A Heti Válasz csütörtökön megjelenő száma interjút közöl az első Orbán-kormány kulturális miniszterével. Rockenbauer Zoltán művészettörténész az interjúban éles hangon bírálja a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) elnökét, Fekete Györgyöt. „Nem az a konzervatív, aki nem érti saját korát! Fekete nyilatkozatai olyanok, mintha az utóbbi húsz évben nem járt volna képzőművészeti tárlatokon. Hihetetlenül el van maradva, aki a XXI. században azt gondolja, hogy képzőművészeti kiállítás az, ahol képek lógnak a falon egymás mellett” – fogalmaz az egykori miniszter.
Fotó: MTI/Földi Imre
Rockenbauer Zoltán a Műcsarnok és a művészeti akadémia kapcsán a kultúrharc gyökereiről is beszél. „Ez a történet 1992-ben kezdődött, amikor két művészeti akadémia született meg egyszerre: a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia a Magyar Tudományos Akadémia társult intézménye lett, az MMA csak civil szervezetként jöhetett létre. Ez maga a kultúrharc. Az, hogy a művészek eszmei, ideológiai és baráti alapon két, rivális művészeti akadémiába tömörültek, jól mutatja az elmúlt időszak minden problémáját.” Rockenbauer szerint most az a baj az MMA köztestületté válásával, hogy nem kiegyezés történt, hanem reváns.
Nemzeti-pályázat: színjáték, de nem tragédia
Az első Orbán-kormány kulturális minisztere szerint (is) színjáték volt, ahogyan Vidnyánszky Attila váltotta Alföldi Róbertet a Nemzeti Színház élén. „Magyarországon minden kuratórium úgy van összerakva, hogy az előre eldöntött személy nyerje meg a pályázatot. Bal- és jobboldal egyaránt így csinálja.” Fontosnak tartja ugyanakkor, hogy a kormány a hangos jobboldali nyomás ellenére sem váltotta le Alföldi Róbertet, aki kitölthette igazgatói mandátumát. „Törőcsik Mari véleményével értek egyet: Alföldi is jó, Vidnyánszky is jó, mindketten alkalmasak a Nemzeti Színház vezetésére.” Rockenbauer nem tartja azonban tragédiának, ha a Nemzeti igazgatója mandátumának lejárta után egy új kurzus úgy gondolja: másmilyen Nemzetit szeretne.