A vasárnap este véget ért 66. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál fődíját, az Arany Pálmát meglepetésre a francia Blue is the Warmest Colour (francia címe La vie d’Adéle, vagyis Adéle élete) kapta. A tunéziai származású Abdellatif Kechiche francia darabja két lány szerelméről szól, meglehetősen explicit grafikai ábrázolású erotikus jelenetekkel tarkítva. A Blue is the Warmest Colour a Nemzetközi Filmkritikusok Szövetségének (FIPRESCI) díját is elnyerte. A háromórás mozit nem elsősorban leplezetlen képi megformálásáért dicsérik egyöntetűen a kritikusok, hanem azért a természetességért és valóságosságért, ahogy a rendező a két nő közötti szerelmet bemutatja.
A zsűri nagydíját a Coen testvérek Inside Llewyn Davis című folkdrámájának ítélte oda a Steven Spielberg vezette zsűri. A legjobb rendező a mexikói Amat Escalante (Heli) lett, a zsűri díját a japán Koreeda Hirokazu nyerte Like Father Like Son című drámájáért, a legjobb forgatókönyv díjával a kínai Csia Csangot (Jia Zhang) jutalmazták (Touch of Sin). A legjobb színésznő a papírformának megfelelően a francia Bérénice Bejo lett a The Past című filmben nyújtott alakításáért. A legjobb színész díját Bruce Dern kapta Alexander Payne Nebraska című amerikai függetlenfilmjének főszerepéért. A legjobb elsőfilmesnek járó Arany Kamera díjban a szingapúri Anthony Chen részesült (Ilo Ilo). A versenyprogram rövidfilmjei között az Arany Pálmát a koreai Moon Byoung-gon nyerte Safe című kisfilmjével.
Abdellatif Kechiche rendező Lea Seydoux és Adele Exarchopoulos társaságában
Fotó: AFP
Szombat este adták át a fő versenyprogrammal párhuzamos Un Certain Regard szekció díjait. A zsűri elnöke idén a dán Thomas Vinterberg volt, aki tavaly A vadászattal több díjat is kapott Cannes-ban, és az idei fesztiválon is átvehetett egy elismerést, a MEDIA-díjat, amely a legígéretesebb közönségbarát filmtervnek járt. Ahogy Vinterberg fogalmazott, a zsűritagok számára nagy megtiszteltetés volt az Un Certain Regard versenyprogram sokszínűségét látni. A zsűrielnök szerint a filmkészítés legnagyobb eredménye, ha felejthetetlen pillanatokat hoz létre, olyanokat, amelyek velünk maradnak, a kollektív emlékezet részévé válnak. Az Un Certain Regard – ahogy a neve is azt jelenti, egy bizonyos nézőpontból – nagyon különböző stílusú, koncepciójú filmeket fogad be, alkotói új utakat keresnek a filmművészetben. Idén a zsűri a szekció fődíját Rithy Panh The Missing Picture című alkotásának ítélte oda. A valóban egyedülálló dokumentumfilmben a rendező több száz agyagbábúval idézi meg a hetvenes évek Kambodzsáját, és meséli el önéletrajzi történetét, amelyben a vörös khmerek áldozatául estek szülei, testvérei és más rokonai. A megrázó alkotásban a rendező egyes szám első személyben kommentálja az eseményeket. A zsűri díját kapta a palesztin Omar. Hany Abu-Assad alkotása erősen politikai darab, amelyben a fiatal és érzékeny péklegény titkos szerelme a demarkációs fal túlsó felén él, Omar pedig a háborús körülmények között szabadságharcos lesz, akinek súlyos döntéseket kell hoznia élet és férfiasság között. A rendezői díjat Alain Guiraudie Stranger by the Lake című francia alkotása kapta, de díjaztak egy mexikói–spanyol mozit (La Jaula De Oro) és egy amerikai független filmet is (Fruitvale Station).
A Rendezők két hete elnevezésű, párhuzamos szekcióban szintén egy önéletrajzi ihletésű darab nyert. Igaz, a francia Guillaume Galliennes alkotása sokkal békésebb vizekre evez: a Me, Myself and Mum vígjáték, amely egy anya–fia kapcsolatról szól. Az alkotás a Nemzetközi Artmozi Szövetség (CICAE) díját kapta, valamint elnyerte a francia írók és zeneszerzők céhe francia nyelvű filmnek járó SACD-díját is. Az artmozik mellett az Europa Cinemas hálózat is oszt díjat Cannes-ban. Az Europa Cinemas Labelt a Rendezők két hete program egy európai filmjének ítéli oda egy négyfős, mozisokból álló zsűri, amelyet idén Clio Barnard brit alkotása, a The Selfish Giant kapta. A második alkotását jegyző Barnard-t már most a brit fiatal film legjobb alkotójának kiáltják ki, és a francia filmfesztiválon díjazott Oscar Wilde-adaptációját egyöntetűen dicsérte a szakma. Díját a zsűri erőteljes érzelmiségéért, remek színészi teljesítményeiért, a remek vágásért és operatőri munkáért ítélte oda a két fiú barátságáról szóló alkotásáért a brit rendezőnek. Az Un Certain Regard szekcióban a FIPRESCI-díjat az iráni Mohammad Rasoulof (Manuscripts Don’t Burn) nyerte, A Rendezők két hete programban pedig amerikai filmet díjaztak (Blue Ruin).
A Cinéfondation szekció rövidfilmjei között a neves ausztrál rendezőnő, Jane Campion vezette zsűri Anahita Ghazvinizadeh Needle című rövidfilmjét találta a legjobbnak. Az iráni születésű, és jelenleg egy chicagói művészeti iskolában tanuló filmes 15 000 eurót nyert a díjjal, valamint garanciát arra, hogy első egész estés játékfilmje Cannes-ban kerül bemutatásra. A második helyezett egy belga rövidfilm lett, a harmadik díjat pedig megosztották egy román és egy cseh kisfilm között. A Cinéfondation szekcióban 28 diákfilm szerepelt, amelyeket összesen 1550 nevezett közül választottak ki. Ahogy a zsűri is említette értékelésében, ezen művek alkotói lehetnek az új generáció leendő nagy filmesei.