Berlinale: a kelet-európai mozi totális győzelme

Román film nyerte az Arany Medvét a 63. Berlinalén. Danis Tanovic bosnyák filmje Ezüst Medvét kapott, és kiérdemelte a legjobb színész díját is.

Kárpáti György
2013. 02. 17. 16:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kelet-európai film nagy győzelmét hozta a 63. Berlinale záróünnepsége, ahol a távol-keleti Vong Kar-vaj vezette nemzetközi zsűri a legfontosabb díjakat régiónk versenyfilmjeinek adta. Már a hét közepén érezhető volt, hogy az addig bemutatott alkotások egyenetlen színvonaluk miatt nem igazán jöhetnek számításba a végső nyertesek kihirdetésekor. A fesztivál egyik vezető szervezője még a Berlinale első napján azt mondta, érdemes lesz odafigyelni a lengyel, román és kazah versenyfilmre.

A román film újabb sikere

Nos, a lengyel alkotást végül a nemzetközi zsűri mellőzte. Megosztó témája mellett (egy pap mássággal való szembesülése és azzal való azonosulása) filmi kivitelezése is gyenge volt Malgorzata Szumowska In the Name of című alkotásának, amely néhány független díjjal vigasztalódott. Már néhány napja téma volt viszont, hogy ebből a mezőnyből kiemelkedik a chilei és a román versenyfilm, utóbbi ráadásul pénteken már elnyerte a nemzetközi kritikusok Fipresci-díját is. A nemzetközi zsűri a legjobb filmnek járó Arany Medvét végül Calin Peter Netzer Child’s Pose című alkotásának ítélte oda, amely egy olyan anyáról szól, aki mindent elkövet annak érdekében, hogy egy kislányt elgázoló fia megússza a börtönbüntetést. Az alkotók a díjátadót követő sajtótájékoztatón felhívták a figyelmet a román filmgyártás állami támogatásának rendezetlenségére, s reményüket fejezték ki, hogy az elismerés pozitív folyamatokat indít el Romániában.

Calin Peter Netzer román rendező és Ada Solomon producer megpuszilja a legjobb alkotásnak járó Arany Medve-díjat

Fotó: MTI/EPA/Ronny Hartman

Nemcsak ezzel kapcsolatban fedezhetők fel ismerős párhuzamok Fliegauf Bence tavalyi Ezüst Medve-díjas Csak a szél című alkotásával. A román fődíjas mellett a bosnyák Danis Tanovic volt az este nagy nyertese, aki szinte amatőr körülmények között, 10 ezer euróból készített filmet romákkal. Az An Episode in the Life of an Iron Picker című dráma a zsűri díja mellett elnyerte a legjobb színész elismerését is. A film egy román család kálváriájáról szól, akik kétségbeesetten igyekeznek egészségügyi segítséget kapni az elvetélt anya számára. Az Ezüst Medve-díjazott Nazif Mujić amatőr színész a díjátadót követően nemzetiségtől, bőrszíntől és vallástól független egyenjogúságot sürgetett, ami különösképpen a bonyolult bosnyák politikai és társadalmi helyzet fényében figyelemre méltó kijelentés a roma művésztől. A fentebb esélyesnek említett kazah alkotás (Harmony Lessons) a technikai érdemekért kiosztott Ezüst Medvét nyerte el, Aziz Zhambakiyev operatőri munkájának köszönhetően. Ami pedig a másik esélyesnek tartott chilei filmet illeti: Paulina García a legjobb színésznő lett a Gloria címszerepéért.

Csalódást okoztak a nagy amerikai nevek

A hatalmas várakozások után nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket a Dzsafar Panahi társrendezésében készült Closed Curtain, ami nem olyan kísérleti, mint Panahi előző, Ez nem egy film című alkotása, mégis a kritikusok többsége szerint – bár még mindig melankolikus kiáltvány – kevésbé átütő erejű, s a fesztiválokon kívül kevés érdeklődés fogja övezni. A filmnek – stílusosan – a forgatókönyvdíjat ítélték oda, amit Panahi távollétében Kamboziya Partovi vett át.

Danis Tanovic bosnyák rendező kezében a zsűri nagydíjával, az Ezüst Medvével

Fotó: MTI/EPA/Ronny Hartmann

Csalódást keltőek voltak az idei berlini versenymezőny hangzatos amerikai nevei is, amelyek a sztárok vörös szőnyeges vonulása mellett mindössze azzal maradnak emlékezetesek, hogy Gus Van Sant az Ígéret földje című filmje egy külön elismerést kapott. Ráadásul előttük – igazi fricskaként – épp egy függetlenebb amerikai mozi, a Prince Avalanche kapta meg a legjobb rendezés díját David Gordon Green révén. A sztárkavalkád nem annyira hatotta meg a kritikusokat, amelyek meglehetősen élesen bírálták a versenyprogramot és Dieter Kosslick fesztiváligazgató válogatási elveit. Kétségtelen ugyanakkor, hogy a hollywoodi darabok mellett ezúttal is a kísérletezőbb, szerzőibb alkotások nyertek, s Tanovic filmje a példa rá, hogy a minőségben nem jelentettek döntő különbséget az anyagiak sem.

Kosslickot igazolja a hatalmas érdeklődés is, amely a Berlinale idei programjait övezte. Maga a fesztiváligazgató jelezte, hogy az Európai Filmpiac néven futó filmvásár egyszerűen kinőtte kereteit és lehetőségeit, s további vetítőhelyek beállítására lesz szükség ahhoz, hogy kielégítsék a filmszakmai vetítések igényeit. Az egyre fokozódó amerikai jelenlétet is figyelemre méltónak nevezte.

Hatalmas sikert arattak a Talent Campus fiatalok számára szervezett szakmai előadásai, amelyen többek között a tavalyi díjazott Fliegauf Bence is tartott egy előadást. A Berlinaléra a félidőig 250 ezer jegyet értékesítettek, amely alapján a tavalyi 400 ezres szám is megdőlhet. A németek és a külföldi filmturisták kígyózó sorokban vásárolták a fesztivál előadásaira szóló nyilvános jegyeket, többen kétségbeesetten kerestek egy-egy vetítés előtt transzparenssel belépőt. Erre az irigylésre méltó, fokozott szakmai és nézői érdeklődésre pedig biztonsággal és kényelmesen lehet építeni a jövőben is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.