Az albán származású, de Franciaországban élő Angelin Preljocaj táncos-koreográfus a nyolcvanas, kilencvenes évek karakán és formabontó kortárstánc-generációjának egyik meghatározója alakja. Preljocaj előbb klasszikus balett-tanulmányokat folytatott, majd kortárs táncot tanult Karin Waehnernél és Merce Cunninghamnél, aztán együtt dolgozott Dominique Bagouet-val. 1985-ben megalapította saját társulatát, az Aix-en-Provence-ban működő Ballet Preljocajt.
A művész több koreográfiát készített a legnagyobb francia együtteseknek: Sztravinszkij-koreográfiáját, a Menyegzőt a párizsi operában 1989-ben, Prokofjev Rómeó és Júliáját pedig a Lyoni Operaházban 1990-ben mutatták be. Utóbbi mind a mai napig őrzi formabontó frissességét. Preljocaj a klasszikus balett hagyományából építkezik, darabjai mégis egyértelműen kortárs, kísérletező alkotások. A francia társulat utoljára 2007-ben az épp aktuális, szorongató, diszharmonikus N című darabjával járt Budapesten.
A Trafóba most pénteken és szombaton két régebbi alkotással érkeznek, az 1995-ben készült Angyali üdvözlettel, amely elnyerte a legendás Bessie-díjat. Két női táncos elementáris duója azt a pillanatot idézi meg, amikor az angyal meglátogatja Máriát. Megrendítő alkotás.
A 2001-es Helikopter a klasszikus elektronikus zenét helyezi a középpontba. Kompozíció hat táncosra és Karlheinz Stockhausen zeneművére. Stockhausen zenéje embert próbáló: nem csupán képtelenség rá táncolni, de kakofón muzsikája egyszerűen hallgathatatlan. Angelin Preljocajt épp ez a kihívás érdekelte:az elképesztő látvány nézhető összhangot teremt a négy helikopterpropeller és a vonósnégyes zavarával.
Részlet az Angyali üdvözlet című előadásból:
Február 22-én, pénteken este fél héttől Molnár Szabolcs zenetörténész, kritikus tart Látványzene – Stockhausen Helikopter-kvartettjéről címmel ráhangoló előadást a Ballet Preljocaj Helikopter című darabja kapcsán.