– A szomáliai partok környékén a mai napig megoldatlan problémát jelentenek a kalóztámadások. Dánként miért érzett késztetést egy önöktől távol eső konfliktus feldolgozására?
– Először is leszögezném, hogy bármilyen hasonlóság ellenére a történetem fikció. Rengeteg kutatás áll mögötte, hat-hét konkrét esetet vettem alapul, de a célom az volt, hogy a végén egyféle dán, vagy legalábbis európai valóságot adaptáljak a vászonra. Felvettem a kapcsolatot egy dán céggel, amelynek 2008-ban kalózok foglalták el az egyik hajóját, és ők rengeteg hasznos információt osztottak meg velem. Aztán elmentünk Kenyába, Mombasában kibéreltük a hajót, amelyen forgattunk, és amelynek legénységét egy évvel korábban ejtették túszul, így ők első kézből adtak információkat. Azt nagyon hamar eldöntöttem, hogy az európai nézőpontot választom, vagyis a túszok és nem a kalózok szemszögéből mutatom be a történéseket. A hajó személyzetének és a cégvezetés karaktereinek motivációira és tetteire koncentráltam, s mellettük teljesen negligáltam a túszejtőket. Egyszerűen úgy éreztem, hogy sosem tudnám megérteni azokat az embereket, akik élelemért ölnek, és akárhányszor kalózos történetre gondoltam, mindig csak a szokásos közhelyek jutottak eszembe.
Tobias Lindholm
Fotó: Europress/Gettyimages
– Ezek szerint akkor az Indiai-óceánon forgattak. Nem féltek attól, hogy önöket is túszul ejtik?
– Hát, azért fegyveresek vigyáztak ránk. Persze féltünk, de azért összességében kellemes volt a forgatás, és mindig a felvételre koncentráltunk, és nem a horizontot kémleltük összeráncolt homlokkal. De azért anyámnak, és a feleségemnek nem árultam el, hogy hol dolgozunk.
– Filmjének egyik nagy erénye, hogy nem afféle hollywoodi akciófilmet kreál a túszmentésből, hanem a valóságosságra törekszik. A valóságban tényleg ennyire egyszerű, még ha idegőrlő is egy túsztárgyalás?
– Azt tudtam, hogy akciófilmet nem akarok készíteni, az egyáltalán nem érdekelt, sokkal inkább az emberi lények és a tárgyalások menete foglalkoztatott. Ezért sem mutattam meg a túszejtés aktusát sem. Amikor elkezdtem a témával mélyrehatóbban foglalkozni, engem meglepett, hogy mennyire szimpla és bármely más tárgyaláshoz hasonlatos egy túsztárgyalás. Mintha nem is emberéletekről lenne szó. Gary Skjoldmose Porter, aki a túsztárgyalót játssza a filmben, a valóságban is ezzel foglalkozik. Kezdetben csak szakmai tanácsadó volt, de a próbákon – amikor helyettesített – olyan jól mozgott, hogy megkértem, vállalja el a szerepet is. Egyébként az első forgatókönyv változatban még plazmaképernyőkkel, műholdakkal, high-tech felszereléssel képzeltem el az egészet, és ő javította ki a forgatókönyvemet, mondván, ilyenkor egy telefon mellett csak egy darab papír és tábla segíti a tárgyalásokat. Így indultunk el azon az úton, hogy a lehető leghitelesebben adjuk vissza a vásznon a szituációt.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!