Ozon: a megbotránkoztatás és giccs filmrendezője

A házban című thriller kapcsán felidéztük a gall mozi fenegyerekének, Francois Ozonnak a filmjeit, amikben egy a közös: nem hasonlítanak egymásra.

kgy
2013. 03. 16. 12:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a Nézd a tengert!, a Szappanoperett és a Bűnös szerelmesek révén már nem volt ismeretlen, Ozon számára a nemzetközi áttörést mégis a 2000-es Vízcseppek a forró kövön hozta el. A Berlinale versenyprogramjába meghívott darab nem véletlenül a német főváros ’A’ kategóriás fesztiválján mutatkozott be. Provokatív témái igazán testhezállóak a rendhagyót, a megosztót kereső Berlin számára, másodsorban Ozon a német új film legendás alakjának, Rainer Warner Fassbindernek állít emléket. A Vízcseppek a forró kövön a ragyogó művész színdarabjából készült. Benne egy kiégett ötvenes férfi és egy fiatalember kapcsolatát ismerjük meg, amelybe beleszövődik két nő sorsa is, így egy meglehetősen frusztrált és zavaros sokszögben zajlanak a pszichológiai játékok. Ozon gyakorlatilag Fassbinder-filmet készített, amellyel az ellenkultúra szószólójának méltó szellemi követőjeként definiálta magát.

2007-ben Ozon gondolt egy merészet és kipróbálta magát a történelmi film keretei között. A rendezőtől meglehetősen idegen műfajban egy klasszikus drámai cselekmény bontakozik ki: hősnője a címszereplő Angel, egy kisvárosi eladónő lánya, aki egyszeriben gazdag és sikeres írónő lesz a XX. század fordulóján. Az Angel egy rém idegesítő szirupos mozi, amely minden pillanatában túlzó. Éppen emiatt a legnagyobb dilemmát az okozza kritikusnak és nézőnek a film megtekintése során, hogy miként tekintsen az Angelre: egy végletekig stilizált műfajparódiára, amely épp a stílusra való rájátszással lesz cinikus, vagy egy klasszikus kosztümös darabra (például az ultragiccses rózsaszín főcímtipón merengve). Utóbbi esetben viszont nagyon kínos, amit látunk. S Ozont ismerve, éppen az a pláne, hogy többórás vita után sem eldönthető a valós szándék. Lehet, hogy éppen emiatt remek az Angel? Vagy csak mentegetni akarjuk a rendező felsülését?

Még egy ironikus darab, de ezen legalább egyértelműen látszik az eredeti elgondolás. A hetvenes évekbe helyezett családtörténet, amelyben Catherine Deneuve-nek kell kezébe vennie egy gyár irányítását, amelynek vezetése a munkások sztrájkja során kicsúszik az addig határozott családfő kezéből. A háztartásbeli asszony pedig rácáfolva minden papírformára, helytáll, s kilépve az addigi kertes házi képeslap idillből, feltűri a kiskosztüm blézerének úját. Ozon stilizált képsorai az első pillanattól kezdve stílusjátékról árulkodnak. A rendező nagy tehetséggel teremt hitelességet, s emeli el történetét a valóságtól. Mindehhez nemcsak egy jó látványtervező, hanem remek színészek is kellettek, s Deneuve sokadszorra bizonyítja, hogy értő kezek irányítása alatt mire képes – még így hetvenhez közeledve is. A Született feleség a Született feleségek típusú történetek méltó paródiája. Ozon pedig elemében van, és mint annyiszor korábban, ismét aszt mondja: éljenek a nők!

Valójában a sok eltérés ellenére akad azért néhány állandónak tekinthető motívum az ozoni életműben. A víz például ilyen visszatérő elemnek számít, maga a rendező is elismeri, fontos jelkép számára. Az uszoda, pontosabban a medence a magamutogatás, a gátlások levetkőzésének a terepe, és ebben a feszült filmdrámában a titoknak, az elfojtásnak és a kitárulkozásnak fontos szerep jut. Ozon legújabb filmje tanulsága szerint is kényszeresen tér vissza az írás, a fikció és a valóság közötti határvonal problémájához, nem is beszélve az olyan populáris műfajok újrahasznosításáról, mint a krimi vagy a románc. Az uszoda főszereplője is fikciógyáros, egy népszerű angol krimiírónő, aki Dél-Franciaországban próbál ihletet nyerni új regényéhez. Csakhogy felbukkan a kiadóvezető zabolátlan és szexi lánya, és a nyugalomnak vége...

Ozon láthatóan rajongója a klasszikus kriminek, annak minden kellékével együtt, lásd zárt, vidéki kúria, egy halott, és számos szereplő, akiknek mind lehetett oka a gyilkosságra. A francia rendező ezen felül a neves és dekoratív francia színésznők iránt hajlamos ellágyulni. E két vonzódás talált egymásra a 8 nő című sajátos műfaji mixben, amely krimi és zenész film, a szerepekben a francia film felsőligás színésznőivel. Hogy csak két húzónevet említsünk: Catherine Deneuve, Isabelle Huppert, de a többiekre sem lehet panasz. A film tehát nyolc nő és egy gyilkosság története, egy klasszikus zsáner nosztalgikus, mégis pimasz felidézése, amibe jó adag melodráma és szándékolt, a giccset karcoló túlzás is belefér.

Minden, ami filmcsokor, itt olvasható!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.