Egy lengyel gyermekjátékokat gyártó kis cégről szól a történet, és amikor a Trzy Myszy (Három Egér) sikerét látjuk, akaratlanul is felmerül: vajon meddig bírja talpon egy kicsi lengyel cég egy olyan egyszerű és triviálisnak ható, ám zseniális ötlettel, mint az övéké. A történet ugyanis olyan nagyszerű, amilyen egyszerű: voltaképp a netes gyorsposta szolgálatok fejlődését kihasználva terveznek triplex „dobozokat”, amiket aztán lapra szerelve szállítanak a világ minden tájára.
A „három kisegér” ötletgyárosai, Farida és Krzysiek Dubiel, a varsói Képzőművészeti Akadémián diplomáztak. Ökológiai játékaikat egy szakképzett és minden tekintetben szakértő fejlesztő csapat teszteli: saját gyerekeik, akikből négy van nekik. Mindannyiunk gyerekkori élményét fordították és fordítják át a dizájn nyelvére. Ki ne épített volna kiskorában a régi tévésdobozból kuckót magának az asztal alá, és ki ne nyeste volna szét és hajtogatta volna újra páncéllá a használt triplex kartonokat? Így lett a mi mikrosütőnk dobozából páncél, a kávéfőzőnkéből meg lovagi sisak.
A Trzy Myszy dizájnerei voltaképp az egyetemi formatan gyakorlatok világát csempészik be a gyerekszobákba, és ennél többet nem is lehet mondani a kiállított termékekről, hisz ebben minden benne van. Egyszerű, de nagyszerű: nem véletlen, hogy munkáikkal számos dizájnkiállításon – köztük az idei Slow Design égisze alatt eltelt Budapesti Design Héten, a Lengyel Intézetben – vettek már részt. Előtte a varsói Nemzeti Múzeumban, az ALE ZABAWKI tárlaton és a velencei Biennálén is sikerrel szerepelt az ötlet: Ház projektjük (igen, az, amire gondolnak: egy dobozház) fődíjas lett a Kielcei Játékmúzeum Gyerekbarát Játék című versenyén; az idei Łódź Design kiállításon MUST HAVE-díjat kaptak, és részt vettek a milánói dizájnvásáron. Eddig a hivatalos karriertörténet. De mi lesz ezután?
Dobozházikó, bevágott kartonlapokból épített torony, de jelmezek, kisautók, repülők, sütők, bababölcsők egyaránt szerepelnek a játszi könnyedséggel összeállítható és beszerezhető termékek között, amiknek egyedisége tulajdonképpen a hajtogatásminták ötletességéből fakad egyedül, utánzásuk egyáltalán nem ördöngösség. És bizony ekkor merül fel az aggodalmas kérdés: vajon a hasonló dobozokat tucatszám gyártani képes nagyvállalatok, ravaszdi bútorcégek mikor fogják kifogni a szelet a három kisegér vitorlájából, hogy a lengyel ötletgazdák termékei árának töredékéért árusítsanak „hasonlót”, illetve mikor érkezik meg a ravaszdi ajánlat, hogy eladják a jogokat, s hamm, bekapja őket egy róka-multicég?
Amit tettek ugyanis, pont olyan jó szándékú és kedves dolog, mint amikor a három kisegér kiszabadította a ravaszdi rókát. Kiszabadították egy sokkal természetesebb és élhetőbb gyerekkor emlékének szellemét, ahol nem a pénz, hanem a kreativitás számít. Azt az idilli és elmúltnak hitt gyerekkort idézik meg, amikor ahelyett, hogy kínai műanyag csecsebecsékről nyalogattuk volna le a nehézfémeket, azzal játszottunk, ami köröttünk volt. És hol ne lettek volna hatalmas dobozok? Emlékeznek? A LEHEL hűtő dobozát majdhogynem összkomfortossá lehetett tenni. A Trzy Myszy tervezői ennél is tovább mentek: a kiállítás múzeumpedagógiai foglalkozásain a gyerekek zsírkrétákkal teszik még személyesebbé, egyedibbé saját házikóikat, hisz a matt kartonanyag tökéletes arra, hogy telefirkálja, ha úgy tetszik, graffitizze dobozháza falát a kis tulajdonos.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!