Nem ritkaság, ha többféle tehetség egyetlen alkotóban ad kézfogót egymásnak, és ha egy író a tollat rajzolásra is használja. Saint-Exupéry, Grass, Mrozek, csak hogy néhány nevet említsünk. Tolkien viszonya a grafikához bizonyos szempontból mégis más. A gyönyörű kiállítású, igazi könyvcsemegének számító kiadvány elején olvasható bevezetőből kiderült ugyanis, hogy bár képzőművészként alapvetően lelkes amatőrnek számított, maga a rajzolás, a grafikai tervezés nagyon is komoly üggyé vált számára, majdnem annyira, mint a valós nyelvek alapján megalkotott képzelt nyelvekkel való szöszölés.
„Az igazat megvallva egy olyan lenyűgöző műbe, mint A hobbit, nem szükségesek illusztrációk. Ám ha az író, aki egyben tehetséges illusztrátora saját műveinek, maga készít rajzokat, azokat mindenképpen különösen szívesen kell fogadnunk, hiszen ezzel az egyébként is nagyszerű történet új távlatait nyitja meg az olvasó számára” – olvashatjuk a kötetet jegyző szerzőpáros, Wayne G. Hammond és Christina Scull által írt bevezetőben.
És igen: el lehet képzelni a regényt az eredeti borító és a rajzok nélkül is, de végiglapozva az album rajzait, és elolvasva a hozzájuk írt magyarázatokat komoly többletélményhez jutunk. Kibomlik előttünk, hogyan teremtett a semmiből világot ez a sokoldalú nyelvész, tudós. De azért mégse valamiféle romantikus gesztusra kell gondolni: ahogy az általa teremtett nyelvek esetében, úgy a rajzok, a képi világ megalkotása során is a valóságra, saját élményeire támaszkodott, azokból merített Tolkien.
Mint korának olyan sok értelmiségije, ő is kikapcsolódásként és egyfajta önnemesítésként fejlesztette rajztudását és festői eszközeit. Több évtizede gyakorolta már magát a képzőművészetben, mikor a világsikert megalapozó könyve, A hobbit kiadóra lelt. Ez idő alatt rengeteg tájképet készített, a vidéki Anglia vizuális hangulata szinte belé ivódott. Érdeklődésének homlokterében elsősorban a táj és az építészet állt, sokkal bizonytalanabb volt, ha emberi alakokat vagy portrékat igyekezett megörökíteni.