A pilleszék és a macilámpa találkozása a Néprajzi Múzeumban

A Néprajzi Múzeumban megtudhatjuk, mit keres a gurulós bőrönd és a gumifotel egy kiállításon és hogy mivel tölti a hétköznapjait egy néprajzos.

rKissNelli
2013. 02. 21. 19:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha valakinek még kétségei voltak, hogy mivel foglalkozik egy néprajzos, a Néprajzi Múzeum tanulmányi kiállításán kiderül: néprajzi tárgyakkal. Bár a kurátor, Frazon Zsófia jobban szereti „forrásoknak” nevezni őket, és abban sem lehetünk biztosak, hogy egyáltalán tudjuk: mi az a néprajzi tárgy. Ennek ugyanis nem kell feltétlenül réginek lenni ahhoz, hogy múzeumba kerüljön. Elég, ha a tárgy forrás, vagyis tud valamit mondani a korról, amelyben készült és amelyben használták. Maga a használó is érdekes lehet: a történetei, tapasztalatai, pozitív vagy negatív kritikája is olyan információ, amelyet a néprajztudós begyűjt és felhasznál. A jelenkorkutatás legalábbis szívesen él ezzel a módszerrel, ahogy mostanában a történettudomány is érdeklődik a „hétköznapok történelme” és az oral history iránt. Frazon Zsófia szerint az egész jelenkor-kutatási projektnek ez az óriási adottsága, hogy mai emberekkel együtt gondolkodhat a muzeológus.



Így került a Néprajzi Múzeum kiállítására például egy pilleszék, egy macilámpa, egy esőkalap és egy gurulós bőrönd. Mindössze 33 régebbi és kortárs tárgyról van szó, amelyeket különböző témák körül rendeztek el, mint például a világítás, a teherhordás és hasonlók. A kurátor is rámutat: nem pusztán tárgyak, hanem problémák vannak előttünk, és ezekről csak összetett módon érdemes beszélni, ahogy a Néprajzi Múzeum csaknem 150 éves gyűjteményi örökségét is csak az egyre szaporodó jelenkori gyűjteménnyel együtt lehet igazán értelmezni. A Tárgyas ragozás – szubjektív etnográfia tanulmányi kiállítás: elsősorban a középiskolásokat segítené, hogy megértsék a múzeum lényegét, az egyetemistáknak módszertani kérdésekben nyújtana segítséget, de előzetes bejelentkezés után felnőtt csoportoknak is szívesen tartanak foglalkozást. A tárlat Miskolcról érkezett haza Budapestre, a közönség péntektől láthatja. Meg lehet nézni egyénileg is, de érdemesebb csoporttal menni, mert a tanulmányi kiállítás lényege inkább a vita és a közös gondolkodás.

A kiállítás nem arra akar kilyukadni, hogy az értékgazdag múlttal szemben most a silány tömegtermékek korában élünk. Inkább olyan kérdéseket vet fel, mint hogy mitől változnak meg az embert körülvevő tárgyak, mi befolyásolja a tárgykultúránkat, és mi az a hagyomány, amit érdemes továbbvinnünk, és mi az, aminek múzeumban van a helye. Nem kizárt, hogy a minőségi kérdéseken elgondolkodunk: vajon ronda vagy szép egy piros műanyag bevásárlókosár, és eszünkbe jutott-e valaha, hogy a kialakítása a fonott kosarakra utal vissza? Esztétikusnak találunk-e egy pilleszéket? Tetszik-e majd tíz év múlva is, és egyáltalán hosszú távra szól-e? Könnyebben mondunk véleményt a körülöttünk lévő világról, ha múzeumban látjuk, összefésülve a múlttal. A kiállítás izgalmas lexikonszócikkekkel, személyes történetekkel köti össze a múltat a jelennel és a hétköznapi világot a néprajzi fogalmakkal. A cél pedig az, hogy a látogatók megtanuljanak kiállítást értelmezni, megértsék a néprajz lényegét, és végül ők is a jelenkorról gondolkodjanak.

Pilleszék. (A cikk szerzőjének szubjektív etnográfiája) Egyesek nem is ismerik ezen a nevén, pedig volt minden háztartásban. Tehát tömegtermék. Négy szín jut most eszembe: ijesztő szoci sárga, ijesztő szoci piros, ijesztő szoci narancs meg semleges fehér, de lehetett ennél több is. Annyi biztos, hogy az emberek vették, mert praktikus (tényleg könnyű, pille) talán a divat miatt, és mert nem nagyon volt más lehetőség a sok egyforma műanyag pilleszék korában.

Valamennyire azért különböztek, a tetejükre például lehetett huzatot varrni – a miénk a függöny anyagából készült. Íme, a tömegtermék egyediesítése. A pilleszék teteje alatt maradt egy kis tárolóhely, cipőkrémet tarthatott benne az ember vagy portörlőt, kamaszként itt lehetett rejtegetni a cigarettát, gyerekként pedig le lehetett esni a pilleszék tetejéről. Azonnal leesett az ember, ahogy megtanult felmászni rá, a könnyűsége miatt nem volt túlságosan gyerekbarát a pille, könnyen eldőlt gyerekkel együtt. Ha az ember nagyon ügyesen esett le, akkor a pilleszék az illesztésnél kettévált. Mintha arra tervezték volna, hogy maradandó sérülést okozzon, jó éles a széle mindenütt. Cserébe egy pillanat alatt két darabra szedhető.

Erről máris eszünkbe jut a kortárs tömegtermelés, az összeszerelhető és újra szétcsavarozható, könnyű svéd bútorok, és rájövünk, hogy az ideológia milyen hasonló: korszerű termékekkel a lehető legkisebb helyen elférni, hozzá minimalista design. (Zárójel: gyér minőségű, de olcsó.) Ezért aztán megint ugyanaz van minden háztartásban, ismét csak különböző színekben. Ijesztő svéd kék, ijesztő svéd vörös, ijesztő svéd virágos. Ezzel az erővel vehetnénk újra egy-két pilleszéket, különben is divat a retró. És most legalább két lehetőség közül választhatunk. A különböző huzatokat még nem is számoltam bele.



Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.