A csapat tagjai az MTI-nek felvillantottak néhány epizódot az elmúlt negyedszázadból. „A nyolcvanas évek vége felé ismét egy felfelé ívelő hullámba jutott a népzene Magyarországon, akkoriban került előtérbe az Ökrös, a Tükrös vagy az Egyszólam zenekar és szerencse, hogy akkor indultunk mi is” – idézte fel Csík János zenekarvezető, hegedűs. Szabó Attila (szintén hegedű) megjegyezte, hogy a hetvenes évek elejétől létező táncház-mozgalom az aczéli kultúrpolitikában az ismert három T-ből (tűrt, támogatott, tiltott) a tűrt kategóriába tartozott. Hozzáfűzte: Bartók és Kodály, a népzenegyűjtés országában túlságosan veszélyesnek tartották a táncházasokat, miközben ők az utazási korlátozások miatt leginkább agyonmásolt kazettákon jutottak hozzá az erdélyi népzenéhez. „Mint később kiderült, rólam már a nyolcvanas évek végén aktát vezettek a rendőrségen, amelyben nacionalista, irredenta elemként voltam számon tartva” – említette meg Csík János. Kitért arra, hogy későbbi kapcsolataik a budapesti táncházakban alapozódtak meg, vidéken, például Kecskeméten – ahonnan indultak – a Hegedűs Zoltán által vezetett Hegedűs együttes kivételével nem volt más táncházi zenekar. „Az Almássy téri szabadidőközpontban viszont zajlott az élet az akkoriban a Porteleki László vezette Téka együttessel, a Molnár utcában a Kalamajka zenekarral, a Somogyi Béla utcában a Métával vagy a Muzsikással az FMH-ban”.
A Csík Zenekar 1991-ben már a népművészet ifjú mestere címet, egy évre rá a Kiváló Művészeti Együttes díjat is begyűjtötte és számos népzenei fesztiválon mutatkozott be. A Csík Zenekar számára az országos ismertséget az autentikus népzene magyar könnyűzenei feldolgozásokkal történő vegyítése hozta meg. Az áttörés ebből a szempontból a 2005-ben kiadott Senki nem ért semmit című album volt a Kispál és a Borz három számának (Ugyanazokat, Dal teázáshoz, De szeretnék) átgondolásával, de a nyitást már a négy évvel korábbi, A kor falára című anyag is jelezte: ezen az albumon szerepel az Én vagyok az, aki nem jó című cimbalmos dal, és a magyarpalatkai lassú cigánytánc, amely átúszik szvingritmusba.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!