Ha megkapargatjuk a művészet púderrétegét, elővillan a kegyetlen igazság: az élet tulajdonképpen logisztika, az irodalmi élet meg félig rendezvényszervezés. Ez utóbbi terén a Libri és a Helikon Kiadó mindenképpen emlékezeteset alkotott a Srácok a Nyugati térről címmel szervezett tripla könyvbemutatójával.
Áradt a beat
Ez már akkor nyilvánvalóvá vált előttem, amikor sorba kellett állnom, hogy bejussak a Corvintetőre szervezett eseményre. Az élménycunami csak fokozódott a helyszínen. Mivel már fél órával a kezdés előtt alig lehetett ülőhelyet találni, hátul tudtunk csak telepedni G.-vel és Gy.-vel, két régi jó barátommal, messze a színpadtól, mélyen beékelődve a műkedvelő kultúrantropológusok számára felvillanyozó lehetőségeket kínáló tömény embermasszába.
Simon Márton, Sirokai Mátyás és Pion István
Fotó: Pereszlényi Erika
A közönség persze javarészt huszonévesekből állt – többségük a mértéktartó hipszterizmus sorvezetőjéhez igazította a dresszkódot, vagyis valahol a polgárosult rapper és a könyvtárazni induló ByeAlex közé finomhangolták a trendfokozatot –, ami valószínűleg a jó előre belengetett slam-poetry-blokk javára is írható. Persze az este három friss kötetes ünnepeltje, Pion István, Simon Márton és Sirokai Mátyás is még alulról vagy épp csak felülről súrolja a harmincat.
Azért a későharmincasok és a koranegyvenesek is szép számmal képviseltették magukat a közönség soraiban, sőt innen-onnan egy-egy galambősz hajkorona pengevillanása felelt a mesterséges világítás fényeinek. Csak remélni lehet egyébként, hogy ők nem Bencsik Ádám (Ponza) elhíresült mondását értették félre, aki a slamet úgy jellemezte, hogy félúton van Latinovits és Hofi között.
Lehetne nyugodtan produkciónak is nevezni, ami ezen az estén történt. Ilyen kifejezéseket elég ritkán használ az ember könyvbemutatókkal kapcsolatban, pláne olyankor, ha verseskötetekről van szó, hiszen ezek többsége általában álmosító előjáték csupán a csoportos pogácsázáshoz. Itt viszont úgy éreztem magam, mint amikor gyerekként véletlenül átkapcsoltam valamelyik olasz tévécsatornára, ahol mindig egy stúdiót mutattak rengeteg emberrel, akik beszélgettek, néha dalra fakadt valaki, miközben a háttérben csendesen főzött Luigi, nem zavartatva magát az egykerekű biciklin előtte karikázó fejszámoló kutyától.