A székelyudvarhelyi kiállításon 130-150 év különbséggel készült fényképeket helyeznek egymás mellé ugyanazokról a tájakról, ezenfelül 22 eredeti, Orbán Balázs által készített fényképet is bemutatnak, amelyeket a Román Állami Levéltár Maros Megyei Igazgatósága bocsátott a szervezők rendelkezésére. A kiállítást a Balassi Intézet – Magyarország sepsiszentgyörgyi Kulturális Központja, a székelyudvarhelyi Haáz Rezső Múzeum és Székelyudvarhely Város Polgármesteri Hivatala közösen szervezte.
A kiállítás ötletgazdája és – több mint tíz év munkájával – megvalósítója Fekete Zsolt marosvásárhelyi fotóművész volt. De honnan indult el a fotósorozat – és maga a művész fotózás iránti érdeklődése? „Édesapám festőművész, tőle örököltem vizuális beállítottságomat, nagybátyám fényképész, tőle szakmai biztatást kaptam: első fényképezőgépemet” – mondja lapunknak Fekete Zsolt. A fiatal fotós 1990-ben a marosvásárhelyi fekete március okán került kapcsolatba a Reuters hírügynökséggel, a Washington Post közölte egy képét. „Ez óriási élmény volt fiatal fejjel”.
A Haller‐kastély Kerelőszentpálon, 1864 körül
Fotó: Orbán Balázs
A fotóriporterkedés azonban nem igazán vált be Feketének: „Nagyon hamar bizonyságot nyert ama sejtésem, hogy a hírfotózás jobbára bugyuta és agresszív – például elküldtek a vásárhelyi kórházba szétvert embereket fotózni”. Fekete ez irányú karrierje félbe is szakadt, miközben abban az évben ráadásul sikertelenül felvételizett a kolozsvári Képzőművészeti Főiskola fotó szakára. Viszont rá egy évre felvették a budapesti Iparművészeti Főiskolára. „Addigi tanulmányi tapasztalataimmal ellentétben tanáraink partnerként kezeltek.” A fotóművész Miltényi Tibor fotóesztétika kurzusán formálta vizuális kultúráját, amelyet az utóbbi időben személyisége kereséséhez igazít. Ebbe a folyamatba enged némi betekintést Fekete Zsolt blogja is.
A Haller‐kastély Kerelőszentpálon, 2004
Fotó: Fekete Zsolt
Fekete Zsolt az 1996-os Arles-i fotóhónap, a Prague 2007 Biennale 3, a 2010 Paris Photo, Carrousel du Louvre és kisebb kiállítások, kávézógalériák bevételének sorával tudta eddig bemutatni munkásságát a magyar és a nemzetközi közönségnek. Fekete a 2002-es Dokk kiállítástól kezdve működött együtt a Lumen alapítvánnyal. Az eddigi legnagyobb sikerének a 2012-es, Megismételt pillanat címmel a Magyar Nemzeti Múzeumban bemutatott kiállítását tartja – ez az Orbán Balázs és Veress Ferenc nyomdokán járó fotósorozata, amely most erdélyi körútra indult. Orbán Balázs munkássága minden Erdélyt ismerő, szerető és járó emberre nagy hatással van: hogyan fogant meg az ötlet Fekete Zsoltban, hogy a nyomába szegődjön, és elkészítse az akkori helyszínek mai ábrázolásait?