A február 21-i bemutatóról a rendező elmondta: a Köztársaság című dráma különleges tehetséggel és bölcsességgel megírt történet, hiszen a politikához van kötődése, de nem ez a lényege: ugyanis magánéleti történetsorozatról szól, amely több párhuzamos történet révén megmutatja, milyen mélyen nyúl bele a politika az emberek magánéletébe. Kiderül, milyen könnyen tönkre lehet tenni rengeteg életet azáltal, hogy a politikának megvannak a maga szabályai és „különös” erkölcsei – mondta a rendező. Hozzátette: a cím ellenére nem hétköznapi szinten aktuális a darab, hanem „mélyáramokat” ragad meg.
A rendező reményét fejezte ki, hogy a székelyudvarhelyi előadás alapján „fel fogják fedezni” Magyarországon is a darabot, hiszen jó szerepek vannak benne, rendkívül szellemes annak ellenére, hogy a humora bonyolult és drámailag mély műről van szó. „A szerző több olyan történetet ír meg, amelynek során a néző megrendül, később nevet, ismét megrendül, majd újból nevet” – mondta a rendező, aki szerint egy színdarabnak az a nagy erénye, amikor a közönség egyszerre tud nevetni és sírni.
Telihay Péter küldetésének tekinti a magyar kortárs drámák bemutatását. Mint mondta, megszállottan keresi a magyar műveket függetlenül attól, hogy Felvidéken, Délvidéken, Erdélyben vagy Kárpátalján íródtak. „Megszállottan hiszem, hogy a magyar darabokat, ha csak kicsit is színpadképesek, be kell mutatni” – mondta. Rámutatott: az elmúlt időszakban a kortárs magyar drámaírók megannyi friss áramot és fuvallatot hoztak be a drámairodalomba, ezért meg kell jelenniük a színpadon, hiszen szükségünk van rájuk.
A rendező először dolgozik a székelyudvarhelyi társulattal, amelyről elmondta, hogy jó összetételű és fantáziagazdagon dolgozik. A székelyudvarhelyi előadás egyik aktualitása az, hogy Szálinger Balázs szorosan kötődik az erdélyi élethez, hiszen sok időt töltött Kolozsvárott és Székelyföldön – fűzte hozzá a rendező.
A szerző a Köztársaság című alkotásáért 2012-ben megkapta Az évad legjobb magyar drámája díjat a Színházi Dramaturgok Céhétől.