Salvador Dalí: sosem látott kiállítás Madridban

Egyesítette erőit a Salvador Dalí műveit őrző három legjelentősebb múzeum, aminek köszönhetően az eddigi egyik legjelentősebb kiállítás nyílik meg szombaton a katalán zseni műveiből Madridban.

Grund
2013. 04. 22. 17:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fundación Gala-Salvador Dalí, a floridai Salvador Dalí Múzeum és a madridi Zsófia Királyné Múzeum – amely helyet ad a tárlatnak – összesen csaknem kétszáz művet mutat be az érdeklődőknek szeptember 2-ig. A kiállítás célja a festőt újraértékelni, gondolkodóként, íróként és egy különös világlátás megteremtőjeként bemutatni. A kurátorok különböző szekciókra bontva rendezték el Dalí most felsorakoztatott alkotásait – festményeit, rajzait, fotográfiáit, kéziratait –, illetve újságait és filmjeit, hogy a látogatók jobban megértsék a művész komplex univerzumát.

A tárlat Dalí pályafutásának kezdeti szakaszából származó művekkel indul, ezekre az alkotásokra a művész gyerekkora, a családja nyomta rá bélyegét. Ebben a szekcióban látható többek közt a festő portréja az apjáról, valamint a Lány az ablakban című kép. A művész 1922-ben vetődött Madridba, ahol megismerkedett Federico García Lorcával és Luis Bunuellel, utóbbival készítette az Andalúziai kutya című filmet. A fővárosban a költőket, írókat, festőket és filmeseket magába foglaló Generación del 27 nevű csoporthoz sodródott. Dalí ebben az időszakban került kapcsolatba a különböző izmusokkal, a kubizmussal, a fauvizmussal és a futurizmussal – mutattak rá a szervezők. Ezt a korszakot a Putrefactos-sorozat számos rajza révén mutatják be, de látható a festő emblematikus Bunuel-portréja is, csakúgy mint Neokubista akadémia című kép.

A kiállításon külön hangsúlyt kap az, ahogy Dalí saját magát látta: több önarcképet is bemutatnak. A nagyszabású tárlat központi részét azonban a katalán mester szürrealista alkotásai, illetve a paranoia-kritikai módszerrel készült művek adják. A kurátorok a valóság átalakításán és felforgatásán alapuló stílus legjelentősebb darabjait sorakoztatják fel ebben a részlegben: bemutatják A nagy maszturbátor, Az emlékezet állandósága, a Guillermo Tell és a Szexepil fantomja című képeket.

Külön szekciót szentelnek Millet francia festő L’Angélus című festménye Dalí-féle értelmezésének, a kései szürrealizmusának (Fehér Afrodité-telefon, Afrodité-zakó), valamint a háború témájának (A háború arca). Bemutatnak harminc olyan eredeti rajzot is, amely a Salvador Dalí titkos élete című könyvet illusztrálta az 1940-es években, illetve az amerikai élményeiből született kísérletező munkákat is. Utóbbiak többek közt a Hitchcockkal és Walt Disneyvel való találkozásának lenyomatai.

Misztikus-nukleáris időszakát – amelyet a második világháború, a hirosimai és a nagaszaki atomtámadás határozott meg – többek közt a Széttöredező raffaellói fej, valamint a Raffaello Madonnájának maximális sebessége című művei jelképezik. Dalí a hatvanas évektől alkotói munkájának végéig a jövő nyelvezetével kísérletezett, ezt a korszakot is több remekmű segítségével ábrázolják. A kiállítás Dalí utolsó művével (Fecskefarok és csellók) zárul.

A tárlathoz a New York-i Modern Művészetek Múzeuma (MoMA), a Philadelphia Museum of Art, a Tate Modern, a belga királyi szépművészeti múzeum is hozzájárult egy-egy kép kölcsönadásával.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.