– Hogyan értékeli a Nemzeti Filmalap 2012-es évét? És a kormány miképp vélekedik az ön munkájáról?
– Az én feladatom a kinevezésem óta kettős. Egyrészt egy új, működőképes hazai támogatási rendszer kialakítása, másrészt külföldi filmgyártások Magyarországra hozatala. Utóbbiról legyen annyi elég, hogy a kinevezésem óta, az elmúlt két évben, idén januárig több mint 75 milliárd forintot költöttek külföldi filmek Magyarországon, ami hatalmas pénz egy ilyen kis ország számára. Ezekben a filmekben több mint 88 ezer statiszta és több mint 5 ezer stábtag dolgozott. Ami pedig a feladatom első részét illeti, a Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMKA) ügyeit lezártuk, a szervezet konszolidációja során megspóroltunk hatmilliárd forintot az államnak, és senki nem perelt be senkit, vagyis összességében mindenki számára megnyugtató módon zárultak le a kérdéses ügyek. Az én további működésemet eztán az fogja meghatározni, hogy milyenek lesznek az újonnan készülő magyar filmek.
– A Tarr Béla vezette Magyar Filmművészek Szövetsége tartott egy közgyűlést február elején, ahol élesen bírálták az új rendszer működését, többek között az önkormányzatiságot és a többablakos rendszert hiányolva. Mit gondol, lehetséges szakmai konszenzus, vagy elégedetlenkedők mindig akadnak, s maradéktalanul tetsző rendszer nem létezik?
– Mi kitaláltunk és felépítettünk egy rendszert, megyünk előre és dolgozunk tovább. A stratégia a nevemhez fűződik, és tartom, hogy egy jó elgondolást valósítunk meg. Szerintem a Filmalap most már a szakma zömét reprezentálja, bár tudom, hogy vannak olyan rendezők és producerek, akik nem akarnak velünk együttműködni – utóbbi okait nem ismerem. Ami a bírálatokat illeti: az MMKA fénykorában legalább ennyi panaszkodó szakmabeli volt, soha nem lehet mindenkinek a kedvére tenni.
– Kétségtelen, hogy abban igaza van Tarr Béláéknak, egyelőre még nem mutattak be Filmalap
támogatta magyar filmet. Korábban 2012-re négy, 2013-ra nyolc filmet ígért.
– A filmek egymás után készülnek el, bár nem mindig abban a tempóban történnek a dolgok, ahogy szeretnénk. Egy film megírásától az előkészítésen át a gyártásig és utómunkáig nagyjából két évre van szükség, ezt nem lehet figyelmen kívül hagyni. Az új rendszer pedig ősszel lesz két éve, hogy elindult. Az általam említett számok a gyártási támogatások megítélésén alapultak, hogy abból a filmek mikor készülnek el, az már a rendezőkön és producereken, az adott film további finanszírozóin, valamint az ő időzítésükön múlik. Nekünk egy célunk van: a jó filmtervek támogatása, s ehhez a támogatáson túl megadjuk a szükséges időt is. Az első filmek ezért csak most készülnek el, s kerülhetnek a közönség elé. Idén összesen 6-7 alkotás bemutatása várható, közöttük lesznek dokumentumfilmek is. Az HBO-val van egy keret-megállapodásunk egész estés dokumentumfilmek közös finanszírozására, amelyből kettő hamarosan elkészül, az Overdose és a Szerelem patak szép reményekkel indulhat a mozikban.. Ami a játékfilmeket illeti, biztosan az elsők között lesz látható Szász János A nagy füzet című drámája, Bodzsár Márk Az isteni műszakja, és Ujj-Mészáros Károly Liza, a rókatündér című alkotása. Utóbbi kettő egyébként első film lesz. Szintén elsőfilmes Császi Ádám, akinek a Viharsarok című filmje még a nyár előtt a mozikba kerül. Azokra a kritikákra válaszul, amelyek arról szólnak, hogy a Filmalap nem költi el az éves költségvetését, csak azt tudom mondani, hogy nekünk nem az a célunk, hogy év végére minden pénzt elköltsünk, hanem hogy az adott évben a legjobb terveket kiválasszuk, és azok elkészültéhez hozzá tudjunk járulni.