség
Erről azonban itt nincs szó, és ami még további kérdéseket vet fel, az a kiállítás alcímében is szereplő mindennapok. Vagyis ez a kiállítás szándéka szerint egyszerre lenne hivatott bemutatni azt a technikai-technológiai fejlődést, amit az 1867-es kiegyezés tett lehetővé, illetve ezzel párhuzamosan szeretne betekintést nyújtani abba, hogyan is éltek decens eleink az adott korban – ami azért már csak a komoly időtávot tekintve is emberpróbáló kihívásnak tűnik.
Szóval ezekkel a kételyekkel indultam neki a kiállításnak, és sajnos a látottak nem cáfoltak rám. De rögtön az elején szögezzük is le: a kiállítást érdemes megnézni, mert bőséges anyagot vonultat fel, alaposan ki lettek pakolva a raktárak – gépek, szerszámok, makettek szép számmal akadnak itt. Még csak azt se lehetne mondani, hogy a rendezők nagyon spóroltak volna az ötletekkel, ahogy azt sem, hogy a részletekre ne jutott volna elégséges figyelem.
A probléma inkább az, hogy elnagyolt, vagy mondhatni csak halványan körvonalazott a kiállítás koncepciója. Mert az addig rendben van, hogy technikai fejlődés meg a mindennapok, de már ott hiányérzete támadhat a látogatónak, hogy az egész dicső korszak lényegében minden előzmény nélkül tornyosul elénk. Igaz, kapunk szűkszavú leírást arról, hogy a kiegyezés járult hozzá a látványos fejlődéshez, illetve arról is, hogy nagyjából mit jelentett ez a modernizáció, de aki nem a korszak szakértője, az nem feltétlenül fogja átérezni és megérteni, hogy mihez képest hozott ugrásszerű változást az 1867-es évszám. Általában nem vagyok a híve annak, hogy egy kiállításon ellepje a látogatót a szöveges információk tengere, itt viszont már-már zavaró a szűkszavúság.
A kiállított tárgyak pedig nem minden esetben „beszélnek önmagukért” – a gőzlokomobil és a különféle szerszámok persze kétség kívül hordoznak esztétikai értéket, de sajnos az egész kiállításról elmondható, hogy nem akarja feltétlenül testközelbe is hozni ezeket a tárgyakat. Magyarán elkélne kicsivel több interaktivitás. Ráadásul a kiállítás potenciális „sztárja”, a csőposta sem üzemel éppen, így hiába írnánk az emeleten régies táviratpapírra üzenetet, azt csak úgy tudjuk lejuttatni a földszintre, ha vele együtt mi is lecammogunk, ez pedig elég mérsékelten mókás.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!