Hollywood nagyasszonyának legjobb filmjei: szavazzon!

A kétszeres Oscar-díjas Kathryn Bigelow tehetsége, valamint A bin Laden-hajsza előtti tisztelgésül felidézzük a 62 éves rendezőnő emlékezetes filmjeit.

kgy
2013. 02. 23. 14:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A bombák földjén

A 6 Oscar-díja talán túlzás, de ahhoz képest, hogy kis híján elkallódott, megérdemelt rehabilitációnak tűnik a sok arany szobrocska A bombák földjénnek. Történt ugyanis, hogy 2008-ban a velencei filmfesztiválon ugyan négy díjat nyert Kathryn Bigelow mozija, mégis csupán fesztiválszereplésekkel telt el az év hátralévő része, amerikai bemutató híján pedig nem is lehetett nevezni Oscarra. 2009-ben csendesen elkezdték itt-ott dvd-n kiadni A bombák földjént, amelyet nyáron mutattak be az USA-ban hivatalosan, aztán kezdték el egy ügyes marketingkampánnyal Oscarra felkészíteni. Gyártási költségéhez képest végül világszerte elért eredményével tisztességes profitot hozott az alkotás, de 6 Oscar-díjas mozihoz képest visszafogottnak nevezhető teljesítménye. És hogy mennyire emlékezetes az utókor számára egy iraki háborúba helyezett akciófilm egy bombahatástalanító osztag vezetőjének szemén keresztül? Szerintünk az, és maradjunk annyiban, hogy ennél sokkal kétségesebb vállalkozások is Oscar-díjat nyertek a múltban. Bygelow viszont a filmtörténet első rendezőnője lett, aki rendező és film Oscart nyert, s ennek is el kellett egyszer jönnie – és nem baj, hogy éppen ő, és éppen egy ilyen maszkulin mozival ért a csúcsra.


Holtpont


A bankrablók szörfösök. Ezzel a mellbevágó elmélettel áll elő egy rutinos nyomozó zöldfülű társa előtt, miután a sokadik „tökéletes” bankrablást követik el amerikai elnökök maszkjában egy banda tagjai. Az újonc Keanu Reevesnek pedig több sem kell, beépül a szörfösök közé, s lám, hamarosan kiderül, hogy a dörzsölt detektívnek igaza volt. Kathryn Bigelow egyértelműen legjobb korai filmje remek érzékkel visz a tradicionális krimi díszletek közé egy kis tengerparti fövenyt és hullámokat, s a szörfösök látványos képei mellett valóban mindvégig üdítő változatosság jelent az extrémsport a cselekményben. Később bázisugrás képsorai is illeszkednek még a történet szövetébe, s Patrick Swayze meglepően jól alakítja a sármos rosszfiút, akit azért a kialakuló baráti kötelék ellenére rács mögé juttatna Keanu. Bigelow akciójeleneteket, némi romantikát és sok hullámtörést kínál a Holtpontban, ami csuda jó szórakozás volt a kilencvenes évek elején, de még ma is időtálló bűnügyi darab.


Strange Days – A halál napja

A kilencvenes évek közepén az Y2K bűvöletében élt a fél világ, s mindenki rettegve várta, hogy az ezredfordulón elérkezik e a technikai armageddon. Ezt a paranoiát lovagolta meg Bigelow 1995-ös mozija, a Strange Days – A halál napja, A Schindler listája után egyszeriben felkapott Ralph Fiennes főszereplésével. Sőt, az ötlet és a forgatókönyv is egykori férje, James Cameron neve alatt futott, igaz, mindez nem volt elegendő, s a relatíve nagy költségvetéssel készült alkotás (42 millió dollár) így is bukott a pénztáraknál. Pedig jó kis krimi A halál napja, amelynek sztorija az ezredfordulón játszódik az Angyalok Városában, és ahol egy exzsaru olyan vinyókkal kereskedik, amelyek emlékeket és érzelmeket tartalmaznak. Amikor pedig egy olyan felvétel kerül a kezébe, amelyen egy prostituált meggyilkolásának emlékei vannak, nyomozásba kezd, s miközben egyre mélyebbre süllyed a bűn világában, még a valóság és képzelet elválasztásának nehézségeivel is meg kell birkóznia.


Atomcsapda


Óhatatlanul a Vadászat a vörös októberre és egyéb hidegháborús, és tengeralattjárós mozik jutnak az ember eszébe az Atomcsapdát nézve, de vegyes fogadtatása ellenére a derék orosz elvtársakat megbízhatóan alakítja Harrison Ford és Liam Neeson a megtörtént eseményeket feldolgozó Bigelow-filmben. Az első orosz atom-tengeralattjáró 1961-es csúfos küldetésében maga a hidegháború is szerepet kap, de a kiélezett világuralmi kakaskodás helyett fontos szerep jut az emberi oldalnak is. A nukleáris katasztrófát megelőzni akaró, s majdnem a harmadik világháborút kirobbantó esetben sok jut a színészeknek, Bigelow pedig igyekszik arányt találni a klasszikus háborús mozik és lélektani drámák között egyensúlyozva, és közben némi akciót is csepegtet az arra kiéhezett nézők számára.

 

Kedvenc filmtörténeti csokrainkért katt ide, de izibe!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.