Így újul meg a Széll Kálmán tér

A Széll Kálmán tér a jelenlegi térszerkezetet alapvetően megtartva, de az utasokra és a kerékpárral közlekedőkre összpontosítva épülhet át 2015 végére.

Szathmáry István Pál
2013. 01. 08. 16:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tervek szerint 2015 végére fejeződhet be a Széll Kálmán tér korszerűsítése és esztétikusabbá tétele, amire 4,2 milliárd forint áll rendelkezésre – mondta el a Találkozzunk az óra alatt! elnevezésű rendezvénysorozat tegnapi megnyitóján dr. Szeneczey Balázs, Budapest Főváros Önkormányzata városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettese. A tervpályázat lebonyolítására – amelynek eredményeit a Design Terminálban lehet megtekinteni január 8-ától 20-áig – bruttó 22 millió forint állt rendelkezésre. A 2012. november 13-i határidőig 23 pályamű érkezett be. Az I., II. és XII. kerület főépítészei, a Magyar Építész Kamara, a Magyar Építőművészek Szövetsége, a Magyar Mérnök Kamara, valamint a Főváros és a BKK szakértőiből álló 11 tagú bírálóbizottság, Finta Sándor fővárosi főépítész elnökletével, és Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató részvétele mellett döntött a nyertes pályázóról, aki elvégezheti a tér építészeti tervezési feladatait, együttműködve a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt.-vel, mint a közlekedéstervezésért felelős generáltervezővel.

A cél, hogy vonzó és „okos” városi köztér jöjjön létre, egységes arculattal. 2012. december 11-én vált nyilvánossá a Széll Kálmán tér újratervezésére kiírt urbanisztikai és építészeti tervpályázat eredménye. Az átalakulás érinteni fogja többek között a rendezetlen bódék sorsát is. Szeneczey kiemelte, hogy a részletes tervezésnél a közösségi közlekedési, gyalogos és kerékpáros szempontokat is figyelembe veszik, és új mozgólépcsőkkel és lifttel akadálymentes kapcsolat jön létre a Várfok utca felé, továbbá csökkenni fog a buszok által elfoglalt terület is. Az ütemezési terv szerint 2014 tavaszán kezdődhet meg az építkezés, és várhatóan 2015 végére zárul majd le.


Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója szerint nem érkezett be nagyon átütő, új javaslat. Utalt rá, hogy korábban alaptalanul kérték számon a fővárosi önkormányzaton a tér rendezését, a látszólagos késlekedés oka ugyanis az volt, hogy csak alapos előkészítést követően szerették volna meghirdetni a pályázatot. Ez azt is jelzi, hogy alapvetően nem a Széll Kálmán tér szerkezetével van gond, hanem azzal, hogy kényelmetlen, szűk gyalogosfolyosói vannak, és sok a holttér és felesleges a hurokvágány.

Vitézy szerint a tér lerobbantsága miatt számít most szégyenfoltnak, közlekedési csomópontként kompaktnak mondható, hiszen az átszállási lehetőségek egymáshoz közel találhatók. Ugyanakkor kétségkívül sokat kell lépcsőzni, különösen a várbuszok esetében. A korábban felmerült tervek szerinte nem számoltak a közlekedési szempontokkal, valamint irreális elképzelések is napvilágot láttak a zöldterület növelésére. Ez utóbbi szempont azonban érvényesülni fog a végleges tervben a Széna tér bezöldülésével. Vitézy hangsúlyozta: a tervezés során a tömegközlekedés-használat növekedésével számolnak.

Végezetül Böszörményi-Nagy Gergely, a Design Terminál stratégiai igazgatója szólt arról röviden, miért éppen ezen a helyszínen láthatja a közönség a beérkezett terveket. A Design Terminál stratégiájának meghatározó eleme a városi térben rejlő lehetőségek megmutatása, az ilyen irányú fejlesztések ösztökélése. Szerinte ugyanis a kreatív iparban folyó verseny egyre inkább a városok között dől el, aminek az a tétje, hogy ki tud élhetőbb és vonzóbb, más szóval „okos” teret teremteni. A szakmai párbeszédet elősegítendő a következő két hétben a Dizájn Terminál számos, a Széll Kálmán tér megújításához kötődő rendezvénynek ad majd otthont.

Több, mint egy tér

A történelmi fogalmak szerint a Moszkva tér Buda „Országút” elnevezésű részéhez tartozott. Nem véletlen a tér első neve, a „Gödör” sem, mivel egykor ott egy homokbánya működött – meséli Katona Csaba történész.

A bánya helyén később tó keletkezett, ami telente jégpályaként igazi hangulatot varázsolt a 20. század eleji Budára. Ebben az időszakban kezdett találkozóhellyé válni a terület, amelyet 1929-ben kereszteltek el Széll Kálmán térre. A közlekedési csomópont 1938 és 1941 között épült ki.

A Moszkva tér híres gomba formájú épületét 1972-ben, a metró budai szakaszának megnyitásakor lebontották, de a név mégis fennmaradt. Évtizedek óta ugyanis egy presszó elnevezésében tovább él a gomba, mindez Katona Csaba történész szerint a városi folklór tipikus jellemzője. Az MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont Történettudományi Intézetének munkatársát nem csupán mint szakértőt kérdeztük meg a témában. A történész a tér közelében nőtt fel, így hitelesen mesélhetett az egykori Moszkva téri hangulatról. Videónk azonban nem csak a nosztalgiáról szól. A sajtótájékoztató kapcsán ugyanis felkerestük a nyertes pályázatot készítő építészeket és belelestünk a terveikbe:

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.