Nanushka: a magyar márka megnyerte magának a világot

A Nanushka az egyik legismertebb hazai divatmárka a nemzetközi piacon. Sándor Szandra tulajdonos-tervező a külföldi tapasztalatokról mesélt.

Makrai Sonja
2013. 05. 11. 12:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Mi a Nanushka ars poeticája?
– A Nanushka mindenekelőtt a természetességről szól, a mindannyiunkban meglévő egyéni, természetes szépségről. A nőket nem próbálom meg beszorítani egy általam megszabott stílus kereteibe, hanem arra törekszem, hogy a ruháim segítségével érvényre juttassák és újra felfedezzék a saját nőiességüket. A Nanushka kollekciók a kényelem és a stílusosság metszetén születnek, a nagyvárosok zajszimfóniájában, az aktív, állandó mozgásban lévő életmódra. Játékosságukkal a mindennapokba frissességet, lendületet és harmóniát visznek.

– Milyennek látod azt a nőt, akinek tervezel?
– Azok közé a tervezők közé tartozom, akik kollekcióik megalkotásakor abszolút magukból indulnak ki, vagyis olyan ruhákat tervezek, amiket én is szívesen viselnék. A nők pedig, akik hordják őket, tényleg nagyon sokfélék. A közös bennük az, hogy magabiztosak, tudják, mit akarnak és hogy mi áll jól nekik. Mindig mozgásban vannak, és ehhez az életformához olyan ruházatot keresnek, amely a hétköznapokban is stílusos megjelenést ad anélkül, hogy alárendelné az egyéniségüket egy márkaszemélyiségnek.

– A ruháidat egyszer az „urbánus nomád” kifejezéssel illetted. Az ellentétek határozzák meg a Nanushka kollekciókat?
– Igen, abszolút így van. Az ellentétek mélyen benne gyökereznek a kifejezésmódomban, párba állításuk pedig a Nanushka védjegye lett. A kollekcióim szinte minden elemében felfedezhetők: az anyagok összeállításában, a sziluettek és szabások játékában. Úgy érzem, hogy valaminek az ellentétével mindig sokkal jobban rá tudok világítani arra, amit mondani szeretnék, amit a figyelem központjába szeretnék állítani. Az ellentétek és kölcsönhatásaik körülvesznek minket a világban, mozgató elemei a működésének.

– A most aktuális és a legújabb, jövő évi kollekciók milyen inspirációk alapján születtek?
– A mesék és mondák világa mindig inspirál, szeretem ezeket a történeteket, amelyek mélyebb megértést kívánnak, és másfajta odafigyelést. Az aktuális tavasz–nyári kollekciómhoz egy klasszikus Benedek Elek-mese, a Világszép Nádszál kisasszony adta az inspirációt, a 2013. ősz–téli daraboknál pedig a perzsa költészetből és építészetből merítettem. Ezek az inspirációk mindig megjelennek konkrét és elvont formában is a ruhákon, így a mintákban vagy a szabásvonalakban, esetleg az anyagok párosításában, de ugyanúgy betöltik azt a szerepüket is, hogy történetet adjanak a kollekcióban felsorakozó önálló ruhadaraboknak.

– Formailag, stílusban, anyaghasználatban mi jellemzi most a Nanushka-ruhákat?
– A tavasz–nyári kollekciómnál könnyű anyagokat, selyemmuszlint, pamutvászont, dzsörzét és kézi szőtteseket használtam, a sziluettekben szintén a könnyedség dominál, a szabások hagyják, hogy az anyagok maguk bontsák ki a formákat. Ez ad légiességet az egész kollekciónak. Az ősz–téli kollekcióm világában a klasszikus sportruházat és a tradicionális népművészeti elemek keverednek egymással. Az anyagok tekintetében hidegebb időre még inkább a puha, természetes anyagokat szeretem, amelyek kényelmet biztosítanak a rohanásban, az ősz–téli darabokhoz gyapjút, mohert, vastagabb, kezelt selymeket választottam. Ebben a szezonban egy minikollekció is található majd a kollekción belül, csak pulóverekből, Sweater Love néven.

Egyelőre a gyártás legnagyobb részét sikerült itthon tartani. Ez a jövőben is így marad?
– A jövőben is törekedni fogunk rá, amellett hogy bizonyos különleges eljárást igénylő darabokat már most is külföldön – például Olaszországban – készíttetünk. Vannak olyan specifikus technológiák a gyártási folyamat során, amelyeket szeretnénk kiszervezni azokra a területekre, ahol a legjobban ismerik őket. Talán nem meglepő például, ha azt mondom, a selymek kezeléséhez Keleten értenek a legjobban.

– Mennyire próbálsz alkalmazkodni a divatipar aktuális elvárásainak?
– A munkámmal jár, hogy figyelemmel kísérjem a trendeket, de főleg azért érdekelnek, mert a hiedelemmel ellentétben nem mesterségesen kreált dolgok, hanem reflexiók a világban zajló eseményekre. Ezekből a leképeződésekből azonban csak azt használom fel, amivel azonosulni tudok, ilyen értelemben tehát nem követem őket. Lehet valami óriási trend egy szezonban, ha nem érzem a magaménak, a kollekciómban nem fog szerepelni. Vannak ezzel szemben olyan fazonok, mint például a bomber dzseki vagy a klasszikus pulóver, amit újra és újra felhasználok valamilyen új formában, függetlenül attól, hogy divat-e vagy sem.

– Hány újabb ügynökséghez sikerült csatlakozni az elmúlt időszakban a nemzetközi piacon?
– Most hét külföldi partnerrel dolgozunk Észak-Amerikában, Japánban, Délkelet-Ázsiában, a Benelux államokban, Ausztráliában és Oroszországban. Ezeken a piacokon kívül kiemelten fontos még Európa és a Közel-Kelet. Jelenleg 29 országban vagyunk jelen, körülbelül 120 boltban, és úgy látjuk, hogy még sok a lehetőség. Az idei évben az üzletek számát szeretnénk tovább növelni, és új ügynökségekkel is tárgyalásban vagyunk.

Sándor Szandra

Fotó: Nanushka

Tavaly 360 millió forintot fektetett az OTP-csoporthoz tartozó PortfoLion kockázatitőke-alap a Nanushkába, sőt 225 millió forintos tulajdonosi kölcsönkeretet is biztosított nektek. Az eddigi tapasztalatok szerint mennyire tűnik reálisnak, hogy a Nanushka dollárban mérve is milliós forgalmat érhet el az ötéves periódus végére, illetve hogy a kockázatitőke-alap befektetése ötéves időtávban megtérülhet?
– Azt biztosan mondhatom, hogy eddig jól alakulnak a dolgok, nagyon keményen dolgozik a csapat, és ez az eredményeken is meglátszik. A divatban nem könnyű a belépés a nemzetközi piacra, rengeteg márka és tervező van, akik szezonról szezonra mind ott tolonganak a rajtvonalnál, várva a nagy áttörést, a pillanatot, amikor a divatvilág véleményformálói felfigyelnek rájuk. Ebben a közegben senkinek nem könnyű a verseny. Annak, hogy ez kinek sikerül és kinek nem, sok összetevője van, a kollekció és a megbízható minőség csak egy pár ezek közül. Rólunk most egyre több cikk jelenik meg a nemzetközi sajtóban, a külföldi divatmagazinok és jelentősebb blogok is mind nagyobb érdeklődést mutatnak a márka iránt, és ez nagyon jó jel.

– Az idei év egyik célkitűzése, hogy a hazai vásárlóközeggel is szorosabb kapcsolatot építsetek ki. Miért volt fontos a márka hazai újrapozicionálása?
– Nem is annyira újrapozicionálásról van szó, mint arról, hogy szeretnénk jobban megnyílni a magyar piac felé, és közvetlenebb kapcsolatot kialakítani a hazai vásárlókkal. A Nanushka sok mindenkinek szól, az életkortól mindinkább függetlenül. A kollekciókon belül egyre jobban igyekszünk tagolni, ami az árszintben is jelentkezik. Mindig megvannak az alapdarabok, a felismerhető, jellegzetes viseletek, amelyek jól hordhatók a hétköznapokban, és megvannak a drágább imázsdarabok is, amelyekből általában kevesebb is készül. Már majdnem másfél éve kinyitottuk a zászlóshajó-üzletünket a Deák Ferenc utcában, de szerintem még mindig sokan nem tudják, hogy létezik. Vannak pedig, akik egyszerűen csak nem mernek bejönni egy dizájnerüzletbe, legyen akármilyen barátságos is. Itthon sokakban van egyfajta gát a tervezői bemutatótermekkel szemben, amely látszólag akkor sem szűnik, ha a márka leköltözik az emeleti elszigeteltségből az utcaszintre.

A 2013 tavasz–nyári kollekcióhoz készült film:

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.