Háy János: Egy rossz világban minden gyanús

Háy János új könyve, A mélygarázs olyan negatív, hogy az olvasása közben végig úgy éreztem, mintha vernének.

rKissNelli
2013. 05. 29. 17:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A társadalomkritika volt az a szó, amelyet a szerelmi háromszög után a legtöbbször emlegettek a kötettel kapcsolatban a megjelenése előtt. Ezt a pavlovi reflexet valószínűleg a férfi főhősnek a kötet közepén trónoló terjedelmes monológja váltotta ki az elemzőkből, és valóban van itt minden, ami a kortárs világ hanyatlására utal: ész nélküli fogyasztás, élethazugságok, a fejlődő országok kizsákmányolása, pazarlás, érintőlegesen kirekesztés is. És persze a főhős, aki átlát a szitán.

Számos olyan dolog elhangzik ebben a monológban, amire első olvasásra mi is buzgón bólogatunk, miközben néha eszünkbe jut az is, hogy az őszinte kétségbeesés ellenére mindez talán egy kicsit közhelyes. Érdemesebb kívülről szemlélni a bukott férj és bukott fizikus figuráját, aki – amellett, hogy vannak jó észrevételei – finoman szólva is üldözési mániás. „Az egész világ felesküdött arra, hogy kegyetlenül megnehezítse az életedet Minden gyanúba keveredett, s ami nem gyanús, na, az a leggyanúsabb... Mert ez egy olyan menthetetlenül rossz és reménytelen világ, amilyen rosszat és reménytelent csak el lehet képzelni.”

A férfi tragédiája, hogy valóban többet vesz észre a körülötte lévő valóságból, mint mások, de elvész a részletekben. A vágya „hogy lássa a világot egészben ne apró részecskéire bontva” nem teljesül, az igazságmorzsákból összeesküvés-elméletek lesznek. Nem érzi magát jobban attól, hogy összefüggéseket tár fel, és attól sem, hogy ledobja magáról a társadalom által rárakott koloncokat.

A családban, a társadalomban való lét valóban sok kompromisszumot követel, bizonyos szempontból korlátozza az egyén önállóságát. A semmi mellett dönteni viszont lehetetlen. A mélygarázsba is magával viszi az ember a világot, és a történet azért torkollik tragédiába, mert a narrátor nem bírja elviselni, hogy valaki más – ha hazugságok és kompromisszumok árán is, de – továbblépett, választott valamit.

A könyvből kiolvasható korkritikánál sokkal érdekesebb a nők – a szerető és a feleség – és a férfi látásmódja közötti különbség. Mintha Weöres Sándor A nő című versét ültette volna át – végletes változatban – a gyakorlatba Háy. A női szereplők kizárólag az érzelmek felől képesek értelmezni a világot, és ezért sokszor be is csapják magukat, menekülnek az igazság elől.

A szerető azzal hitegeti magát, hogy a férfi képes lesz őt választani, a feleség azzal, hogy a család érdekében rendezte a dolgokat úgy, ahogy. A szerencsétlen férfinek pedig nem nagyon van választása: az egyik nő rosszkor, a másik nő rosszul szereti, s bár mindketten azt szeretnék, hogy őket válassza, jól választani lehetetlen, és ennek a terhét a férfi viseli.

Kár, hogy hiányoznak a műből azok a mozzanatok, amelyek Háy János sok korábbi művének otthonosságát megadták. A Dzsigerdilen sajátos történelmi mesevilágához, A bogyósgyümölcskertész fia vagy A gyerek díszleteihez, szereplőihez is könnyen tudtunk kötődni. A mélygarázs szereplőinek viszont – néhány homályos, szimbolikus helyszínt leszámítva, mint a tengerpart, az egyedülálló nő lakása vagy a mélygarázs – jóformán csak belső világa van.

(Háy János: A mélygarázs. Európa Könyvkiadó, 2013. 268 oldal)



Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.