Vidnyánszky: a Nemzeti is paradigmaváltás előtt áll

Vidnyánszky Attila rendező szerint a színházi szakma egy része úgy gondolja, a Nemzetiben nem szabad rendezni, ha az intézményt majd ő vezeti.

Grund
2013. 02. 15. 5:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ablonczy László, a Nemzeti Színház 1991 és 1999 közötti igazgatója a Püski Kiadó Nemzetközi, nemzeti, magyar című beszélgetéssorozatának első előadójaként a budapesti Testnevelési Egyetem aulájában a teátrum 1945 utáni időszakát idézte fel. Kitért Major Tamás tevékenységére, a társulat emblematikus tagjainak elüldözésére vagy öngyilkosságba kergetésére, végül a rendszerváltás utáni első évtizedre és a Kerényi Imrével folytatott vitákra.

Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház leendő igazgatója elmondta: csütörtökön egész délután szerződtetési tárgyalásokat folytatott abban a Nemzeti Színházban, ahol június 30-tól kezd el „igazán és végre” dolgozni − abban színházban, ahová egész életében készült. A rendező felidézte színházi pályájának kezdeteit, mikor 1993-ban Beregszászon létrehozták Kárpátalja első állandó társulatát, az Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színházat. „Gyönyörű időszaka volt a színházcsinálásnak” − emlékezett a kevés pénz ellenére hatalmas lelkesedéssel végzett munkára, amellyel a közösséget kívánták szolgálni.

Megjegyezte: ekkor még „szerette” a magyarországi színházi szakma. Miután azonban az anyaországban is rendezni kezdett, elfordultak tőle, ahogy a kritikusok többsége később debreceni színigazgatói tevékenységéhez is ellenségesen viszonyult. Vidnyánszky Attila szólt a „felvállaltan konzervatív, nemzeti gondolat mentén szerveződött” Magyar Teátrumi Társaság megalakulásának körülményeiről, a szervezet által a szocialista kormány színházi törvénye ellen folytatott küzdelemről, amelyet a színtársulatok létének védelme érdekében folytatott.

Vidnyánszky a szekértábor-szemléletről

Hozzátette: a színházi szakma kettéosztottsága azóta sem szűnt meg, egymás mellett működik a Magyar Színházi Társaság és a Magyar Teátrumi Társaság. A szakma egy része azt mondja: a Vidnyánszky Attila vezette Nemzeti Színházban nem szabad rendezni, a Színház- és Filmművészeti Egyetem pedig „nagyon határozott gondolatok és ideológiák” mentén folyamatosan politizál.

Vidnyánszky Attila hangsúlyozta: paradigmaváltás jön, amelynek részeként egy igazi, nagy Nemzeti Színházat szeretnének létrehozni. „A Nemzeti egy templom, spirituális, szakrális hely, a nemzet lelkéből született” − fogalmazott a teátrum leendő vezetője, hozzátéve: a Nemzeti Színházat a jobboldali gondolat építette és tartotta életben − utalva arra is, hogy a teátrumot az első Orbán-kormány idején építették meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.