A rajongók minden idők egyik legjobb Stephen King-adaptációjaként tartják számon, pedig vajmi kevés köze van a regényhez, s a filmet az író maga szinte megtagadta. A rendezőt azonban nem Stanley Kubricknak hívnák, ha nem teljesen öntörvényűen állt volna hozzá a legnépszerűbb kortárs amerikai horroríró regényadaptációjának. King mindig is a belső lelki állapotok, vívódások, a képzelet és a valóság összemosódásának elmesélésében volt erős, s ebben a tekintetben a Ragyogás sem kivétel. Kubrick pedig – ugyan saját feje után menve – a főhős (Jack Nicholson briliáns alakításában) monotóniába való beleőrülésének folyamatát ábrázolta vizuálisan ragyogóan a vásznon úgy, hogy pontosan látjuk és átérezzük az elme megbomlásának stációit.
Egy elmegyógyintézet őrültjeinek mindennapjait mindig nehéz vászonra vinni, ha nem csak vicsorgó, nyáladzó embereket akarnak mutatni. Azt a folyamatot pedig, ahogy egy normális emberből „zöldséget” csinálnak, szinte lehetetlen. Ettől is briliáns Milos Forman Ken Kesey-adaptációja, no meg attól, hogy a regény olyan szürreális elemek sorát vonultatja fel, amitől konkrétan megfoghatatlan egy cselekményszerkezetben a történet. A csehszlovák emigráns viszont értő kezekkel fogta a letisztított forgatókönyvet és úgy sikerült vászonra vinnie a sokszor elmében zajló kalandokat, hogy a végeredmény egy ragyogó, és teljesen kézzelfogható kórházdráma, hús-vér emberekkel és problémáikkal, valamint az azokra nem adható adekvát válaszokkal.
Félelem és reszketés Las Vegasban
Hunter S. Thompson sportújságíró drogmámoros kalandjai valódi Mount Everestként magasodtak a filmkészítők előtt, végül a nyolcvanas-kilencvenes évek fantázia-szakértője, Terry Gilliam vállalta magára az adaptáció elkészítését. A fantázia és a valóság összemosódása, a drogos delírium képi ábrázolása talán sosem volt hitelesebb a hasonló élményeken átesők szerint. Gilliam pedig csupán a vizualitásra koncentrált, mivel a regény kellőképpen zavaros volt ahhoz, hogy ne lehessen koherens történetet fabrikálni belőle. Így a Félelem és reszketés Las Vegasban nem is elsősorban egységes moziként, hanem állapotábrázoló kísérleti filmként igazán emlékezetes.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!