Mennyibe kerül egy emberélet?

Tobias Lindholm egy hihetetlenül erős dán mozi korában vált egyszerre a kritikusok, a szakma, és a közönség kedvencévé Emberrablás című filmjével. Interjú.

Kárpáti György
2013. 05. 28. 9:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A szomáliai partok környékén a mai napig megoldatlan problémát jelentenek a kalóztámadások. Dánként miért érzett késztetést egy önöktől távol eső konfliktus feldolgozására?
– Először is leszögezném, hogy bármilyen hasonlóság ellenére a történetem fikció. Rengeteg kutatás áll mögötte, hat-hét konkrét esetet vettem alapul, de a célom az volt, hogy a végén egyféle dán, vagy legalábbis európai valóságot adaptáljak a vászonra. Felvettem a kapcsolatot egy dán céggel, amelynek 2008-ban kalózok foglalták el az egyik hajóját, és ők rengeteg hasznos információt osztottak meg velem. Aztán elmentünk Kenyába, Mombasában kibéreltük a hajót, amelyen forgattunk, és amelynek legénységét egy évvel korábban ejtették túszul, így ők első kézből adtak információkat. Azt nagyon hamar eldöntöttem, hogy az európai nézőpontot választom, vagyis a túszok és nem a kalózok szemszögéből mutatom be a történéseket. A hajó személyzetének és a cégvezetés karaktereinek motivációira és tetteire koncentráltam, s mellettük teljesen negligáltam a túszejtőket. Egyszerűen úgy éreztem, hogy sosem tudnám megérteni azokat az embereket, akik élelemért ölnek, és akárhányszor kalózos történetre gondoltam, mindig csak a szokásos közhelyek jutottak eszembe.

Tobias Lindholm

Fotó: Europress/Gettyimages



– Ezek szerint akkor az Indiai-óceánon forgattak. Nem féltek attól, hogy önöket is túszul ejtik?
– Hát, azért fegyveresek vigyáztak ránk. Persze féltünk, de azért összességében kellemes volt a forgatás, és mindig a felvételre koncentráltunk, és nem a horizontot kémleltük összeráncolt homlokkal. De azért anyámnak, és a feleségemnek nem árultam el, hogy hol dolgozunk.

– Filmjének egyik nagy erénye, hogy nem afféle hollywoodi akciófilmet kreál a túszmentésből, hanem a valóságosságra törekszik. A valóságban tényleg ennyire egyszerű, még ha idegőrlő is egy túsztárgyalás?
– Azt tudtam, hogy akciófilmet nem akarok készíteni, az egyáltalán nem érdekelt, sokkal inkább az emberi lények és a tárgyalások menete foglalkoztatott. Ezért sem mutattam meg a túszejtés aktusát sem. Amikor elkezdtem a témával mélyrehatóbban foglalkozni, engem meglepett, hogy mennyire szimpla és bármely más tárgyaláshoz hasonlatos egy túsztárgyalás. Mintha nem is emberéletekről lenne szó. Gary Skjoldmose Porter, aki a túsztárgyalót játssza a filmben, a valóságban is ezzel foglalkozik. Kezdetben csak szakmai tanácsadó volt, de a próbákon – amikor helyettesített – olyan jól mozgott, hogy megkértem, vállalja el a szerepet is. Egyébként az első forgatókönyv változatban még plazmaképernyőkkel, műholdakkal, high-tech felszereléssel képzeltem el az egészet, és ő javította ki a forgatókönyvemet, mondván, ilyenkor egy telefon mellett csak egy darab papír és tábla segíti a tárgyalásokat. Így indultunk el azon az úton, hogy a lehető leghitelesebben adjuk vissza a vásznon a szituációt.

– És az is véletlen, hogy a szakács a túszejtés legfontosabb figurája? Mint Steven Seagal az Úszó erődben, amely szintén túszejtésről szól, de vegytiszta amerikai akciófilm a megmentő szakáccsal mint akcióhőssel.
– Persze van ebben valami hommage szándék is, de alapvetően sokat beszélgettem a túszejtés körülményeiről, és a kalózok mindig figyelnek a szakácsra, mert ő főz nekik is. Így a legtöbb kontaktus a túszok közül mindig a szakáccsal van a kalózok részéről. Kezdetben a kapitányé volt ez a szerep a forgatókönyvben, de ezt is a fentebb említett hitelesség miatt változtattam meg.

 

– A film egyik legfontosabb kérdése, hogy mennyibe kerül egy emberélet?
– Gary nagyon cinikus ezzel a kérdéssel kapcsolatban: kerül, amibe kerül, szokta mondani. Mindig változik, minden esetben más és más az összeg. Egyébként én is ezzel a kérdéssel bombáztam, és az volt a válasza, ha 12 dollár, akkor 12 dollár, ha pedig 12 millió, akkor 12 millió. Éppen emiatt igyekeztünk nem érzelmi útra terelni a történetet, hanem megtartani a cinizmust, és csupán üzleti szempontokat figyelembe venni. Ezzel nem akartam semmilyen kritikát megfogalmazni, nincs ilyen típusú üzenet az Emberrablásban, engem tényleg csak a hitelesség foglalkoztatott. Ezért mindenki a maga módján teszi a dolgát, és azt, amit jónak lát, legyen akár szó a kalózokról, a túszokról vagy a cégvezetésről.

– A filmben váltakozva szerepelnek a hajón játszódó túszjelenetek, és a koppenhágai irodaházban a vezetőség snittjei. Hogyan igyekezett megtalálni a megfelelő arányt, hogy a feszültség mindvégig megmaradjon?
– Az egész a forgatókönyvírásnál kezdődik, és ebben az esetben én két forgatókönyvet írtam. Az egyik a túszokról, a másik a cégvezetésről szólt. Aztán megpróbáltam a kettőt összeilleszteni, és bár igazítani kellett a kettőt egymáshoz, alapvetően mindegyikben egy-egy fő karakterre koncentráltam, az ő drámájuk áll a fókuszban, felváltva az egyes jelenetekben. Ráadásul a forgatás során a színészek mindig csak a saját sztorijukat kapták meg, a másik cselekményszálat nem ismerték, így nem akciót, hanem reakciót váltottam ki belőlük, megteremtve igazi érzelmeket, igazi elkeseredést, igazi meglepettséget.

– A dán kritikusok és a Dán Filmakadémia szerint is az Emberrablás volt 2012 legjobb dán alkotása. Mit gondol erről?
– A bemutatáskor sok jó kritikát kaptunk, a közönség szerette a filmet, s ezek után én nem is gondoltam többre, főleg mert vegyes érzéseim vannak úgy általában a díjakkal kapcsolatban. De nagyon büszke voltam, amikor mi nyertünk, főleg azért, mert úgy érzem, méltó módon képviseltük az emberek történeteit, akikkel beszéltem, akik hitelesítették a sztorimat. De persze így könnyebb lesz pénzt szereznem a következő filmemre is.


– Komoly verseny volt a „legjobb” címért, a dán mozi ugyanis nagyon erős napjainkban, elég csak Nikolaj Arcel berlini Ezüst Medvéjére, és Oscar-jelölésére gondolni. Mi lehet a dán mozi titka?
– Nagyon jó kérdés, mi is ezt kérdezgetjük magunktól Dániában, és mindenki attól fél, hogy hamarosan felébredünk ebből a csodálatos álomból. Elsődlegesen fontos, hogy a dán kormány politikailag, anyagilag is a szakma mögött áll, minket segítve is igyekeznek védeni a dán nyelvet, amit kevesen beszélnek. Bár országunk kicsi, nagyon gazdag a szakmánk, s olyan emberek segítik a megítélésünket, mint Lars von Trier, aki nagyon komoly példakép a fiatalok számára. Nagyon fontos a dán forgatókönyvírói iskola, ami körül ez az egész szerveződik, s ahonnan én is érkeztem. Thomas Vinterberg hihetetlenül fontos figura ezen a téren a hatásával, és vitathatatlanul őt tartom a legnagyobb filmes koponyával, akivel valaha találkoztam. Személy szerint is nagyon sokat köszönhetek neki. És hát nem beszélve a támogatási rendszerről, ami fantasztikusan jól működik, és lehetővé teszi, hogy évente harminc játékfilm készüljön egy olyan kis országban, mint Dánia. Mindenki lehetőséghez jut, és a gyakorlat során fejlődik.

– Ha már Vinterberget említi, közösen nyertek Európa Filmdíjat A vadászat forgatókönyvéért decemberben. Folytatja a vele megkezdett munkát, vagy végleg elcsábul a rendezés irányába?
– Szó sincs róla, én elsődlegesen forgatókönyvíró vagyok, és az is maradok. Az együttműködésünk pedig olyannyira folytatódik, hogy jelenleg épp írjuk Vinterberg új filmjének forgatókönyvét. Ami a rendezést illeti, a következő játékfilmem is egy keménykötésű darab lesz az ’R’ és az Emberrablás után. Olyan sztorira gondolok, ami valamiféle trilógiává emeli az eddigi rendezéseimet. A történetét pedig úgy tudnám leírni, hogy az ember és az erőszak viszonya.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.