Már egy Bach-tétel is „fideszes kurzusmű” lehet?

Komolyan megrémített a 168 Óra, amely szerint a Bartók Rádióból ömlik a liturgikus zene és a népzene, mert a műsorszerkesztők meg akarnak felelni a „magát keresztény-konzervatívnak hazudó kurzusnak”.

Tölgyesi Gábor
2013. 05. 11. 15:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szeretem a komolyzenét, szívesen hallgatom kocsiban – különösen dugó idején, autóstársaim feszültségét is ellensúlyozandó – a Klasszik Rádiót. A Bartók Rádió műsorai inkább otthon élveznek előnyt, vagy az autópályán, persze a Klasszik itt is, ott is „bezavar”. A 168 Óra netes kiadásában május 11-én délután megjelent jegyzet azonban most megrémített. Ha mindaz igaz volna, amit a Leszoktatás című írás állít, még az a csekély komolyzenei műveltségem is megkopott, amit felszedegettem magamra egy ifjúsági vonószenekar első pultnál játszó tagjaként anno.

A 168 Óra cikkírója állítja, a Bartók Rádióban a „megmaradt és – feltehetőleg – kormányhű munkatársak, állásukat féltve, átalakították a műsorstruktúrát: önkéntes túlteljesítéssel és megfelelési kényszerükben görcsösen igazodnak a magát keresztény-konzervatívnak hazudó kurzushoz”. A szerző szerint „újabban délelőttönként rendszerint csak liturgikus zenék, oratóriumok, motetták, madrigálok és misék szólnak”, ám a Bartók „maroknyi zenei szerkesztői csapata még így sem érzi magát eléggé biztonságban, és állásuk megtartásának reményében nem feledkeznek meg a kurzus magyarságpolitikájáról sem. Ezért a délelőtt abszolvált egyházi zene után, délután fél háromkor népzenei műsort adnak, hogy a hatalom kedvében járjanak. Ha ezen sikeresen túlestünk, akkor aránytalanul sokat kell hallgatnunk kortárs és nem kortárs magyar zeneszerzők műveit.”

Tény, hogy a Bartókról egy órára ma átkapcsoltam a Kossuthra, de valahogy nekem mindez nem tűnt fel. Hát fellapoztam a műsorújságot. Reggel hattól kilencig a Muzsikáló reggelben szólt Bach, Haydn, Beethoven, Csajkovszkij, s lám, milyen éles fülű is volt a cikkíró, valóban: huszonöt zenei tétel között csak odacsempészték Bach Máté passiójának Nyitókórusát! Aztán volt több mint egy óra Ránki Dezsővel, mintegy másfél óra a Budapesti Fesztiválzenekarral, amikor beütött a félórás Népzene – újragombolva. Most épp a Tanini Trió „térít”, jól figyeljenek, tizenhat zenei tétel között ott lesz Bach (és Gounod) Ave Mariája is! Majd jön Drahos Béla fuvolakoncertje, s mindezt két és fél óráig kell „bírni”. A „népiesch-klerikális” szellem jegyében fél nyolctól tízig Sosztakovics és Beethoven-kilencedik, este tíztől tizenegyig finn kortárs dzsessz, s az „aránytalanul sok kortárs zeneként” éjfélig egy óra Steve Reich, egyebek között olyan „jelentéktelen” művekkel, mint a WTC 9/11 a Kronos Quartet előadásában.

Persze, persze, a „magát keresztény-konzervatívnak hazudó kurzusnak” a vasárnap az igazi napja, így ne hallgassuk el azt sem, hogy május 12-én délelőtt lesz egy félórás Musica Sacra, s a „megfelelési kényszer” miatt a szerkesztők Bach egyik egyházi kantátáját is belecsempészik a Muzsikáló reggelbe. Vasárnap délután megint lesz félóra népzene, ám még előtte – Kyrie eleison! − a Bravissimo! négy koncertelemzésének egyikeként „perszehogy” Bach Húsvéti oratóriuma kerül terítékre ebédidőben.

A 168 Óra cikkírója most azon kesereg, hogy kénytelen kikapcsolni a rádiót, cd-t hallgatni, a Mezzo TV-t nézni. A Klasszikot mint lehetőséget nem említi: nyilván a fideszesek oda is becsempészték Bachot, a „kurzus” komponistáját. (Amúgy a madrigál mióta egyházi zene?)

Szeretettel:

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.