– Olvasva a verseit ön szelíd, szemlélődő alkatnak tűnik, viszont a közéleti megnyilvánulásai alapján már-már nyughatatlan lázadó benyomását kelti. Miből fakad ez a kettősség?
– Engem az foglalkoztat, ami belül történik az emberekkel, azt igyekszem megírni. Másoknak, vagyis az olvasóimnak ez időnként meglehetősen újszerű és meglepő. A költészet és általában a művészet nem más, mint egy olyan világról folyó beszélgetés, amely valójában nem is létezik. Amelynek azonban ennek ellenére léteznie kellene, amelyről álmodozunk, ahová szeretnénk eljutni, ahol mindaz, ami a legfontosabb, legszebb és legigazabb, valóra válhatna. Éppen ezért lázadok időnként, meg akarom végre ismerni ezt a világot és mesélni akarok róla. Ebből fakad az én harcom az emberekkel és az Úrral egyaránt.
– Akkor kicsit provokatívabban kérdezem: sok ellensége van a lengyel egyházon belül?
– Nem nevezném őket az ellenségeimnek, de tisztában vagyok vele, hogy vannak, akik nem kedvelnek. Leginkább abból a körből nyilvánítják ki felém az ellenérzésüket, amit politikai szóhasználattal konzervatívnak lehetne nevezni, és amely nem érzi a magáénak a második vatikáni zsinat szellemiségét. Őket kritizálom időnként. Én másféleképpen képzelem el az egyházat és az embert, mint a kollégáim és a püspökök egy része, akik neheztelnek is rám ezért.
Oszajca szerint az embereken keresztül kell kutatni az Istent is
Fotó: Béres Attila
– Ön szerint milyennek kellene lennie ma az egyháznak?
– Az ideális egyháztól nagyon félnék, mert egy ilyen egyházban, vicces túlzással, nekem sem lenne helyem. Személy szerint tartok azoktól, akik a hitet saját politikai céljaikra vagy az egyéni boldogulásukra használják fel. Egészen jól megértetem viszont magamat azokkal az ateistákkal, akik nyitottak az élet és a halál vagy éppen a történelem értelmét firtató kérdésekre, ahogy azokkal a keresztényekkel vagy más vallásúakkal is, akik magukban próbálnak valamiféle intim beszélgetést kezdeményezni az Úrral. Úgy gondolom, hogy például a prédikáció vagy a katekizmus esetében érdemes lenne felhagyni a napjainkban használt teológiai és filozófiai szlenggel, mert időnként a tudósokon kívül másoknak nem sokat mondanak. Ehelyett a hétköznapok nyelvén kellene megszólalnunk. Egyszerű, mégsem primitív, szép, ám túlzásoktól mentes nyelven. Volt egy lengyel tomista filozófus, Stefan Swiezawski, aki azt mondta, hogy nem lehetséges Krisztus követőit világiakra és papságra felosztani, mivel mindannyian foglalkozunk a lelki teendőkkel, vagyis mindazzal, ami az emberben a legbelsőbbnek számít. Olyan időket élünk, amikor Lengyelországban például számos nagyobb plébánia valamiféle üzletközpontként működik, ahol pénzért különféle ügyeket lehet elintézni a keresztelőtől kezdve az esküvőn át a temetésig. Az ideális plébánia nem ilyen. Csakhogy a változásokhoz a teológiai megközelítésnek is meg kellene változnia. Ez idáig ugyanis felülről igyekeztünk megközelíteni a kérdést, hogy milyen is magában Isten. Lehetséges, hogy ideje lenne elkezdeni alulról tanulmányozni a kérdést, mégpedig az emberek megfigyelésén keresztül és az emberekről beszélve.