Hantai Simon életmű-kiállítása a párizsi Pompidou Központban

Hantai Simonnak, a 20. század második fele egyik legnagyobb festőjének munkáiból nyílik életmű-kiállítás május 22-én a párizsi Pompidou Központban.

Grund
2013. 05. 09. 13:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Öt évvel a francia absztrakció magyar származású kiemelkedő alakjának halála után ez a méretében és jellegében is példa nélküli, első retrospektív tárlat – amelyen Hantai 1949 és 1990 között készült festményeiből mintegy 130 lesz látható – egy nemzetközileg elismert munkásság gazdagságáról és jelentőségéről tanúskodik – olvasható a kortárs képzőművészet egyik legnagyobb presztízsű kiállítóhelyének közleményében.

Franciaországban utoljára 1976-ban rendeztek Hantai munkáiból átfogó kiállítást a Pompidou Központban, majd számos francia és német múzeumban voltak láthatók a festőművész művei, 1982-ben pedig ő képviselte Franciaországot a Velencei Biennálén. Ezt követően a művész teljesen kivonult a művészeti életből, abbahagyta az alkotást. A kilencvenes évek végétől időnként kiállította képeit, de ekkora méretű tárlata soha nem volt.

Az 1922-ben Biatorbágyon született és a Budapesti Képzőművészeti Főiskolán végzett Hantai Simon 1948-ban római ösztöndíjasként beutazta Olaszországot, majd Párizsban telepedett le, ahol eleinte André Breton szürrealista csoportjához tartozott. Az ötvenes évek közepétől absztrakt kalligrafikus képeken dolgozott. A hatvanas években találta ki saját festői, úgynevezett pliage-technikáját, amelynek lényege a vászon gyűrése. Ez a leginkább a textilfestő batikoláshoz hasonló technika tette ismertté.

„Miután egy ekkora jelentőségű festőnek ez az első retrospektív kiállítása, a lehető legteljesebbre terveztük, időrendi bemutatással, a munkásság legfontosabb pillanataira helyezve a hangsúlyt. Két nagy részből áll, a választóvonalat a pliage jelenti, amely a hatvanas évektől Hantai egyetlen munkamódszere volt. Ugyanakkor a pliage előtti festményeket sem akartuk elhanyagolni\" – hangsúlyozza Alfred Pacquement, a tárlat kurátora.

A kiállítás a művésznek a Franciaországba érkezése után készült szürrealista képeivel kezdődik. A folyamatos kísérletezéssel festészete egyre inkább gesztikussá vált, a figuratív alakzatok helyét jelek vették át. A fordulópont Hantai számára Jackson Pollock és az akciófestészet felfedezése volt: az ötvenes évek végén szakított a szürrealizmussal, ekkor készítette gesztusfestményeit, majd 1958–1959-ben egyetlen kalligrafikus képen, az Ecriture Rose-on (Rózsaszínű írás) dolgozott. A 3×4 méteres alkotás a párizsi kiállítás egyik csúcspontjának ígérkezik.

A hatvanas évektől jelenik meg művészetében a „vakon festés” és a hajtogatás módszere, ekkor végleg elhagyta a képzett rajz- és festéstudást igénylő hagyományos technikát: 1960–1982 között a batikhoz hasonló, a festést és hajtogatást kombináló technikával nyolc sorozatot hozott létre, elsőként a Mariale-t. A nagyméretű képek uralkodó színei a helyenként szürke és fekete foltokkal megszakított kék és fehér.

Hantai ettől kezdve óriási hatást gyakorolt a fiatal festők induló nemzedékére. 1982-es búcsúját követően minden megjelenése szenzációnak számított: régi képeit feldarabolva, azokból új kompozíciókat állított össze, mint például a Laissées (Meghagyott)-sorozatot, amely az 1980–1982-ből származó Tabulas-ból született meg. Eközben a Guggenheim Múzeum és a Pompidou Központ felkéréseit is visszautasította.

Hantai Simon már életében a kortárs festészet emblematikus, megkerülhetetlen alakjává vált, festményei számos nagy európai és amerikai magánygyűjteményt, illetve múzeumot gazdagítanak. Tavaly szeptemberben a Sotheby’s aukciósház párizsi árverésén egyik festményéért 720 750 eurót, azaz több, mint 204 millió forintot fizettek.

A kiállítás 320 oldalas francia és angol nyelvű katalógusában a legjelentősebb francia művészettörténészek, többek között Georges-Didi Huberman mellett – egyetlen magyar és egyetlen női szerzőként – a New Yorkban dolgozó, Hantai-szakértőnek számító Berecz Ágnes művészettörténész is közölt tanulmányt.

A retrospektív tárlat szeptember 2-ig tekinthető meg Párizsban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.