Az irodalmi klasszikus: Érik a gyümölcs
A Nobel-díjas John Steinbeck lenyűgöző regényét éppen a világháború kitörésének hajnalán mutatták be. A Henry Fonda főszereplésével készülő csodás moziban a fekete-fehér kockákon a gazdasági világválság idején igyekszik nyugatra egy farmercsalád a jobb jövő reményében. John Ford rendezése Oscar-díjat ért, bár az összesen hét díjra jelölt alkotás emellett csak a legjobb női mellékszereplő arany szobrocskát nyerte el. Ford pedig a háborús készülődés jegyében a regény teljesen nyomasztó lezárása helyett némi optimizmust csepegtet a vásznon. Mindez azonban nem von le semmit az Érik a gyümölcs értékeiből, amely minden idők egyik legjobb irodalmi adaptációja.
Melankólia David Lynchtől: Straight Story - Az igaz történet
Valószínűleg az évtized egyik legváratlanabb filmes húzását követte el David Lynch, amikor csavaros bűntörténetek és pszichedelikus tripek sora után egyszer csak készített egy melankolikus családtörténetet, amelyben egy idős férfi fanyíróján indul neki a világnak, hogy találkozzon szívszélhűdést szenvedett bátyjával. A road movie-ban pedig nagy hallgatások és csendes merengések várják a nézőt az útszélen, mert egy fűnyíróval sokáig tart az út, és furcsa szerzeteket sodor elé az élet.
Harc a női egyenjogúságért: Thelma és Louise
Nagy lépést tett a női egyenjogúság irányába a vásznon Ridley Scott, amikor 1991-ben megrendezte a Thelma és Louise-t. Az utóbb a mennybe emelt alkotásban Geena Davis és Susan Sarandon egy ártatlannak induló hétvégi kiruccanása válik rémálommá. Thelmát meg akarja erőszakolni egy férfi, mire Louise agyonlövi őt, s máris kezdetét veszi a menekülés a rendőrség elől Mexikó felé. Príma road movie a meg nem értett gyengébb nemről.
A romantikus road movie-k első klasszisa: Ez történt egy éjszaka
Frank Capra bűbájos romantikus road movie-ja a rendező számára Oscart és világhírnevet ért. Az Ez történt egy éjszaka hősnője apja önkénye elől menekül el egy hajóról, hogy buszon New Yorkba menjen férjéhez, akitől mindenáron tiltja gazdag atyja. A kalandos úton mellészegődik egy szenzációt szimatoló újságíró, aki idővel természetesen belehabarodik a szeleburdi lányba. Itt a bizonyság, hogy Clark Gable már az Elfújta a szél előtt is értette a nők nyelvét, Capra pedig egy életre az egyszerű, melegszívű emberek mentorává vált.
Kamionnal a pokolba: A félelem bére
Ha van időtálló darab ötven év távlatából, akkor Henri-Georges Clouzot pompás akciófilmje feltétlenül az. A mai napig gond nélkül rághatjuk tövig a körmünket ezen a road movie-n, amelyben Dél-Amerikában világkalandorok nitroglicerinnel megtöltött kamionokkal igyekeznek eljutni egy olajfúrótoronyhoz. Nemcsak az út, de a rakomány is életveszélyes, még az olyan edzett utasoknak is, mint Yves Montand. Bár kamionokkal Sam Peckinpah (Konvoj) és Steven Spielberg (Párbaj) is készített road movie-t, mi mégis a francia klasszikus mellett tesszük le a voksunk.
A hippimozgalom himnusza: Szelíd motorosok
Minden road movie-k origójában Peter Fonda és Dennis Hopper – utóbb Jack Nicholsonnal kiegészülve – lázadnak a nagy amerikai prérin csopperjeikkel. A Szelíd motorosok életérzést, véleményt, közérzetet fejez ki, felemelő szabadsággal hirdeti a filmkészítés örömét. Hopper első rendezésében a fiatalok Steppenwolfra hangolva keresik a nagy amerikai öntudatot, de helyette valami mást (nem) találnak. A két Oscar-jelölés és a cannes-i díj nem fejezi ki azt, amit a film 1969-ben, s azóta is folyamatosan megtestesít.
Éljen az anarchia: Bonnie és Clyde
A Szelíd motorosok mellett Arthur Penn klasszikusa a hatvanas évek második fele amerikai öntudatának legkomolyabb kifejezője. Igaz, története a gazdasági válság idején játszódik, de gengszterpárosa tetteivel tökéletesen fejezi ki a fiatalok társadalmon kívüliségét, a szabályok újraírásának igényét, és az „Éljen az anarchia, ne legyen semmi” gondolatkörét. Penn erőszakos darabjában Faye Dunaway és Warren Beatty ugyan elítélhető tettek sorát követi el, és számkivetett gyilkosként fogják őket szitává lőni, a néző mégis értük drukkol ebben a remek road movie-ban.
Kedvenc filmtörténeti csokrainkért katt ide, de izibe!