A megírandó darabok témáját a Magyar Nemzet egy cikke adja majd, amelyet a péntek esti Kapj el című előadás előtt húznak ki egy cilinderből. A felkért íróknak – Kiss Judit Ágnes, Háy János és Podmaniczky Szilárd – egy éjszakája van, hogy összedobja az egyfelvonásos drámákat, amelyeket másnap kezdenek próbálni a hatfős színészcsapatok a szintén meghívott rendezők vezetésével. Bozsik Yvette táncos-koreográfus, Dávid Zsuzsa és Pesty-Nagy Kati rendező számára az improvizáció, a játékosság a legfontosabb ebben a munkában. Hiszen – ahogy Dávid Zsuzsa megfogalmazta – pont a játékosság az, ami kiveszőben van az életből.
Pesty-Nagy Kati számára olyannyira méltó volt a felkérés, az, hogy részt vehet ebben a játékban, hogy méltó gesztussal kívánta mindezt meghálálni. Pesty-Nagy Kati felmenői valamikor a múlt században Feszty Masától ajándékba kapták A kőszívű ember fiai egyik kéziratának két oldalát, Jókai Mór saját keze írását. A rendező ezt a nagy becsben tartott kordokumentumot a tegnapi sajtótájékoztatón a békéscsabai teátrumnak ajándékozta megőrzésre.
Fekete Péter, a békéscsabai teátrum vezetője
Fotó: Béres Attila / Magyar Nemzet
A játékosság mellett a nyitottság is jellemzi a drámaíróversenyt: a nézők bepillanthatnak a feszített tempójú próbafolyamatba, találkozhatnak, beszélgethetnek az alkotókkal, vasárnap este pedig szép sorban megnézhetik a három egyfelvonásos előadást. A békéscsabai színészek mellé most is három fővárosi színművész – Földes Eszter, R. Kárpáti Péter és Tóth Roland – csatlakozik.
A Bárka irodalmi folyóirat, persze ahogy eddig is, rohamtempóban elkészíti a versenyről szóló tematikus különszámát, amelyben megjelenteti az egyéjszakás műveket. Ezek közül egyből már biztosan rádiójáték készülhet. Több darab a verseny után is tovább él a színházakban: az elmúlt évek során Görgey Gábor, Pozsgai Zsolt vagy Brestyánszki Boros Rozália darabjait tűzte műsorra egy-egy színház. A tavalyi győztes, Egressy Zoltán Idestova Hatvan című drámáját pedig a Pécsi Nemzeti Színház mutatja be ebben az évadban.