Terveit ismertetve kiemelte: „Mozdulni fog a Nemzeti, ott lesz mindenhol. Be kell kerülnie a nemzetközi színházi vérkeringésbe, ahogy ez a Csokonai Színház esetében is megvalósult. Az itt kialakított kapcsolatrendszer megmarad, adoptálni lehet majd a Nemzetibe. Szoros együttműködést ápolunk külföldi fesztiválokkal, így minden bizonnyal Franciaországban, Lengyelországban, Oroszországban és Romániában is lesznek fellépéseink.” Szólt arról is, hogy elsősorban azokat a színészeket és munkatársakat viszi majd magával Debrecenből, akikkel évek, évtizedek óta együtt dolgozik, illetve akikkel szoros kapcsolatba került a Csokonaiban. Mellettük a Nemzeti jelenlegi társulatából és máshonnan is számít művészekre. „Ha az ember belekezd valamibe, akkor nyilván egy kicsit magához is alakítja” – hangsúlyozta, hozzáfűzve: „Garantálom, hogy a döntéseim kizárólag szakmai döntések lesznek.”
Balog Zoltán miniszter december 17-én jelentette be, hogy Vidnyánszky Attila a Nemzeti Színház új vezetője. Megbízatása 2013. július 1-jével kezdődik és öt évre, 2018. június 30-áig szól. Vidnyánszky pályázatának szövegét a debreceni Csokonai Színház honlapján tette közzé . A dokumentumban úgy fogalmaz: a Nemzeti Színház élén is a „hagyomány, korszerűség, nemzetköziség” hármas vezérelvét kívánja követni.
Vidnyánszky Attila hét-nyolc bemutató, köztük legalább egy ősbemutató színpadra állításán gondolkodik a következő évadban. Mint mondta, több magyar rendezővel is tárgyalásban van, de neveket nem kívánt elárulni. Viktor Rizsakov és Silviu Purcarete, illetve ő maga biztosan fog rendezni, a János vitéz lesz az egyik első előadás. Télen vagy tavasszal pedig színpadra kívánja vinni a Magyar Elektrát. A repertoár március végére alakulhat ki – ismertette, hozzáfűzve, hogy a szempontok közt fontos lesz a hiánypótló szerep is, amint az Bornemissza művének esetében is látható. Kondor Vilmos, Pilinszky János és Sarkadi Imre személyiségeire, életére épülő friss szöveg is biztosan készülni fog. „Nem hiszem, hogy ezekkel meglepetést okoznék, következetesen a több rétegű, sok irányba nyúló filozófiát fogom követni a repertoár kialakításában, ötvözve a klasszikusokat és a kortársakat.”
Ami jól működött
„Az a technika, ahogy Alföldi Róbert az iskolákkal, gimnáziumokkal kommunikált, nagyon profi” – válaszolt arra a kérdésre, hogy mit őriz meg a jelenlegi Nemzetiből. „Alföldinek sikerült a fiatalok nagy tömegét megszólítania, és ez jó. Szerencsére debreceni munkám alatt én is büszkélkedhetek tízezres ifjúsági nézőszámmal, tehát én sem vagyok járatlan ezen a területen” – jegyezte meg. A direktor elmondta: át fogja nézni, mi az, ami eddig jól működött, és azt tovább is viszi. Utalt arra, hogy a vidék és a határon túli társulatok irányába történő nyitás például Jordán Tamás vezetése alatt már megvalósult. Ezt a nyitást szeretné visszahozni, továbbgondolni és szélesíteni.
A kérdésre, hogy politikai döntésnek tartja-e kinevezését, Vidnyánszky Attila azt válaszolta: nyilván volt politikai támogatottsága is a pályázatának, de ez Jordán Tamás és Alföldi Róbert esetében is így volt. „Amikor a színházi törvényt vitattuk, én azt mondtam, hogy tisztább lenne a helyzet, ha az igazgatókat a fenntartók neveznék ki és vállalnának értük felelősséget. Németországban, Franciaországban ez így van, és én is ezt tartottam volna szerencsésebbnek” – hangsúlyozta. Hozzáfűzte, hogy a szakmai szempontok mellett a politika nemcsak Magyarországon, hanem máshol is többé-kevésbé befolyásolja a színházigazgatók kinevezését, mivel a teátrumok hatni tudnak egy-egy közösségre. „A Nemzetire az elmúlt időszakban úgy tekintettek, mint csupán egy színházra a sok közül. Azon fogok munkálkodni, hogy az intézmény visszakerüljön abba a kiemelt szerepbe, ahol kulturális értelemben a helye van” – hangoztatta Vidnyánszky Attila.