– Természetfotós szemmel nézve mit mondana a saját, díjnyertes fotójáról? Mi foghatta meg a zsűrit a képet nézegetve?
– A saját képeimmel soha nem vagyok elégedett, mindig találok bennük hibát. Ebben is van, biztosan jobban is meg lehetett volna csinálni. De talán azért figyeltek fel rá, amit a többi képemen keresztül is igyekszem megmutatni a természetfotózással, vagyis mindazt, amit szabad szemmel nem lehet látni. Olyan képeket szeretek készíteni, amik mögé kell a fotótechnika, olyan képeket, amiket a valóságban nem láthatunk. Azért szeretek így dolgozni, mert erre rácsodálkoznak az emberek.
– Az idei év természetfotósa pályázat munkáiból készült albumban az ön képei alatt elég komoly technikai leírásokat kapunk. Ennyire a felszereltség és a felkészültség határozza meg a munkáját?
– Nem a technika minősége a döntő. Az első díjat nyert képemet akár 1950-ben is meg lehetett volna csinálni filmre, tehát nem a csúcstechnika miatt sikerült a kép, hanem azért, mert a fotótechnika lehetőségeit úgy alkalmaztam, hogy éppen ilyen kép születhessen.
– Miért éppen az éjszaka vonzza ennyire?
– Ennek több oka is van, többek között az is, amit már az előbb is mondtam: a meglepetés, a rácsodálkozás igénye. Az éjszakai képek esetében, miután lenyomtam a gombot, nem fogom tudni, mi sül ki belőlük. Eltervezem, hogy mit szeretnék, végiggondolom, hogy ezt hogyan is lehet megvalósítani, de a végeredmény csak később derül ki. Másrészt, mivel pedagógusként dolgozom, és családom is van, máskor nem is nagyon tudok időt szakítani a fotózásra.
– A családja nagyon türelmes és megértő lehet, hiszen amíg mindenki más fedezékbe vonul egy vihar elől, addig ön ilyenkor kocsiba pattan.
– Igen, és ezért is dolgozom előszeretettel éjszaka. Az éjszakai fotózást amúgy nagyon kevesen űzik, mivel meglehetősen nagy technikai tudás szükséges hozzá, tisztában kell lenni a színhőmérsékletekkel, az expozíciós időkkel, a fényerővel. Sokat kell azon matekozni, hogy megszülessen az a kép, amit szeretnék látni.
– Nekem mint laikusnak úgy tűnik, hogy a természetfotós olyasféle színházi rendező, aki előre megtervezi a darabot a színészek nélkül, aztán reménykedik benne, hogy azok élesben eljátsszák majd a nekik kitalált szerepet.
– Van ilyen munkamódszer. Én is kétféleképpen készítem a képeimet. Van olyan, főleg nyáron, amikor több a szabadidőm. Ilyenkor bóklászok a pusztában, és ha szerencsém van, belebotlok egy jó témába. Nyilván ehhez nyitott szemmel kell járni, és nem árt odafigyelni minden rezdülésre. A másik módszer az, amikor a bóklászások során látok valami olyat, ami megragadja a képzeletemet, és arra gondolok, hogy ezt milyen jó lenne lefotózni, majd azon töröm a fejem, hogyan lehetne elérni, hogy amit láttam, még egyszer megismétlődjön a természetben. Hogyan lehet például a madarat odacsalni, vagy a lepkét, a bogarat. Ezért aztán elkezdek utánaolvasni, hogy az adott állatnak milyen a viselkedése.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!