Nem vidám film A keresztelő. Vannak benne gengszterek, de nem gengszterfilm. Mintha korunk hőse, a feltörekvő vállalkozó is feltűnne benne, de mégsem a társadalomkritikai hevület izzítja át a vásznat, és nem a társadalmi mobilizáció mellékzöngéiről ad látleletet. A keresztelőben lengyel helyszínek tűnnek fel, és lengyel életek, de mégsem „belügyet” akar elmesélni Marcin Wrona rendező.
Letisztult, majdhogynem bibliai alaphelyzetet vázol elénk, kevés eszközzel, de nagyon profin. Olyan történetet, ami érhető és elmesélhető a világ bármely pontján – nem is csoda, hogy a fesztiválokon jól teljesített. Bár a filmet végig egyfajta balladai homály lengi be, az elején pedig csak villanásnyi jelenetekből értesülhetünk bizonyos előzményekről, azért a történet váza egyértelműen elbeszélhető.
Adva van egyfelől Michal, aki semmiben sem szűkölködik: jó állás, pazar lakás, gyönyörű feleség és egy egészséges fiú utód. Az ő keresztelőjére készülnek, amikor felbukkan Janek, a gyerekkori barát. A közös múlt összeköti őket – mindketten a lecsúszott vidéken próbáltak egykor érvényesülni, és nem éppen a törvény betűit szem előtt tartva –, pedig látszólag nagyon más irányba visz az útjuk. A katonaság karjaiból épp csak kiszabadult Janek céltalanul lődörög az életben, míg Michal nem csekély büszkeséggel mutat körbe az elegáns lakóparki ház tetejéről a környező házak ablakaira: a cég termékei, ahonnan a láthatóan nem csekély keresetet hordja haza.
Ezen a ponton még hihetnénk, valamiféle társadalomrajz bontakozik ki majd a szemünk előtt, a lengyel kapitalizmus működését ismerhetjük meg, de hamar egyértelműsödik: bűnfilmről, morális kérdéseket feszegető súlyos drámáról van szó inkább. Michal bezzegélete ugyanis nem több, mint kellemesen dekorált paraván, ami mögött sötét és nyomasztó valóság honol. Annak idején, amikor letartóztatták, félelmében felnyomta a helyi gengszter, Gruby (vagyis „Dagadt”) testvérét. A banda a nyomára bukkant Varsóban, Michalnak pedig, ha jót akar, rendszeresen fizetnie kell.