Beváltja ígéretét a győztes Cantate Vegyeskar

Vasárnap este 7-kor önálló koncertet ad Budapesten a júniusi nemzetközi Schubert-kórusverseny győztes énekegyüttese, a Cantate Vegyeskar. Műsoron a bécsi megmérettetés versenyprogramja.

2012. 11. 08. 16:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egyházi szolgálat, illetve a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola koncertjein vállalt közreműködések mellett ritkán adódik alkalma a budapesti Cantate Vegyeskarnak, hogy önálló koncertet adjon, az MNO-nak tett korábbi ígéretét megtartva azonban most vasárnap (este 7-kor a Batthyány téri Szent Anna-templomban) mégis egész estés hangversenyen mutatja be azt a műsort, amellyel megnyerte a XXVIII. Franz Schubert Nemzetközi Kórusversenyt. A csaknem 60 fős énekegyüttes a legjobb szingapúri, német, új-zélandi és amerikai kórusokat utasította akkor maga mögé.

 

– Eredetileg a kórus 15 éves fennállását akartuk megünnepelni egy versennyel még tavaly, de az a máltai megmérettetés, amit kinéztünk, meghaladta a lehetőségeinket – fogalmazott még a júniusi verseny után portálunknak a kórus Liszt-díjas karnagya, ifj. Sapszon Ferenc, aki az általa alapított Kodály-kórusiskola művészeti vezetője is egyben; a Cantate éppen ennek a 12 évfolyamos, zeneiskolai és hagyományos oktatási képzést nyújtó intézménynek korábbi, már leérettségizett diákjaiból állt össze 1996-ban.

A vasárnap esti koncerten mind a szakrális, mind a nagyvegyeskari programot bemutatják – először, és talán utoljára a hazai közönségnek –, így kerül műsorra a ma élő egyik legnépszerűbb kóruskomponista Eric Whitacre két nagy hatású szerzeménye (Lux Aurumque, Sleep), de a Kodály-irodalom egyik legcsodálatosabb, kétkórusos műve, a Miserere is felcsendül, hasonlóan a gyakran hallható Monteverdi: Cantate Dominóhoz. A kórus női karának levonulásakor még nem érdemes hazamenni, ekkor kerül sorra ugyanis Franz Biebl Angelus Dominije, amit a hallgatóságot körülállva „imádkozik el” a Cantate Vegyeskar.

(Morten Lauridsen: Lux Aeterna – a Cantate Vegyeskar döntős kezdőműve)

A Wiener Konzerthaus – Großer Saal impozáns hangversenytermében nyert megmérettetésen több különböző felfogás, előadásmód versenyzett egymással, de így volt ez már a kategóriánkénti viaskodásban is, Sapszon így fogalmazott erről:

– A nagyvegyeskari kategóriában 6, a szakrálisban 14 kórus versenyzett, és mindkettőben a legjobb, arany minősítést kaptuk, győznünk az A1-ben sikerült, valóban a verseny egészét tekintve a legmagasabb pontszámmal. A versenyműsor kötelező eleme volt egy Schubert-kórusmű előadása, mi a Gott im Ungewitter című művet vittük, ebben tudtuk felvonultatni a legszélesebb repertoárt; a gyors és a békésebb karakter egyaránt jelen volt benne. A műsorunk teljes összeállításánál is törekedtünk arra, hogy megfelelő nehézségi szintet érjen el, ez maga egy nagy művészet már. A Cantate viszont nem azt az utat választotta, amit az erős vetélytársak, ők a zenéből inkább „elvettek”, dobogással, tapsolással, sikoltozással és hadonászással jelentkeztek az előadásukban – utalt a semleges szemlélő számára elsőre bizony eléggé impresszív kiállásúnak tűnő szingapúriakra. – A zsűri és a szakemberek mára már újra amellett voksolnak, hogy a kórusművészet a show-elemek nélkül is megállja a helyét – foglalta össze a sikeres nyári szereplés titkát a neves karvezető, aki szerint a távol-keleti világ sok dolgot jól vesz át a kórusmuzsika bölcsőjétől, Európától, de „sem zeneszerzőkben, sem érzékenységben, zeneiségben, formálásban, a hangszín sokrétűségét tekintve nem tudják egyelőre eltüntetni a hiányosságaikat”.


(Kirby Shaw: Plenty Good Room – a másik döntős mű a Cantate Vegyeskar előadásában)



Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.