Pornográfia kapott Arany Pálmát Cannes-ban

Némi meglepetésre a francia Blue is the Warmest Colour kapta az Arany Pálmát a vasárnap este véget ért 66. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon.

Kárpáti György (Cannes)
2013. 05. 26. 19:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vasárnap este véget ért 66. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál fődíját, az Arany Pálmát meglepetésre a francia Blue is the Warmest Colour (francia címe La vie d’Adéle, vagyis Adéle élete) kapta. A tunéziai származású Abdellatif Kechiche francia darabja két lány szerelméről szól, meglehetősen explicit grafikai ábrázolású erotikus jelenetekkel tarkítva. A Blue is the Warmest Colour a Nemzetközi Filmkritikusok Szövetségének (FIPRESCI) díját is elnyerte. A háromórás mozit nem elsősorban leplezetlen képi megformálásáért dicsérik egyöntetűen a kritikusok, hanem azért a természetességért és valóságosságért, ahogy a rendező a két nő közötti szerelmet bemutatja.

A zsűri nagydíját a Coen testvérek Inside Llewyn Davis című folkdrámájának ítélte oda a Steven Spielberg vezette zsűri. A legjobb rendező a mexikói Amat Escalante (Heli) lett, a zsűri díját a japán Koreeda Hirokazu nyerte Like Father Like Son című drámájáért, a legjobb forgatókönyv díjával a kínai Csia Csangot (Jia Zhang) jutalmazták (Touch of Sin). A legjobb színésznő a papírformának megfelelően a francia Bérénice Bejo lett a The Past című filmben nyújtott alakításáért. A legjobb színész díját Bruce Dern kapta Alexander Payne Nebraska című amerikai függetlenfilmjének főszerepéért. A legjobb elsőfilmesnek járó Arany Kamera díjban a szingapúri Anthony Chen részesült (Ilo Ilo). A versenyprogram rövidfilmjei között az Arany Pálmát a koreai Moon Byoung-gon nyerte Safe című kisfilmjével.

Abdellatif Kechiche rendező Lea Seydoux és Adele Exarchopoulos társaságában

Fotó: AFP

Szombat este adták át a fő versenyprogrammal párhuzamos Un Certain Regard szekció díjait. A zsűri elnöke idén a dán Thomas Vinterberg volt, aki tavaly A vadászattal több díjat is kapott Cannes-ban, és az idei fesztiválon is átvehetett egy elismerést, a MEDIA-díjat, amely a legígéretesebb közönségbarát filmtervnek járt. Ahogy Vinterberg fogalmazott, a zsűritagok számára nagy megtiszteltetés volt az Un Certain Regard versenyprogram sokszínűségét látni. A zsűrielnök szerint a filmkészítés legnagyobb eredménye, ha felejthetetlen pillanatokat hoz létre, olyanokat, amelyek velünk maradnak, a kollektív emlékezet részévé válnak. Az Un Certain Regard – ahogy a neve is azt jelenti, egy bizonyos nézőpontból – nagyon különböző stílusú, koncepciójú filmeket fogad be, alkotói új utakat keresnek a filmművészetben. Idén a zsűri a szekció fődíját Rithy Panh The Missing Picture című alkotásának ítélte oda. A valóban egyedülálló dokumentumfilmben a rendező több száz agyagbábúval idézi meg a hetvenes évek Kambodzsáját, és meséli el önéletrajzi történetét, amelyben a vörös khmerek áldozatául estek szülei, testvérei és más rokonai. A megrázó alkotásban a rendező egyes szám első személyben kommentálja az eseményeket. A zsűri díját kapta a palesztin Omar. Hany Abu-Assad alkotása erősen politikai darab, amelyben a fiatal és érzékeny péklegény titkos szerelme a demarkációs fal túlsó felén él, Omar pedig a háborús körülmények között szabadságharcos lesz, akinek súlyos döntéseket kell hoznia élet és férfiasság között. A rendezői díjat Alain Guiraudie Stranger by the Lake című francia alkotása kapta, de díjaztak egy mexikói–spanyol mozit (La Jaula De Oro) és egy amerikai független filmet is (Fruitvale Station).

A Rendezők két hete elnevezésű, párhuzamos szekcióban szintén egy önéletrajzi ihletésű darab nyert. Igaz, a francia Guillaume Galliennes alkotása sokkal békésebb vizekre evez: a Me, Myself and Mum vígjáték, amely egy anya–fia kapcsolatról szól. Az alkotás a Nemzetközi Artmozi Szövetség (CICAE) díját kapta, valamint elnyerte a francia írók és zeneszerzők céhe francia nyelvű filmnek járó SACD-díját is. Az artmozik mellett az Europa Cinemas hálózat is oszt díjat Cannes-ban. Az Europa Cinemas Labelt a Rendezők két hete program egy európai filmjének ítéli oda egy négyfős, mozisokból álló zsűri, amelyet idén Clio Barnard brit alkotása, a The Selfish Giant kapta. A második alkotását jegyző Barnard-t már most a brit fiatal film legjobb alkotójának kiáltják ki, és a francia filmfesztiválon díjazott Oscar Wilde-adaptációját egyöntetűen dicsérte a szakma. Díját a zsűri erőteljes érzelmiségéért, remek színészi teljesítményeiért, a remek vágásért és operatőri munkáért ítélte oda a két fiú barátságáról szóló alkotásáért a brit rendezőnek. Az Un Certain Regard szekcióban a FIPRESCI-díjat az iráni Mohammad Rasoulof (Manuscripts Don’t Burn) nyerte, A Rendezők két hete programban pedig amerikai filmet díjaztak (Blue Ruin).

A Cinéfondation szekció rövidfilmjei között a neves ausztrál rendezőnő, Jane Campion vezette zsűri Anahita Ghazvinizadeh Needle című rövidfilmjét találta a legjobbnak. Az iráni születésű, és jelenleg egy chicagói művészeti iskolában tanuló filmes 15 000 eurót nyert a díjjal, valamint garanciát arra, hogy első egész estés játékfilmje Cannes-ban kerül bemutatásra. A második helyezett egy belga rövidfilm lett, a harmadik díjat pedig megosztották egy román és egy cseh kisfilm között. A Cinéfondation szekcióban 28 diákfilm szerepelt, amelyeket összesen 1550 nevezett közül választottak ki. Ahogy a zsűri is említette értékelésében, ezen művek alkotói lehetnek az új generáció leendő nagy filmesei.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.