Talán a londoni munkás-elővárosok indusztriális sivárságából, az elidegenedettség és a csakazértis életvágy kettőséből táplálkozó DM-világ; no és Anton Corbijn klasszikus fekete-fehér klipjeiből és fotóiból áradó hangulat volt az, ami az angol Depeche Mode-ot olyan hamar népszerűvé tette a Vasfüggönytől keletre. A kelet-európai depesmódos mánia azóta sem hagy alább, lásd a rendszeres budapesti koncerteket, és a tényt, hogy nyáron a kies Minszkben végződik a banda európai turnéja. A koncertkörút apropója pedig a napokban megjelent új lemez, a Delta Machine.
A Depeche Mode évtizedek óta annyira ismert és körülrajongott hazánkban, hogy nem is érdemes részleteiben ismertetni a zenekar karrierjét. A Basildonból induló srácok a nyolcvanas évek legeleje óta az elektropop pionírjai, majd királyai lettek; amihez a kilencvenes években rockos hangzást – és attitűdöt – adagoltak, mígnem az évtized közepére szinte szétesett a zenekar. Az énekes Dave Gahant a halálból hozták vissza egy kábítószer-túladagolás után, az addigi fő hangzásfelelős Alan Wilder pedig elhagyta a bandát. A fő zeneszerző, Martin Gore és a szürke eminenciás, Andy Fletcher a felépült Gahannel együtt viszont folytatta a közös munkát. Azóta is négyévente szállítják a korábbiaknál nyugisabb, lebegősebb, kifinomultabb – és valljuk be, sokszor unalmasabb, üresebb – sorlemezeket, amiket nagy sikerű világturnék követnek.
A DM elektronikus zenei úttörőből mára intézménnyé vált, ami körül mindig nagy a felhajtás, a széles rajongótábor pedig híven követi a zenekart, bárhová is tart. Csak Gore-ékon áll, milyen magasra tudják maguknak felrakni a mércét, mennyire akarnak új és izgalmas területekre lépni zenéjükkel. A Delta Machine pedig végre egy egységes, masszív lemez, ami méltó a régi nagy albumok, a Violator és a Songs of Faith and Devotion örökségéhez.
A Delta Machine-t 2012 folyamán vették fel Kaliforniában és New Yorkban – de az biztos, hogy a kaliforniai napsütés nem hatott az aktuális alkotómunkájukra. Sűrű és sötét lemez ez, ami elejétől a végéig kifejezetten egységesen szólal meg, egy kompakt világot teremtve magának. Ez a világ persze a Depeche Mode-univerzum része, a dalszövegek – szokásaikhoz híven – jobbára újra a profán és a biblikus utalások határán táncolnak. Bűn és feloldozás, vágy és kiábrándulás, igazságkeresés és hazugságra találás, hit és csalódás, erotikum és ártatlan tisztaság kettőssége kavarog a most is nagyrészt Martin Gore által írt szövegekben. Dave Gahan pedig újra végigpróbálhatja számos hangszínét, ami a DM megannyi korszakát jellemezte az elmúlt jó harminc évben. Az új album zenei világa a szétcsavart szubbasszusokig elmerészkedő modern elektronikus hangzásokat keveri a sokak által régóta hiányolt keményebb és mélyebb DM-sounddal, miközben a kilencvenes évek eleji rockos korszak gitáralapú témái is újra visszaköszönnek.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!