Végre megjelennek Tarkovszkij remekművei

Az orosz mozgóképgyártás ikonikus alakjának eddig csupán néhány alkotása volt kapható Magyarországon.

kgy
2012. 11. 13. 12:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tarkovszkij művészeti indulása egybeesik a modern filmművészet megszületésével. A hatvanas évek elején Európa szerte végigsöpörtek az új hullámok a mozgóképgyártásban, mindenhol a megújulás, az addigi módszerekkel, gyakorlattal való szakítás határozott igényével. Ez a folyamat kulturális hagyományok és nemzeti sajátosságok okán országonként eltérő módon ment végbe, de a jobbítani és változtatni akarás szándéka mindenhol az élre kívánkozott. Az orosz új hullám úttörője a hatvanas években a Szovjetunióban Andrej Tarkovszkij volt, aki az addigi eszményképpel szakítva egyetlen tradíciót, az eredeti ortodox keresztény kulturális keretet tartotta követendőnek, s annak művészi aktualizálását valósította meg konzekvensen életművében – dacára annak, hogy erről az útról mindvégig igyekeztek őt politikailag letéríteni.

A Sztálin utáni filmgyártás korszakai között Tarkovszkij és társai a hatvanas évek közepén visszanyúltak a 19. századi irodalomhoz, a századforduló modernizmusához, s a stílusváltásuk egy új minőségű filmművészetet eredményezett, amely a szovjet helyett az orosz nemzetivel azonosította magát. Tarkovszkij 1962-ben készítette el az Iván gyermekkorát, amellyel egyszeriben világhírű lett (Arany Oroszlánt nyert Velencében), s ez nagy szerepet játszhatott abban, hogy az 1966-ban elkészített, s témája miatt hatóságilag „várólistára” helyezett Andrej Rubljov is előkerülhetett – „váratlanul” – a süllyesztőből.
Igaz, Cannes-ban így is csak három évvel, a Szovjetunióban öt évvel később engedték bemutatni. A kétlemezes kiadványban megjelent Andrej Rubljov monumentális háromórás mozi, s első alkalommal jelent meg az ikonográfia Tarkovszkij témái között. A film a 15. században élt neves ikonfestő, Andrej Rubljov életét dolgozza fel, s bemutatja a szerzetes kolostori életét, ahol a férfi a békét, és Isten szeretetét hirdeti. A film Cannes-ban végül csak a nemzetközi kritikusok díját nyerte el, de ez még abban a korban történt, amikor az Arany Pálmát Lindsay Andersonnak ítélték oda, s versenyben volt Volker Schlöndorff, Adrzej Wajda, Dennis Hopper, Sidney Lumet, Louis Malle, Marco Ferreri, Costa Gavras és Eric Rohmer is.

Tarkovszkij mindig is megosztó volt az állam szemében, s a jelentős nemzetközi elismertsége hatalmas szerepet játszott abban, hogy, mint „másképp gondolkodó”, nem vált a rendszer sokadik, elhallgattatott áldozatává. Tarkovszkij legnagyobb „bűne” ugyanis a nagypolitika szemében az individualizmusra megformált igény volt, hogy klasszikus szerzői filmes erényekkel elkezdett mást, máshoz nem foghatót, egyedit csinálni – éppen abban a Szovjetunióban, ahol a „kollektív” a sorvezető.


Tarkovszkij filmjeiben az egzisztencialista, erkölcsi és vallási kérdések állnak a fókuszban, amelyet jelentős vizuális szimbolizmussal juttat el a nézőhöz, de közben a húszas évek, montázson alapuló szovjet avantgárdját elutasítja. Tarkovszkij konzervatív és vallásos művész volt, s ezek belső indíttatásból fakadó értékek voltak számára. Hogy a rendező elutasított minden előre megkonstruáltat, mesterségeset és művit, minden képkockáján egyértelműen látható. Így fordulhatott elő, hogy még a tömegfilmes műfaji besorolás szerinti sci-fijei, a Szoljarisz és a Sztalker is messze mást és többet mutat a hagyományos mainstream tudományos-fantasztikus filmhez képest, s bizton kijelenthető, hogy életművében nem is szerepelnek klasszikus zsánerfilmek.

Éppen emiatt sokan a négyórás opuszait akár unalmasnak és vontatottnak is tarthatják, ez az érzés pedig pontosan a hagyományost váróakat érik el, akik nem adják át magukat annak a spiritualitásnak, relatív időérzékelésnek, amit Tarkovszkij a legmagasabb fokon fogalmaz meg alkotásaiban. Legyen szó akár a legtöbbet emlegetett remekeiről – Andrej Rubljov, Szoljarisz, Sztalker –, vagy a mellettük kissé háttérbe szoruló darabokról, egytől egyig revelációnak tekinthetők munkái, amelyek frissessége, gondolatisága máig érvényes.
A Szoljariszt például hiába filmesítette meg a közelmúltban Steven Soderbergh George Clooney-val a főszerepben, amelyből éppen csak a lélek hiányzik. A kétlemezes, háromórás mozi Cannes-ban a zsűri nagydíját és – ismét – a kritikusok FIPRESCI-díját nyerte el, és a lengyel sci-fi szerző Stanislaw Lem legnépszerűbb művéből készült rendhagyó feldolgozás. Az űrkutatás során a Solaris bolygó környékén tapasztalt titokzatos haláleseteket kivizsgáló űrhajós azt tapasztalja, hogy a bolygót körülölelő tudatóceán befolyásolja az érzékelést és tudatot. Az 1979-es Sztalker szintén „sci-fi”, de gondolatisága miatt sokkal inkább filozófiai értekezésként értelmezhető. A rajongók körében a legjobbnak tartják Tarkovszkij Sztalkerét.

 

A most megjelenő díszdobozban ezek a filmek nemcsak újra átélhetővé válnak, de a kiadványokon számos olyan extra is található, amely tovább segíti az eligazodást Tarkovszkij univerzumában. Az Iván gyermekkorán például A háború gyermekei című rövidfilm, és a rendező Úthenger és hegedű című vizsgafilmje is helyet kapott. Több lemezen (Andrej Rubljov, Tükör, Nosztalgia) interjúk szerepelnek kiegészítőként, a Nosztalgia kiadványon pedig az az Úton című dokumentumfilm is megtekinthető, amely a film elkészítése mellett Tarkovszkij munkamódszereiről és gondolkodásáról is sokat elárul. Utolsó filmje, az Áldozathozatal 1986-ban készült el, akkor hunyt el rákban a ragyogó filmes Párizsban.

Az Etalon kiadó gondozásában most megjelenő Tarkovszkij-filmek egyenként is megvásárolhatók, de ezt a gyűjteményt együtt érdemes a polcra kitenni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.