Bár gyorsan bejárta a világsajtót, hogy a Croisette-en egy helyi férfi múlt pénteken este két lövést is leadott egy francia tévécsatorna élő közvetítésekor, ami kisebb pánikot szült a környezetében, ebből vajmi keveset tapasztalt az a több ezer fesztiválozó – hasonlóan a hotelbeli ékszerrablásokhoz –, aki éppen egy vetítésen ült, vagy sorban állt egy vetítőhely előtt. Sőt, egy nappal később már sokkal inkább az volt a visszatérő téma, hogy az átmeneti napsütés miatt ismét szakadni kezdett az eső. Persze, ez nem akkora meglepetés a tavalyi viharos időjárás után, de kétségtelenül idegtépő hosszú perceket, akár órákat az esőben állni, hogy az ember bejusson egy vetítésre, pláne, ha végül hasztalan volt a posztolás. A cannes-i hierarchia színekre bontott kártyákra épül, akinek kevésbé kiemelt a szerepe a megítélés szerint, sárga, kék kártyájával szinte esélytelenül próbálkozik rózsaszín és fehér kártyás kollégáival szemben bejutni egy népszerű vetítésre. A sorban állók szerencséjére keddtől ismét javult az idő Cannes-ban.
A 66. cannes-i nemzetközi filmfesztivál hajrájához érve egyelőre japán, francia, amerikai befutókat tippel a filmszakma. A meglehetősen különböző filmeket összeköti tematikájuk: mindegyik családról, útkeresésről, egy konfliktusból kialakuló talajvesztettségről szól. Az egyik esélyes az iráni Asghar Farhadi, az Oscar-díjas Nader és Simin – egy elválás történetének új, francia színekben készülő alkotása. Tematikailag ragyogó iráni drámájának folytatása, vagy még inkább párfilmje lehetne A múlt (The Past). Ezúttal egy elhidegült házaspárnak már csak az adminisztratív aktus maradt hátra a hivatalos válás kimondásához, ám egy leendő férjjelölt és előző házasságából származó fia, egy terhesség, valamint a múlt érzelmeinek felelevenítése kellő feszültséget okoz a család életében. Farhadi precíziós műszer pontosságával adagolja a feszültséget lassan beinduló történetéhez, remekül mozgatja karaktereit, jellemfejlődésük példás, és képes a generált konfliktusba meglepő csavarokat elhelyezni, amely már-már bűnügyi filmes fordulatokkal ér fel. Farhadi ugyanakkor mindvégig egy családról beszél, s mint ahogy azt a vetítést követő sajtótájékoztatón elmondta, színházból érkező emberként nemcsak a dráma foglalkoztatja folyamatosan, hanem az emberiség történetének egyik legrégebbi története, az emberi kapcsolatok bonyolultsága is. A film esélyes lehet az Arany Pálmára, sőt a Sony szerint az Oscarra is, ezért többek között a közép-európai és amerikai forgalmazói jogokat is felvásárolta.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!