Legutóbb a párizsi nemzeti opera élére a francia miniszterelnök, az államelnök, valamint a kulturális miniszter felkérésére nevezték ki Stéphane Lissnert. Vajon a Strasbourgi Nemzeti Színház igazgatója, Julie Brochen (nem pedig Brochan, ahogy mostanság a magyar hírekben szerepel) akkor miért nem adott ki közleményt a „kultúra és a politika kapcsolatának kétségbeejtő voltáról”, és miért nem emelte fel szavát „a kulturális élet sokszínűsége, a művészeti, kifejezési szabadság védelmében”? Meg miért jelentetett meg dörgedelmet arról, hogy „a politika nem szólhat bele a kultúrába”? Valószínűleg azért, mert a franciák kinevették volna: szegény Julie, épphogy elkerült Párizsból, máris megártott neki az elzászi levegő. A politikának ugyanis Nyugat-Európában is van némi beleszólása a kulturális intézmények vezetői kinevezésébe.
Ám a messziről jött ember tekintélyével a strasbourgi igazgató (továbbra is Brochen) most valakivé vált Magyarországon, köszönhetően annak, hogy taszajtott egyet Vidnyánszky Attilán, továbbá a kaposvári színművészeti egyetem diákjain. Történt ugyanis, hogy március 8-án kiadott egy közleményt, miszerint nem kíván Vidnyánszky Attilával együttműködni, nem engedélyezi a kaposvári egyetemisták és a strasbourgi nemzeti színiakadémisták közös munkáját, Vidnyánszky ne is tartson workshopot Strasbourgban – mert úgymond felvállalhatatlan politikai döntéssel nevezték ki a magyar rendezőt a Nemzeti Színház igazgatójává.
Mikor jelentették be a döntést, hogy Vidnyánszky lesz a Nemzeti igazgatója? 2012. december 17-én. (A strasbourgi meghívás 2012 szeptemberében történt.) Vajh Julie – tényleg – Brochen aztán szűk három hónap alatt miért és hogyan jutott arra a rettenetes felismerésre, hogy Vidnyánszky Attila (úgymond a diktatúra kegyeltjeként, vagy mi a szösz) inkább persona non grata Strasbourgban, rontaná a szabad levegőt, miközben a magyar rendező évek óta vendégtanár az ottani színiakadémián? Miért szívatja meg a kaposvári diákokat, miközben a debreceni színésztanoncokkal hasonló együttműködés folyt évek óta? (Vidnyánszky tanítványainak így most „be kell érnie” a Sztanyiszlavszkij alapította moszkvai Művészszínházzal, meg Kijevvel.) S ha olyan hatalmas demokrata Brochen (nem Brochan), mint amilyennek beállítja magát, miért nem adott lehetőséget Vidnyánszkynak arra, hogy elmondja a saját álláspontját? Cenzúrázunk, cenzúrázunk? Addig vagyok liberális, amíg az van, ami nekem tetszik?
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!