Ezekért a filmekért döglenek Cannes-ban!

A hét összeállítása mi máshoz kapcsolódna, mint a világ legjelentősebb filmes seregszemléjéhez, a cannes-i filmfesztiválhoz?

Kárpáti György (Cannes)
2013. 05. 18. 7:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Inside Llewyn Davis

A Coen testvérek megbízhatóan szállítják a nívós darabokat a világ filmkedvelői számára, épp 30 éve, az 1984-es Véresen egyszerű óta. Nevükkel mindenki összeköt egy-egy kellemes emléket, a többség a Fargo, A nagy Lebowski, A halál keresztútján címeket említi, vagy újabban a Nem vénnek való vidéket, esetleg A félszeműt. Műfaji érdeklődésük sokszínű, így érkezhettek meg az Inside Llewyn Davis-szel a hatvanas évek folkzenei világához. A főszerepet A nagy Gatsbyvel most nagyon népszerű Carey Mulligan mellett Justin Timberlake játssza, valamint a kedvelt Coen-színészek közül John Goodman is feltűnik majd a vásznon. Nagy kérdés, hogy a vállaltan nem kasszasikerre váró alkotással mit kezd a cannes-i zsűri, s nagy kérdés, hogy fesztiválokon kívül mekkora érdeklődésre tarthat számot rétegfilmként, ettől függetlenül Coenék minden filmjét kötelező kűr megnézni, számon tartani.

Az irgalmatlan

Nicolas Winding Refn Magyarországon évekig a Titanic fesztivál kedvence volt, az Elátkozott város-trilógia a fiatal Mads Mikkelsennel csak itt volt látható hazánkban. Refn aztán idővel kinőtte a skandináv szubkultúra kínálta kereteket, s végül a 2011-es Drive! – Gázt! című filmmel megérkezett a világhírnév kapujába. Cannes-ban rendezői díjat nyert, Ryan Goslinggal pedig tisztességes sikert ért el a mozikasszáknál is. A mostani, Az irgalmatlan című mozija kemény menet lesz, a producere úgy nyilatkozott, hogy ehhez képest a Drive! Mary Poppins. Vagyis kegyetlen erőszakban nem lesz hiány, s ezt nem is a magyar cím, hanem az előzetes húzza alá. Az egy az egyben Bangkokban játszódó moziban Gosling testvére meggyilkolásáért áll bosszút, nem kis anyai nyomásra. Nem sokkal a cannes-i bemutató után már itthon is látható lesz, a skandináv filmek, Refn és Ryan Gosling rajongói számára pedig már régen előjegyzésben áll a noteszekben.

Only Lovers Left Alive

Jim Jarmusch a független film egyik legkülönlegesebb alakja, érdekes módon Coenékkel egy évben, 1984-ben figyelt fel rá a világ. A Florida, a paradicsom óta többek között a Törvénytől sújtva, a Halott ember, és az Éjszaka a Földön vált a rajongók kedvencévé. Ha valaki, ő képes lehet a mára véglegesen elcsépeltté váló vámpírtematikában valami érdekeset és újszerűt mutatni. Négy évvel Az irányítás határai után a cannes-i versenyprogramban Tilda Swinton, Mia Wasikowska és John Hurt igyekszik sikerre vinni az Only Lovers Left Alive-ot, amelyben két vámpír már évszázadok óta szerelmes egymásba. Szintén lesz magyar bemutatója.

Nebraska

Alexander Payne a nagy függetlenekhez képest egy generációval fiatalabb és két generációval később indult be a karrierje, ám napjainkra az egyik legkeresettebb rendezővé vált fesztiválkörökben. A Schmidt története, a Kerülőutak, és különösképpen a legutóbbi, Utódok című darabja jól szerepelt a nagyvilágban, amelyeknek köszönhetően kettő Oscar-díjjal már gazdagabb az író-rendező Payne (forgatókönyvíróként díjazták mindkétszer). Ezúttal a Nebraska című filmjében egy piás öreg Montanából Nebraskába utazik fiához, és ez a road movie nemcsak az eddigi filmjei sorába illeszkedik, de a szerzőiségét is meghatározza a rendezőnek. Igaz, a Nebraskában sem Paul Giamatti, sem Jack Nicholson, sem George Clooney nem áll rendelkezésére, s leginkább az a kérdés, hogy Bruce Dern és Will Forte mennyire helyettesítheti a sztárokat. David Lynchnek a Straight Storyban ez annak idején sikerült.

Venus in Fur

Szinte hihetetlen, de Roman Polanski idén augusztusban tölti be a 80. életévét. A tragédiákkal terhelt életben nagyon komoly életműnek is jutott hely, s a megpróbáltatásaiért különösen az utolsó években kárpótolta a szakma. A zongorista és a Szellemíró díjesője után Az öldöklés istene és a mostani Venus in Fur kamaradarab, s mindkettő színpadi adaptáció. A magyar színházi életből sem ismeretlen David Ives darabjának főszereplője egy rendezőt próbál meggyőzni arról, hogy következő produkciójához ő az ideális főszereplő. Bár már a következő filmjét is előkészíti, azért ebben a korban már minden lépésnek kiemelt figyelmet érdemes szentelni, a Venus in Furben pedig Emmanuelle Seigner és Mathieu Amalric jelent további érveket, hogy időt szenteljünk az alkotásnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.