Keményebb és mélyebb: itt az új lemez a Depeche Mode-tól

Váratlanul erős lemezt adott ki a napokban Kelet-Európa kedvenc elektropop zenekara, a veterán Depeche Mode.

Rajcsányi Gellért
2013. 03. 26. 15:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Talán a londoni munkás-elővárosok indusztriális sivárságából, az elidegenedettség és a csakazértis életvágy kettőséből táplálkozó DM-világ; no és Anton Corbijn klasszikus fekete-fehér klipjeiből és fotóiból áradó hangulat volt az, ami az angol Depeche Mode-ot olyan hamar népszerűvé tette a Vasfüggönytől keletre. A kelet-európai depesmódos mánia azóta sem hagy alább, lásd a rendszeres budapesti koncerteket, és a tényt, hogy nyáron a kies Minszkben végződik a banda európai turnéja. A koncertkörút apropója pedig a napokban megjelent új lemez, a Delta Machine.

A Depeche Mode évtizedek óta annyira ismert és körülrajongott hazánkban, hogy nem is érdemes részleteiben ismertetni a zenekar karrierjét. A Basildonból induló srácok a nyolcvanas évek legeleje óta az elektropop pionírjai, majd királyai lettek; amihez a kilencvenes években rockos hangzást – és attitűdöt – adagoltak, mígnem az évtized közepére szinte szétesett a zenekar. Az énekes Dave Gahant a halálból hozták vissza egy kábítószer-túladagolás után, az addigi fő hangzásfelelős Alan Wilder pedig elhagyta a bandát. A fő zeneszerző, Martin Gore és a szürke eminenciás, Andy Fletcher a felépült Gahannel együtt viszont folytatta a közös munkát. Azóta is négyévente szállítják a korábbiaknál nyugisabb, lebegősebb, kifinomultabb – és valljuk be, sokszor unalmasabb, üresebb – sorlemezeket, amiket nagy sikerű világturnék követnek.


A DM elektronikus zenei úttörőből mára intézménnyé vált, ami körül mindig nagy a felhajtás, a széles rajongótábor pedig híven követi a zenekart, bárhová is tart. Csak Gore-ékon áll, milyen magasra tudják maguknak felrakni a mércét, mennyire akarnak új és izgalmas területekre lépni zenéjükkel. A Delta Machine pedig végre egy egységes, masszív lemez, ami méltó a régi nagy albumok, a Violator és a Songs of Faith and Devotion örökségéhez.

A Delta Machine-t 2012 folyamán vették fel Kaliforniában és New Yorkban – de az biztos, hogy a kaliforniai napsütés nem hatott az aktuális alkotómunkájukra. Sűrű és sötét lemez ez, ami elejétől a végéig kifejezetten egységesen szólal meg, egy kompakt világot teremtve magának. Ez a világ persze a Depeche Mode-univerzum része, a dalszövegek – szokásaikhoz híven – jobbára újra a profán és a biblikus utalások határán táncolnak. Bűn és feloldozás, vágy és kiábrándulás, igazságkeresés és hazugságra találás, hit és csalódás, erotikum és ártatlan tisztaság kettőssége kavarog a most is nagyrészt Martin Gore által írt szövegekben. Dave Gahan pedig újra végigpróbálhatja számos hangszínét, ami a DM megannyi korszakát jellemezte az elmúlt jó harminc évben. Az új album zenei világa a szétcsavart szubbasszusokig elmerészkedő modern elektronikus hangzásokat keveri a sokak által régóta hiányolt keményebb és mélyebb DM-sounddal, miközben a kilencvenes évek eleji rockos korszak gitáralapú témái is újra visszaköszönnek.

A nyitó Welcome To My World vartyogó szubbasszusokkal és elektronikus zörejekkel kezd, majd Dave Gahan megnyitja az előadást: „üdv a világomban, lépj át az ajtón” – sóhajtja behízelgő hangon; majd elárulja: az ördögöt megrémisztették, elhagyta a várost, a tervét elhalasztotta, miközben a dal szaggatott vonósokkal kinyílik a vége felé. A második Angel szintén mély basszusokkal indul; hogy aztán a húsz évvel ezelőtti Songs of Faith and Devotion-időszakra emlékeztető bluesos elektrorock monstrummá változzon, amiben Dave Gahan a szeretet megérkező angyaláról énekelve kieresztheti jól ismert rockeres hangját. Marad a biblikus téma a harmadik dalban is: az első slágerként kiadott Heaven egy lassan építkező zongorás, biblikus himnusz, feloldódás a mennyei tökéletességbe érkezve.

A Secret To The End szinte acides csavargatással indít, aztán tökéletes depeses elektropop dallá válik a sötét szerelmi csalódásról éneklő Gahannel. Minimál technós alapokra építkezik a My Litte Universe, egy lefojtott önelemzés az ember saját kis világának lassú felépítéséről. A Slow nevéhez méltóan egy nagyon lassú, blues-elektro ballada a belassulás utáni vágyról. A Broken perfekt nyolcvanas évekbeli DM-elektropop, amire a legortodoxabb depeses rajongók is elégedetten csettinthetnek. A rá következő The Child Inside a minden lemezen előkerülő, kötelező Martin Gore-kör, amikor a banda fő zeneszerzője és dalszövegírója veszi magához a mikrofont, hogy fura szerkezetű dalokban, bizarr szövegekben valljon meg valamit, ami épp a szívét nyomja.

A Soft Touch / Raw Nerve újra egy lendületes menetelés; míg a Should Be Higher szerelmi ügyekről tépelődik. Az Alone viszont már szakítás utáni önemésztés az egyedüllétről, a másik vádlásáról, mindezt ambient elektróba csomagolva; amit a vágy újraéledését megéneklő elektronikus blues, a Soothe My Soul követ. A Goodbye végül szintén elektrobluesos búcsúdal a bánat és szenvedés utáni újjászületésről, gyógyulásról és megtisztulásról. A Delta Machine tehát egy összeszedett, klasszikus Depeche Mode-album, közel egyórás, masszív monolit a zenekari életmű negyedik évtizedének elején.

Ha nem is mindent, de a lemez erősebb dalait biztos meghallgathatjuk majd élőben is, a május 21-ei budapesti, Puskás Stadion-beli koncerten.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.