Vannak írók, akik úgy válnak olvasóik életének a részévé, mint egy kedves és bölcs nagybácsi. A német–amerikai családba született Kurt Vonnegutra ez fokozottan érvényes volt: rajongóinak széles tábora meg volt róla győződve, hogy a hórihorgas és bohém mód borzas író azonos azzal az ironikus, kicsit kesernyés, néha trágár, de mindig a humánum nevében kinyilatkoztató narrátori hanggal, amely a sajátos ötletekre épülő, keresetlen stílusban megírt történeteket elbeszéli. Persze a valóság más volt, és ezért kár lenne magát az írót kárhoztatni.
Némiképp morbid halál
Ám valamiképpen mégiscsak ő tehetett arról, hogy csalódást okozott időnként szűkebb és tágabb környezetében is, hiszen rendre beleírta magát a regényeibe, és így személyisége irodalmi tényezővé is vált. A korszakalkotó háborús nagyregény, Az ötös számú vágóhíd mindenesetre nem készülhetett volna el, ha Vonnegut nem választ személyes nézőpontot a háború értelmetlenségének bemutatására.
Csakhogy a regény megjelenése utáni siker hullámain lovagolva az egyetemi ifjúság kedvencévé előlépett író talán túlságosan is igyekezett megfelelni a róla kialakult képnek, miközben elkeseredetten vágyott a – népszerűsége miatt talán túlságosan is rigorózus – kritikusi körök elismerésére. Az ember, aki milliók arcára csalt mosolyt és korának egyik legtöbbet idézett és állandóan szereplő szerzője lett az olyan műveknek köszönhetően, mint az Éj anyánk, a Bajnokok reggelije vagy a Macsakabölcső, valójában szinte egész életében depresszióval küzdött, és jobbára elégedetlen volt sorsával, irodalmi sikereivel.
Legalábbis erre a következtésre jutott Charles J. Shields, aki komoly küzdelmek árán érte el, hogy a már igencsak koros Vonnegut életrajzát megírhassa. Ám mindössze kétszer beszélgettek hosszasabban. Szinte vonneguti fordulat: pár órával második találkozásuk után az idős író kutyasétáltatás közben belegabalyodott a pórázba, elesett, beverte a fejét és kómába esett, majd rövidesen meghalt. Ezt követően Shields hiába próbált kapcsolatba lépni Vonnegut második feleségével, ráadásul a töménytelen mennyiségű levélből, amit átnézett, nem idézhetett könyvében az író fia, Mark erre vonatkozó tiltása miatt. Ennek ellenére alaposan dokumentált és számos forrásra támaszkodó biográfiát kap az olvasó.