Telt ház Alan Parker mesterkurzusán

Telt ház előtt tartotta Alan Parker világhírű brit filmrendező és forgatókönyvíró mesterkurzusát március 2-án, a budapesti Corvin moziban.

Grund
2013. 03. 04. 16:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Andrew G. Vajna, a nemzeti filmipar megújításáért felelős kormánybiztos elmondta, hogy két amerikai filmes, Oliver Stone és Joe Eszterhas után egy európai rendező-forgatókönyvírót látnak vendégül a harmadik Filmíró hétvégén, hogy a hallgatók megismerkedjenek az európai megközelítéssel is.

Az Evita, a Lángoló Mississippi, az Angyalszív vagy a Pink Floyd – A Fal című film alkotóját Madarász Isti filmrendező a többi között arról faggatta, hogy milyen kapcsolat van a rendezés és a forgatókönyvírás között. Alan Parker elmondta, hogy természetes folyamatnak tartja, ha a forgatókönyvírók idővel rendezni akarnak, hiszen frusztráló érzés, hogy a rendezők más elképzelésekkel valósítják meg a filmet. Ő – sok megírt forgatókönyv után – a BBC felkérésére rendezett először játékfilmet. Alan Parker szerint az Egyesült Királyságban ennek az alkotásnak a révén ismerték meg a nevét.

 

A beszélgetésen szóba került az egyik első munkája, a Bugsy Malone. Felidézte, akkoriban az angol filmipar nagyon kevés filmet készített, ő az amerikai típusú forgatókönyvekben látta a kiutat, ebből született ez a gyerekgengszterfilm, a Keresztapa paródiája. Megjegyezte, korábban tipikus brit történeteket alkotott, az akkor született könyvek többsége az asztalfiókban végezte. A Bugsy Malone-t a gyermekeinek írta, azóta ez az egyik legtöbbször előadott iskolai színdarab az Egyesült Királyságban. A világhírt meghozó Éjféli expresszről elmondta, hogy a forgatókönyvet író Oliver Stone-t szörnyen ellenszenvesnek találták, ám végül el kellett ismerniük, hogy kitűnő munkát végzett, később Stone Oscar-díjat is nyert érte. „Nagyon fontos, hogy a saját verziómat írjam meg” – vallotta a forgatókönyvírói munkáról, hozzátéve, hogy sokszor átírja a megkapott forgatókönyvet a saját ízlése szerint. Megjegyezte, kevés az eredeti ötletből születő könyv, ő például az Angyal a lépcsőn című 1999-es filmjét egy bestseller memoár alapján írta. Felhívta a figyelmet arra is, hogy sokszor novellákból jobb filmet lehet készíteni, mint bonyolult regényekből. Példaként említette az Angyal a lépcsőnt, amelynek a rendezői változatából közel egyharmadnyit ki kellett vágni, mert túl hosszú lett. Sokkal egyszerűbb és olcsóbb lett volna oldalakat kidobni forgatókönyvből, mint utólag vágni – jegyezte meg.

Alan Parker szólt arról is, hogy nem érdemes trendeket követni, hiszen egy film két év alatt készül el, ennyi idő alatt pedig szinte biztos, hogy megváltozik a divatirány. Arra a kérdésre, mennyi személyes vonatkozás van a filmjeiben, azt felelte, hogy minden alkotása személyes, hiszen az író csak arról tud írni, ami már amúgy is a fejében van. Szerinte a legszemélyesebb munkája a Válás előtt, noha annak a forgatókönyvét Bo Goldman írta. Felidézte, akkoriban az ő magánélete is válságban volt, így a rendezés során a maga képére formálta a jeleneteket. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy leginkább másokról szeret filmet készíteni. Alan Parker megemlítette, hogy két anyagilag jelentős vállalkozásra mondott nemet életében, a Harry Potter-széria első részére és a Csillagok háborújának egy epizódjára. Az előbbiről elmondta, azért utasította el a felkérést, mert nem tetszett neki a könyv, az utóbbit pedig azért, mert „sznob volt”, és kijelentette, hogy nem rendez folytatásokat.

Az alkotó szerint a legnehezebb feladat olyan filmet készíteni, amely egyszerre kreatív, elgondolkodtató és a közönséget is vonzza, míg a kevés nézőt érdeklő művészfilmet „a legkönnyebb útnak” nevezte. Európának meg kell találnia a két véglet között az egyensúlyt, és nem az amerikai filmiparral kell versenyeznie – tette hozzá.
A workshop hallgatói arra is kíváncsiak voltak, hogy negyvenévnyi filmes múlttal a háta mögött Alan Parker lát-e változást a közönségben. Az alkotó úgy vélekedett, hogy a nézők egyre türelmetlenebbek, kevésbé tolerálnak nehezebb, mélyebb filmeket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.